رادیو بی‌بی‌سی فارسی پس از ۸۲ سال پخش برنامه به کار خود پایان داد

By | ۱۴۰۲-۰۱-۰۷

رادیو بی‌بی‌سی فارسی پس از ۸۲ سال فعالیت، روز یکشنبه ششم فروردین ۱۴۰۲ به کار خود پایان داد.

صفحه اینستاگرام بی‌بی‌سی فارسی با پخش آخرین برنامه این رادیو، خبر تعطیلی را از زبان مجری برنامه و نیز سه تن از تهیه‌کنندگان برنامه‌های رادیویی منتشر کرد.

بر اساس اعلام بی‌بی‌سی فارسی، فعالیت این رسانه در تلویزیون، وب‌سایت و شبکه‌های اجتماعی ادامه خواهد داشت.

سرویس جهانی بی‌بی‌سی هفتم مهرماه ۱۴۰۱ با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرده بود که در راستای «تغییرات استراتژیک» با هدف تمرکز بیشتر بر انتشار محتوا بر روی پلتفرم‌های دیجیتال، تغییرات عمده‌ای را اعمال خواهد کرد که پیشنهاد تعطیلی رادیوی فارسی‌زبان این سازمان، یکی از آن‌ها خواهد بود.

رادیو بی‌بی‌سی فارسی در طول فعالیت خود، یکی از منابع خبری مهم در ایران، افغانستان و تاجیکستان به شمار می‌رفت.

این رادیو در تاریخ معاصر ایران، از جمله در دوران ملی شدن صنعت نفت و کودتای ۲۸ مرداد، انقلاب بهمن ۱۳۵۷ و پس از آن، به ویژه پیش از آغاز به کار شبکه‌های تلویزیونی فارسی‌زبان دیگر، نقش بسیار مهمی در اطلاع‌رسانی بازی کرد.

محمدعلی ابطحی، رئیس دفتر پیشین محمد خاتمی، رئیس‌جمهور ایران در دوران اصلاحات، درباره اهمیت نقش رادیو بی‌بی‌فارسی، با روایت دو خاطره نوشته که در دوران روح‌الله خمینی، یک شب در دفتر وی بود و قرار بود با محمدرضا توسلی، عضو برجسته دفتر «جایی برویم. رفتم خانه‌اش. دیدم وسط هال رادیو کوچکی را به دست‌گرفته. آنتنش را بالا داده. گفتم برویم. گفت: «لندن» تمام بشه می‌یام».

او همچنین با روایت خاطره دوم، اضافه کرده که «صبح‌ روز ۱۸ تیر ۷۸ کله سحر یکی از بچه‌های تحکیم زنگ‌زد که دیشب به خوابگاه حمله‌کرده‌اند. دانشجوها را لت‌وپار کردند. فوری زنگ‌ زدم منزل آقای خاتمی رئیس‌جمهور که خبرش کنم. گفت از رادیو بی‌بی‌سی شنیدم و دستوراتی داد».

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *