بیش از ١۰۰ واحد صنفی و مرکز تفریحی و گردشگری در ایران به دلیل «عدم رعایت حجاب» پلمب شدند

By | ۱۴۰۲-۰۱-۱۴

در حالیکه با گذشت شش ماه از آغاز اعتراضات سراسری در ایران، هر روز بر شمار زنانی که بدون حجاب اجباری در اماکن عمومی حاضر می شوند افزوده می شود، مقامات جمهوری اسلامی نیز فشارها جهت برخورد با بانوان بدون حجاب را افزایش داده‌اند؛ به طوریکه در روزهای اخیر و به رغم تعطیلات نوروز، شمار زیادی از واحدهای صنفی، رستوران‌ها و اماکن گردشگری در استان‌های مختلف ایران از جمله خوزستان، اصفهان، یزد، مازندران و خراسان رضوی، به دلیل آنچه که «عدم رعایت حجاب و شئونات اسلامی» گفته شده، پلمب شده‌اند.

به رغم آنکه کمتر از دو هفته از شروع سال جدید در ایران می‌گذرد، پلمب واحدهای صنفی، اماکن تجاری و گردشگری و نیز رستوران‌ها و کافه‌ها در شهرهای مختلف این کشور همچنان ادامه دارد. به نظر می‌رسد که متقارن شدن تعطیلات نوروز با ماه رمضان نیز بر شدت برخوردها جهت رعایت حجاب اجباری، افزوده است.

در تازه ترین مورد، مجتمع «کاشان مال» که از مراکز برزگ تجاری، گردشگری و تفریحی شهر کاشان است، با داشتن پاساژ و سه طبقه تجاری و یک هتل ۵ ستاره و بخش‌های فروشگاهی، پردیس سینمایی و شهربازی، پلمب شده است.

جواد نوری دادستان کاشان که چند روز پیش از آغاز تعطیلات نوروزی، از پلمب هتل سرای عامری‌ها به‌دلیل رعایت نکردن حجاب خبر داده بود، روز شنبه ۱۲ فروردین، گفت: «مجموعه کاشان مال به‌دلیل رعایت نشدن حجاب و شئونات اسلامی از سوی مراجعان و کارکنان از روز جمعه یازدهم فروردین‌ماه پلمب و تعطیل شده است.»

وی افزود: «بررسی‌های میدانی صورت‌گرفته و همچنین گزارش‌ها و مستندات ارسالی بیانگر این بود که بسیاری از مراجعان و گاهی کارکنان مجموعه کاشان مال، حجاب و شئونات اسلامی را رعایت نمی‌کردند و از سه ماه پیش تاکنون، تذکراتی از طرف فرماندهی انتظامی، اتاق اصناف و ستاد امر به معروف و نهی از منکر به مدیران این مجموعه ابلاغ شده بود».

همزمان، فرمانده ناحیه مقاومت سپاه کاشان نیز از پلمپ ۴۰ واحد صنفی در کاشان به دلیل «بی‌حجابی مشتریان طی حدود یک ماه گذشته» خبر داد و گفت: «در اجرای قانون با کسی مماشات نکرده و از هیچ تخلفی نخواهیم گذشت».

وی در ادامه افزود: «پوستر‌هایی مبنی بر عدم ارائه خدمات به افرادی که شئونات اسلامی را نمی‌کنند، درب مغازه‌ها نصب شده و اصناف موظف به اجرای آن هستند».

در همین حال، مهدی آماده دادستان دزفول نیز اعلام کرد که در پی انتشار ویدیوی رقص گردشگران در منطقه دریاچه سد دز واقع در بخش شهیون شهرستان دزفول، این مکان گردشگری به‌دلیل «رعایت نکردن شئونات اسلامی و حجاب» پلمب شده است.

وی افزود: «در این مکان تفریحی و گردشگری، علاوه بر رعایت نشدن حجاب، رقص زنان بی‌حجاب نیز انجام شده بود». وی ادامه داد: «پس از انتشار فیلم رقص و هنجارشکنی برخی گردشگران در دزفول، یک نفر دستگیر و اقدام‌های لازم برای بازداشت دیگر افراد دخیل در این موضوع نیز انجام خواهد شد».

همزمان، فرماندۀ انتظامی شهر خواف در استان خراسان رضوی نیز از پلمب یک واحد بوم‌گردی در این شهرستان به دلیل عدم رعایت حجاب اجباری خبر داد.

همچنین ستاد امر به معروف و نهی از منکر آبادان نیز اعلام کرد که طی روزهای جمعه و شنبه، کافه رستوران آوریل، یک غرفه در باغ مقیطیه و نیز کافه رستوران سی‌یل در شهر آبادان به اتهام رعایت نکردن حجاب و «برگزاری مراسم‌های مختلط، رقص و موسیقی ناهنجار زنده» پلمب شده‌اند.

از سوی دیگر، اسدالله جعفری رئیس کل دادگستری استان اصفهان نیز از بازداشت پنج نفر از کارکنان یک مرکز گردشگری در شهرستان ورزنه به‌دلیل «ممانعت از فعالیت نیروهای امر به معروف و نهی از منکر» خبر داد و گفت: «در یکی از مراکز گردشگری ورزنه، آمران به معروف در حال ایفای وظیفه بودند که برخی از افراد فعال در این مرکز برای آن‌ها ایجاد مزاحمت و از ماموریتشان جلوگیری کردند.»

همزمان محمد باقرزاده رئیس اداره نظارت بر اماکن عمومی انتظامی استان مازندران نیز  از پلمب ۵۰ واحد صنفی در این استان خبر داد و گفت که این واحدها به‌دلیل «رعایت نکردن حجاب و به منظور حفظ حرمت ماه رمضان» پلمب شده‌اند.

در این راستا، روابط عمومی ستاد امر به معروف و نهی از منکر بابلسر در استان مازندران، از پلمب ۶ واحد صنفی در این شهرستان به دلیل آنچه که «عدم رعایت شئونات اسلامی» گفته شده، خبر داده است.

همچنین به گزارش هرانا ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، ۸ واحد صنفی از جمله دو رستوران در شهرستان نور در استان مازندران، به دلیل آنچه «اجرای موسیقی زنده و کشف حجاب» عنوان شده است، پلمب شده‌اند.

پلمب گستردۀ واحدهای صنفی و اماکن گردشگری در ایران در حالی صورت گرفته است که یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، روز گذشته تأکید کرد که «اگر قوۀ قضائیه تا ۱۴ فروردین راهکارهای لازم برای رفع خلأ های قانونی دربارۀ حجاب را ارائه نکند، طرحی در این زمینه در دستور کار مجلس قرار خواهد گرفت».
رادیو فرانسه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *