بخشنامه افتتاح حساب ارزی به جای پرداخت اسکناس دلار باعث سرگردانی مردم شده است

By | ۱۴۰۲-۰۱-۱۶

پیگیری‌های ایران‌اینترنشنال از صرافی‌های داخل کشور نشان می‌دهد پس از بخشنامه جدید بانک مرکزی مبنی بر توقف فروش نقدی ارز سهمیه‌ای و واریز ارز مورد نظر به حساب ارزی افراد، بازار دچار آشفتگی شده است.

در همین حال سخنگوی دولت اعلام کرد خرید ارز سهمیه‌ای با کارت ملی در سال جاری، ملاکی برای قطع یارانه و تغییر دهک‌بندی یارانه‌بگیران از سوی وزارت رفاه است.

یکی از صرافان دولتی به گفت که پس از این بخشنامه، عملا ارزی برای فروش در اختیار صرافی‌ها قرار نمی‌گیرد و بانک‌ها هم در افتتاح حساب ارزی موانعی را برای متقاضیان ایجاد می‌کنند که منجر به آشفتگی در بازار شده است.

به گفته او، برخی از متقاضیان در مراجعه برای افتتاح حساب ارزی با اصرار بانک برای افتتاح حساب مدت‌دار به منظور عدم پرداخت اسکناس ارز روبه‌رو شده‌اند.

او اضافه کرد که برخلاف ادعای مسوولان، مردم دیگر با کاهشی شدن روند قیمت هیجان‌زده نمی‌شوند و دلارهای خود را نمی‌فروشند.

به گفته این فعال بازار ارز، افکار عمومی باور دارد قیمت دلار در آینده رشد بیشتری خواهد کرد و بنابراین خریداران دلار به راحتی به فروشنده تبدیل نمی‌شوند.

بانک مرکزی در سال جدید در یک بخشنامه، محدودیت‏‌های جدید خرید ارز سهمیه‌ای را اعلام کرد. از جمله این محدودیت‌ها عدم ارائه اسکناس از سوی کارگزاری‌ها و واریز ارز به حساب‌های ارزی متقاضیان، کاهش سهمیه از پنج هزار به دو هزار یورو و همچنین محدودیت ۳۶۵ روز برای خرید مجدد است.

حساب ارزی ایجاد شده برای دریافت ارز هم باید با حداقل ۱۰۰ دلار موجودی به مدت شش ماه باز بماند.

در همین حال خرید ارز سهمیه‌ای با کارت ملی، ملاکی برای قطع یارانه و تغییر دهک‌بندی یارانه‌بگیران از سوی وزارت رفاه اعلام شده است.

علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت، اعلام کرد که دریافت ارز دو هزار و پنج هزار یورویی یکی از منابع اطلاعاتی است که وزارت رفاه می‌تواند از آن برای تعیین دهک خانوار استفاده کند زیرا کسانی که ارز می‌گیرند، عموما جزو افرادی هستند که در دهک بالا قرار دارند.

بانک مرکزی در اطلاعیه‌ دیگری نیز اعلام کرد معاملات سکه طلای ربع بهار آزادی با نماد «ربع سکه» در سامانه معاملات مرکز مبادله ارز و طلای ایران آغاز شده و اشخاص حقیقی برای خرید ربع سکه، می‌توانند از روز چهارشنبه ۱۶ فروردین‌ ماه به صرافی‌های عضو مرکز مبادله ارز و طلای ایران مراجعه کنند که برای خرید ربع سکه از مرکز اقدام کرده‌اند.

هر شخص بالای ۱۸سال صرفا یک بار در سال می‌تواند اقدام به خرید ربع سکه کند و اشخاصی که پیش از این از بورس کالای ایران ربع سکه خریداری کرده‌‎اند، امکان خرید مجدد ربع سکه را در مرکز مبادله ایران نخواهند داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *