اعتراضات در نوروز؛ رقص دسته‌جمعی در محوطه آرامگاه کوروش، شعار «زن، زندگی، آزادی» در کویر

By | ۱۴۰۲-۰۱-۰۵

آرامگاه کوروش در پاسارگاد همزمان با آغازین روزهای سال نو شاهد حضور گسترده مردم و گردشگران و «رقص» شماری از حاضران بوده است و همزمان طبق ویدیوهای منتشر شده جمعی از گردشگران و آفرود سواران پس از پلمب پارک طبیعت‌گردی یزد به دستور دادستان این شهر، اقدام به برگزاری گردهمایی شبانه در کویر و سردادن شعارهای «آزادی، آزادی، آزادی» و «زن، زندگی آزادی» کردند.

آرامگاه کوروش در پاسارگاد در جریان تعطیلات نوروزی شاهد حضور پر شمار گردشگران بوده است و ویدیوهایی از رقص مردم در محوطه این آرامگاه منتشر شده است.

در این ویدیوها جمعی از مردان و زنان همزمان با پخش آهنگ‌های آیینی و محلی اقدام رقص می‌کنند که در بیشتر موارد شامل رقص‌های محلی و آیینی است.

با وجود تبلیغات گسترده جمهوری اسلامی در چهار دهه گذشته علیه بخشی از اماکن باستانی بر جا مانده از تاریخ کهن ایران، آرامگاه کوروش همواره از امکان مورد علاقه گردشگران بوده است اما این آرامگاه به ویژه از اواخر دهه هشتاد خورشیدی مورد توجه گسترده مردم قرار گرفت.

از سال ۹۵ که آرامگاه کوروش شاهد تجمع هزاران تن در مراسم «روز کوروش» در پاسارگاد، نیروهای امنیتی انتظامی هر سال هفتم آبان در «روز کوروش» جاده‌های منتهی به این آرامگاه را مسدود می‌کنند. حسین نوری همدانی از مراجع تقلید شیعه در قم، همان سال در واکنش به تجمع در آرامگاه کوروش، ر آرامگاه کوروش گفته بود که روح‌الله خمینی بنیانگذار جمهوری اسلامی، افرادی را که «به یاد کوروش بودند» «ضد انقلاب» خوانده است.

با این حال در جریان تعطیلات نوروزی در اغلب سال‌ها، عموم مردم و گردشگران برای بازدید از محوطه آرامگاه کوروش با مانعی رو به رو نیستند و در تعطیلات نوروز ۱۴۰۲ تصاویر و ویدیوها نشان از حضور پرشمار مردم در ارامگاه کوروش دارد.

همزمان جمعی از آفرودسواران نیز بنا به فراخوانی اینترنتی با حضور در کویر یزد ضمن برگزاری مراسم سال نو اقدام به سردادن شعار «زن، زندگی، ازادی» و «آزادی، آزادی، آزادی» کردند.

تجمع گردشگران و آفرود سواران در کویر یزد پس از آن برگزار شد که احمد آخوندی، مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان یزد، در روزهای پایانی سال گذشته از پلمب پارک طبیعت‌گردی یزد خبر داد.

آخوندی روز بیست و سوم اسفند ماه گفت که پارک طبیعت گردی یزد اقدام به «برگزاری برنامه‌ای خارج از شئونات اسلامی» کرده است و اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری یزد خود پیگیر پلمب این مجموع بوده و با اخذ حکم دادستان یزد و با همکاری اداره نظارت بر اماکن عمومی نیروی انتظامی نسبت به پلمب این مجموعه اقدام کرده است.

رسانه‌های محلی یزد: عامل درگیری با زنان به بهانه تذکر حجاب در باغ دولت‌آباد و قطار تهران-یزد، یکی است

از سوی دیگر در حالی که روز اول فروردین ماه سه تن از گردشگرانی که در حال از باغ دولت‌آباد یزد بودند به واکنش به تذکرِ حجاب چند زن در یزد بازداشت شدند، رسانه‌های محلی یزد گزارش دادند که یکی از زنانی که به گردشگران تذکر حجاب داده و با آنها درگیر شده همان فردی است که هشتم مرداد ۱۴۰۱ نیز در قطار تهران به یزد با زنان مسافر و رئیس قطار به خاطر حجاب‌ درگیر شده بود.

در آن هنگام رسانه‌ها در ایران گزارش دادند که چند تن از زنان به اتهام بی‌حجابی و عدم تمکین به امر به معروف و نهی از منکر بازداشت شده‌ و رئیس قطار تهران یزد هم از سمت خود برکنار شده است.

پس از روزنامه همشهری از «زینب جعفری، شاغل در ناحیه دوی آموزش و پرورش یزد» به عنوان کسی نام برد که در صدد «امر به معروف و نهی از منکر» در قطار بوده و به مسافران تذکر حجاب داده و آنها درگیر شده است.

محمدکاظم رحیمی‌نژاد، مدیر کل آموزش و پرورش استان یزد، نیز ۱۱ مرداد با برگزاری مراسمی از «زینب جعفری» ضمن حمایت از او اعلام کرد که دستور نقل و انتقال اداری او را صادر کرده تا «از توان جعفری در امور بانوان و حجاب و عفاف» استفاده کند.

پس از آغاز اعتراضات «زن زندگی آزادی» در پی کشته شدن مهسا امینی توسط ماموران گشت ارشاد، یکی از اقدامات اعتراضی زنان ایرانی که هم‌چنان به‌طور گسترده ادامه دارد، امتناع از رعایت حجاب اجباری است.

با این حال در چند هفته اخیر به ویژه در آستانه نوروز و با نزدیک شدن روزهای گرم سال، برخوردها با زنان و همچنین واحدهای تجاری، صنفی و مجتمع‌های تجاری و و گردشگری به خاطر عدم رعایت حجاب تشدید شده است.
رادیو فردا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *