اعمال فشار بیشتر بر زنان؛ تشکیل “ستاد حجاب” در وزارت کشور

By | ۱۴۰۲-۰۱-۱۶

در ادامه اعمال فشار جمهوری اسلامی برای رعایت “حجاب اجباری”، معاون امور زنان رئیس‌جمهور از تشکیل ستادی درباره حجاب خبر داد. رئیس مجلس نیز گفت، لایحه “حجاب و عفاف” به محض ارائه در “الویت بررسی” قرار خواهد گرفت.

با ادامه نافرمانی مدنی بسیاری از زنان در رابطه با رعایت “حجاب اجباری” در ایران، فشار مقامات رسمی جمهوری اسلامی نیز افزایش یافته است.

یک روز پس از آنکه علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی به مسئله حجاب پرداخت و گفت، “کشف حجاب، حرام شرعی و سیاسی است” ، معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهور از تشکیل ستادی در وزارت کشور برای کنترل حجاب خبر داد.

در روزهای گذشته موجی از فشارهای جدید مسئولان بر زنان بر سر موضوع رعایت “حجاب اجباری” اعمال شده است. در تعطیلات نوروزی خبرهای بسیاری از پلمپ کافه‌ها، رستوران‌ها، مغازه‌ها و دیگر واحدهای صنفی در ایران به خاطر حضور زنانی که حجاب بر سر نداشتند، منتشر شد.

علاوه بر فشار مقامات جمهوری اسلامی، برخی از “آمران به معروف” به صورت خودسرانه نیز با زنانی که حجاب اجباری بر سر نداشتند برخورد کرده‌اند.

قالیباف: مجلس لایحه پیشنهادی “حجاب و عفاف” را در “الویت بررسی” قرار خواهد داد

رئیس مجلس شورای اسلامی یک روز پس از آنکه “شیوه پیشین گشت ارشاد” را “بی‌نتیجه و پرهزینه” خواند و خواستار به کار گرفتن شیوه‌های “درست” برای رسیدن به نتیجه مطلوب شد، در جلسه علنی مجلس در روز چهارشنبه ۱۶ فروردین خوستار ارائه لایحه‌ای در زمینه حجاب از سوی قوه قضاییه یا دولت شد.

محمدباقر قالیباف همچنین گفته است، در صورت ارائه لایحه‌ای در این زمینه، مجلس حاضر به رفع هرگونه “خلأ قانونی” است و آن را در “اولویت بررسی” قرار خواهد داد.

او همچنین مدعی شد: «این حرف از اساس کذب است که مجلس شورای اسلامی جلوی قانون مربوط به عفاف و حجاب را گرفته است.»

این اظهارات قالیباف در پاسخ به یکی از نمایندگان مجلس بود که گفته بود: «نظر رهبری درباره حجاب و عفاف مطرح شده است، پس سران قوا باید کار جدی و عاجل انجام دهند اما مشخص نیست، چرا این موضوع در دستور کار قرار نمی‌گیرد؟»

رئیس صدا و سیما: مقصر رسانه‌های بیگانه هستند

در ادامه خط و نشان مقامات مختلف جمهوری اسلامی برای زنان مبنی بر رعایت “حجاب اجباری” رئیس صدا و سیما گفته است: «رسانه‌های بیگانه آرمان شهری را برای مردم ترسیم کرده‌اند که با دوری از عفاف و حجاب می‌توان به آن رسید.»

پیمان جبلی که در گفت‌و‌گو با باشگاه خبرنگاران از پخش برنامه ‌ایی در زمینه تشویق زنان به “حجاب” خبر داده، افزود است: «حوزه عفاف و حجاب نیازمند فرهنگ سازی است که رسانه ملی وظیفه خود می‌داند این کار را انجام دهد.»
دویچه وله

محمدباقر قالیباف
محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی صبح سه‌شنبه ۱۵ فروردین در نطق پیش از دستور، “اباحه‌گری و هنجارشکنی” را یکی از دغدغه‌های جمهوری اسلامی دانست که هم‌اکنون در عرصه “حجاب و عفاف” در حال روی دادن است.

به گزارش ایسنا، قالیباف ضمن اشاره به این‌که جمهوری اسلامی در ترویج “فرهنگ حجاب و عفاف تاکنون بیشترین ضربه را از عدم فعالیت ایجابی درست و خردمندانه” خورده است، با ادبیاتی مشابه ائمه جمعه می‌افزاید: «با توجه به برنامه‌ریزی دشمن برای دوقطبی‌سازی بین مردم و ایجاد تنش و اغتشاش دوباره، نحوه مواجهه با این مساله نیاز به نگاهی چند جانبه دارد.»

رئیس مجلس شورای اسلامی بدون اشاره به نقض گسترده حقوق زنان در ایران و سلطه فرهنگ زن‌ستیز و مردسالار در جمهوری اسلامی، جنبش اعتراضی ماه‌های گذشته را تنها در مسئله “حجاب” خلاصه کرده و در مورد علت مخالفت با حجاب اجباری می‌گوید: «متاسفانه متولیان این امر در طول سالیان طولانی با کم کاری و اقدامات کم اثر بیشترین سهم را در دور شدن بخشی از جامعه از فرهنگ حجاب و عفاف دارند.»

او گفت، مسئله بسیار مهم دیگر “ضرورت تفکیک بین افراد ضعیف الحجاب با هنجارشکنان” است: «به نظر می‌رسد با افرادی که حجاب آنها ضعیف است باید رویکرد ایجابی در پیش گرفت ولی در مواجهه با افراد هنجارشکن باید با روش سلبی روبرو شد.»

قالیباف تأکید کرد: «وظیفه متولیان مربوطه، اعم از دولت، دستگاه قضائی، فرماندهی کل انتظامی و دیگر دستگاه‌های مسئول است که باید با این عده بسیار اندک با استفاده از شیوه‌های هوشمندانه و موثر بدون اینکه بهانه مظلوم‌نمایی دست دشمن داده شود، مواجهه بازدارنده داشته باشند.»

رئیس مجلس “شیوه پیشین گشت ارشاد” را “بی‌نتیجه و پرهزینه” خواند و خواستار به کار گرفتن شیوه‌های “درست” برای رسیدن به نتیجه مطلوب شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *