تداوم نافرمانی مدنی مخالفان حجاب اجباری به رغم تهدید حکومت به استفاده از «آتش به اختیارها»

By | ۱۴۰۲-۰۱-۱۹

اندک زمانی پس از امنیتی‌ کردن موضوع حجاب و زدن اتهام جاسوسی به مخالفان حجاب اجباری از سوی علی خامنه‌ای و قوه قضاییه، ائمه جمعه خواهان نقش‌آفرینی بیشتر لباس شخصی‌ها برای مقابله با «کشف حجاب» شدند. احمد علم‌الهدی، امام جمعه مشهد، خواستار «حضور مردم در صحنه» برای برخورد با زنان شد.

به گفته ناظران، مساله حجاب برای جمهوری اسلامی بسیار مهم است چون ابزاری‌ست برای کنترل و سرکوب در مقابل خواست مردم برای استفاده از اختیار خود و آزادی‌های فردی و اجتماعی‌شان.

اراده به ایستادگی در برابر این سرکوب، در طول ماه‌های گذشته و با آغاز انقلاب «زن، زندگی، آزادی» سرعت و نمود بیشتری یافته است و بسیاری از زنان این نافرمانی مدنی را به امری روزمره تبدیل کرده‌اند.

روز گذشته (۱۸ فروردین) کتایون ریاحی، گلاب آدینه و سیمین (فاطمه) معتمد آریا، در مراسم خاکسپاری کیومرث پوراحمد، کارگردان سرشناس ایرانی بدون حجاب اجباری حاضر شدند که انتشار تصاویرشان در فضای مجازی، واکنش‌های بسیاری در پی داشت.

هم‌زمان، احمد علم‌الهدی، امام جمعه مشهد روز جمعه «کشف حجاب» را مصداق «دین‌ستیزی» خواند و خواستار حضور مردم در «صحنه» شد.

او گفت: «چطور می‌توان انتظار داشت مردم ببینند خانمی کشف حجاب کرده اما واکنشی نشان ندهند؟ اگر می‌خواهید عواطف مردم به هیجان درنیاید، مسوولان باید برنامه داشته باشند.»

تهدید به استفاده از نیروهای «آتش به اختیار» اما پیش از این هم از سوی علم‌الهدی سابقه داشته است.

او ۱۲ اسفند ۱۴۰۱ اعلام کرد در مورد موضوع حجاب اجباری، «اقتدار امنیتی نظام دیگر نمی‌تواند میدان‌داری کند» و از حامیان حکومت خواست وارد عمل شوند و با «جریان کشف حجاب» مقابله کنند.

روز یازدهم فروردین، محمدهادی رحیمی صادق، مدیر حوزه علمیه تهران هم با تهدید مقامات جمهوری اسلامی درباره «رواج بی‌حجابی» گفت: «صبر مردم متدین ما به پایان خواهد رسید و ممکن است خودشان دست به اقداماتی بزنند. آن وقت جامعه دچار هرج و مرج خواهد شد.»

محسن برهانی، حقوقدان منتقد و استاد اخراج شده از هیات علمی دانشگاه تهران به دلیل مواضع انتقادی‌اش در مورد اعدام معترضان، با اشاره به گفته‌های مدیر حوزه علمیه تهران در توییتر خود نوشت: «غلط می‌کنند که غیر از تذکر زبانی، غلط دیگری بکنند. شما هم به‌جای نگرانی، متدینین جاهل را ارشاد کنید که غلط زیادی انجام ندهند.»

علاوه بر این، اشکال دیگر تهدیدها از سوی مقامات جمهوری برای ارائه نکردن خدمات اجتماعی به زنان مخالف حجاب اجباری ادامه دارد. از جمله علیرضا قاسمی‌ فرزاد، استاندار همدان که در جلسه قرارگاه «عفاف و حجاب» این استان خواستار استفاده از ظرفیت سازمان‌های مردم‌نهاد در راستای مقابله با «کشف حجاب» شد.

او در این راستا گفت: «بانک‌ها از ارائه خدمات به افرادی که حجاب و عفاف را رعایت نمی‌کنند، خودداری کنند.»

از سوی دیگر در روزهای گذشته غلامحسین محسنی اژه‌ای، رییس قوه قضاییه و محمد مصدق، معاون او، در اظهاراتی از پیش هماهنگ شده، زنانی را که بدون حجاب در خیابان‌ها ظاهر می‌شوند، عامل و وابسته به سرویس‌های جاسوسی دشمنان خواندند.

محسنی اژه‌ای مخالفان حجاب اجباری را «وابسته به دستگاه‌های جاسوسی بیگانه» خواند و با تکرار موضع علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، گفت: «امروز دشمن از طرق مختلف توطئه‌های خود را پیش می‌برد و در راستای دامن زدن به ناهنجاری‌های اجتماعی در جامعه ما برنامه دارد.»

مصدق نیز در سخنانی مشابه گفت: «دستگاه قضایی با معاندان و هنجارشکنانی که با سرویس‌های جاسوسی در ترویج بی‌حجابی در ایران همکاری دارند، به‌طور جدی برخورد خواهد کرد.»

سخنان این دو نفر ناظر به سخنرانی اخیر رهبر جمهوری اسلامی است که روز سه‌شنبه ۱۵ فروردین گفت بسیاری از کسانی که «کشف حجاب» می‌کنند، از «پشت پرده تحریک به این کار، یعنی دستگاه‌های جاسوسی دشمن» مطلع نیستند.

ترجمه تهدیدهای این دو مقام اصلی قوه قضاییه، یعنی در دستگاه فکری‌-عقیدتی نظام جمهوری اسلامی شهروندی که می‌خواهد با پوشش دلخواهش در اجتماع حاضر شود، جاسوس و عامل دشمن است.

با وجود این تهدیدها، پس از خیزش انقلابی ایرانیان در شهریور ماه سال گذشته که با کشته شدن ژینا (مهسا) امینی در مقر گشت ارشاد آغاز شد، مخالفت با حجاب اجباری شکل گسترده‌تری به خود گرفته و بسیاری از زنان در اماکن عمومی و خیابان‌ها بدون بر سر داشتن روسری حاضر می‌شوند.
ایران اینترنشنال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *