افشاگری آتش شاکرمی درباره «جنگ روانی برای از پا درآوردن» خانواده‌های دادخواه

By | ۱۴۰۲-۰۱-۱۹

آتش شاکرمی، خاله نیکا شاکرمی که در جریان اعتراضات کشته شد، می‌گوید که چند روزی است کاربرانی ناشناس اطلاعات «هولناکی» از شیوه و زمان بازداشت و شکنجه خواهرزاده‌اش برای او ارسال می‌کنند.

آن‌ طور که خانم شاکرمی روایت کرده، از زمانی که او تصاویر«همان لوکیشینی که در پرونده نیکا به عنوان محل پیدا شدن پیکر او ثبت شده بود» را در حساب کاربری خود در اینستاگرام منتشر کرد، سیل این پیام‌ها به حساب کاربری وی سرازیر شده است.

اشاره وی به پستی است که هفتم فروردین در کنار تصویری از نیکا روی پشت‌بام خانه‌اش منتشر کرد و در پس‌زمینه آن ساختمانی کاملا آماده و نه «نیمه‌کاره»، برخلاف ادعای ماموران، دیده می‌شود.

تصویری از نیکا شاکرمی، با پس‌زمینه ساختمانی که ماموران مدعی هستند از آنجا به پایین پریده

ماموران حکومتی چند روز پس از مفقود شدن پیکر این نوجوان معترض مدعی شدند که او از آنجا به پایین پریده و «خودکشی» کرده است.

خانم شاکرمی همچون اظهارات و نوشته‌های قبلی خود تأکید کرده این در حالی است که «در گواهی فوت، علت مرگ، ضربات متعدد جسم‌ سخت بر سر و صورت عنوان شده و نه سقوط از ارتفاع».

آتش شاکرمی نوشته از زمان انتشار این عکس و پست، «پیام‌هایی از اکانت‌هایی مجهول دریافت می‌کردم که حاوی اطلاعاتی هولناک از شیوه دستگیری، زمان ِ بازداشت و شکنجه» خواهرزاده‌اش بودند.

او دریافت این پیام‌ها را «تجربه‌ای نفسگیر» نامیده و نوشته از آن رو که این برخوردها، بخشی از «شکنجه‌» و «جنگ روانی» است که خانواده‌های کشته‌شدگان متحمل می‌شوند و شاید دیگران هم تجریه مشابهی دارند، آن را با خوانندگان صفحه‌اش به اشتراک می‌گذارد.

آتش شاکرمی اضافه کرده هدف از سرازیر شدن این اطلاعات به دایرکت وی، پس از گذشت شش ماه از مرگ نیکا این است که «ازپا دربیایم و دیگر قادر به تسلط بر ذهنم و افشای لااقل بخشی از حقایق نباشم».

وی نوشته است: «آن اطلاعاتِ متناقض روانه ذهن ِمن شدند تا این ذهن با قدرت ِتصویرسازی‌اش، بارها و بارها زجر کشیدن ِجوجوی تُرد و زیبایش را تصویرسازی کند و در نهایت در مرزهای فروپاشی از جایی پرت شود و ازهم متلاشی شود.»

خاله نیکا شاکرمی که خبر داده به تازگی در پیام‌های دریافتی، به ارتباط با سازمان مجاهدین خلق هم متهم می‌شود تا «سکوت» کند، افزوده پس از دریافت پیام‌های تازه درباره نیکا، «تا مرزهای فروپاشی رفتم».

وی با این حال خود نتیجه‌گیری کرده است که «درنهایت وقتی تمام آن داده‌ها را کنار هم گذاشتم فهمیدم این هم بخشی از مسیری ست که ما طی می‌کنیم…… جنگ ِ روانی.»

او با تأکید بر این که «تجربه شخصی‌ام به من می‌گوید آن اطلاعات به احتمال نود و نه درصد، نه اطلاعاتی صحیح که اطلاعاتی برای ازپا درآوردن‌مان هستند»، راه برخورد با آنها را «سرپا» و «دادخواه» ماندن و پذیرفتن «ابهام» تا زمان مشخص شدن «حقایق و مستندات» عنوان کرده است.

پیش از این نیز شمار دیگری از خانواده‌های دادخواه بر فشارهای ماموران امنیتی بر خانواده‌ها به انواع مختلف از جمله خندیدن به فشارهای روحی ناشی از فقدان عزیزشان، تهدید به بازداشت و کشته‌ شدن دیگر اعضای خانواده و تعریف جزئیاتی درباره چگونگی از دست‌ رفتن و آخرین لحظات زندگی فرد جان‌باخته، روایت کرده بودند.

ماموران جمهوری اسلامی این اقدامات را در شرایطی انجام می‌دهند که در شرایط معمول، درباره احترام به متوفی و رعایت حال خانواده وی بر اساس دستورات اسلام سخنرانی‌ها می‌کنند و از شیوه رفتار امامان شیعه در این زمینه، موارد متعددی را به عنوان الگو و نمونه معرفی می‌کنند.

نیکا شاکرمی، ۱۷ ساله، یکی از بیش از ۵۰۰ معترضی بود که در جریان اعتراضات «زن زندگی آزادی» در ایران کشته شد.

نهادهای حکومتی چندین روز پس از کشته شدنش پیکر او را به خانواده‌اش تحویل داده و آن‌ها را مجبور به خاکسپاری در روستایی دورافتاده در خرم‌آباد لرستان کردند.
رادیوفردا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *