ادامه «مسمومیت» زنجیره‌ای در ایران؛ انتقاد از انکار مسئولان و «بایکوت» مدارس در مهاباد

By | ۱۴۰۲-۰۱-۲۸
گزارش‌ها از ایران حاکی است که با وجود سکوت رسانه‌های رسمی، مساله بروز علائم مسمومیت در میان دانش‌آموزان از دیروز شنبه و بعد از گذشت چند روز تعطیل در ایران دوباره اتفاق افتاده و امروز یکشنبه (۲۷ فروردین) گزارش‌های مشابهی منتشر شده است. دیروز تجمع اعتراضی در شاهین‌شهر اصفهان هم با تهدید پلیس و گاز اشکآور رو به رو شد. این در حالی است که با وجود گذشت ۵ ماه از اولین موارد بروز علائم مسمومیت در دانش‌آموزان که از شهر قم شروع شد، مسئولان همچنان پاسخ روشنی به نگرانی خانواده‌ها ندادند.
همزمان شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان گزارش داد که فعالان مدنی مهاباد در اعتراض به آنچه که «حملات شیمیایی» خوانده و «نبود امنیت جانی» دانش‌آموزان،‌ از آنها خواسته که امروز،‌ یکشنبه ۲۷ فروردین از رفتن به مدرسه خودداری کنند.
امروز (یکشنبه ۲۷ فروردین) هم گزارش شد که در چند مدرسه در ایران از جمله دبیرستان ستایش در محله خلیج فارس تهران، مدرسه معراج اردبیل، طراوت ارومیه و کرج دانش‌آموزان دچار حالت مسمومیت شدند.
دیروز، ۲۶ فروردین در میان دانش‌آموزان دبیرستان دخترانه معروف شافعی و دبیرستان حاج صالح شاطری و دبستان ستایش در مهاباد علائم مسمومیت ظاهر شده و تعدادی از دانش‌آموزان به مراکز درمانی منتقل شدند. شاهدان می‌گویند مسئولان مدرسه به دانش‌آموزان دبیرستان ستایش اجازه خارج شدن از مدرسه را ندادند و بعدا آمبولانس و ماشین آتش‌نشانی در مقابل مدرسه دیده شده است.
دیروز هم علایم مسمومیت در دانش‌آموزان چندین مدرسه دخترانه در قزوین، مهاباد، ایذه، سنندج و سرپل‌ذهاب گزارش شد.
نامه سرگشاده جمعی از والدین دانش‌آموزان در تاکستان
شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان در ایران از «نامه سرگشاده جمعی از والدین دانش‌آموزان تاکستان به فرماندار این شهرستان خبر داد.
در این نامه با اشاره به آنچه که «حمله شیمیایی» به دبیرستان دخترانه یاس نبی تاکستان در روز شنبه ۲۶ فروردین خوانده شد از فرماندار این شهر به دلیل «تکذیب مسمومیت» دانش‌آموزان انتقاد کردند.
اسدالله حمزئی، مساله مسمومیت دانشآموزان را رد کرد و گفته که موضوع خاصی اتفاق نیافتاده و بیشتر یک شیطنت بچه‌گانه بوده است.
مادر و پدرهای نگران از فرماندار خواستند به جای تکذیب اصل ماجرا به دنبال پیدا کردن عاملان ایجاد مسمومیت باشند.
در این نامه که امروز ۲۷ فروردین منتشر شده، آمده: «همچنین گفتنی است تا این لحظه پس از وقوع مسمومیت مسئولین آموزش و پرورش استان قزوین و منطقه تاکستان که نسبت مستقیمی با مدرسه، دانش آموزان و والدین دارند در این مورد هیچ‌گونه اظهار نظری نداشته‌اند.‌ گویا آنها نیز تکذیب این ماجرا را به فرماندار واگذار کرده و از گردن خود ساقط کرده اند.»
در تازه ترین اظهارنظر مسئولان، پنجشنبه هفته گذشته بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت ایران در پاسخ به سوال خبرنگاران گفت که تصمیم گرفتند که در این پرونده از به کار بردن عبارت مسمومیت خودداری کنند و و از عبارت «بدحالی» دانش‌آموزان استفاده کنند. او گفت که «درصد کمی» از موارد «مربوط به شیطنت‌هایی بوده که صورت گرفته و باعث بدحالی دانش‌آموزان شده است.»
او گفته بود که در بیش از ۹۰ درصد دانش‌آموزان هیچ نوع مسمومیتی دیده نمی‌شود و بیشتر شاهد «استرس» هستند.
انکار وضعیت نگران کننده در میان مدیران مدارس هم گزارش شده است.
همزمان در پی «مسمومیت» در چندین مدرسه در شاهین شهر اصفهان طی هفته گذشته دیروز پدر و مادرهای معترض در مقابل اداره آموزش و پرورش تجمع کرده بودند، اما ماموران امنیتی با تهدید آنها، به سمت آنها گاز اشک‌آور پرتاب کردند.
اصرار مدیران به نگه داشتن دانش‌آموزان در کلاس‌ها
دانش‌آموز یکی از مدارس شاهین‌شهر که هفته گذشته مساله مسمومیت را در مدرسه خود تجربه کرده به ایسنا گفته که با وجود مشاهده علائم مسمومیت و در حالیکه حتی معلم کلاس هم سرگیجه داشته، کادر مدرسه گفتند که مشکلی پیش نیامده و از دانش‌آموزان خواستند در کلاس بمانند.
به نقل از مسئولان مدرسه گفته شده که فقط در صورتی به دانش‌آموزان اجازه خارج شدن از مدرسه می‌دهند که پدرانشان تعهد دهند که «فرزندشان را سالم از مدرسه تحویل گرفته‌اند و مدرسه هیچ مسئولیتی در قبال سلامت این دانش‌آموز ندارد.»
به گزارش ایسنا،‌ فقط در روز سه‌شنبه ۲۲ فروردین ماه «انتشار بوی نامطبوعی شبیه به بوی گاز» باعث شد که ده‌ها دانش‌آموز از دستکم ۱۲ مدرسه شاهین‌شهر به مراکز درمانی منتقل شوند.
درآن روز یکی از والدین نگران در شاهین‌شهر اصفهان که همراه خانواده‌های دیگر در مقابل یکی از مدرسه‌ها تجمع کرده بود می‌گفته :«تروخدا اجازه بدهید من دخترم را ببینم، به هیچ‌کس حرفی نمی‌زنم هیچ اعتراضی ندارم فقط می‌خواهم از حال دخترم مطمئن شوم».
یکی از اعضای کادر درمان در گفتگو با ایسنا از عملکرد مدیران مدارس در شاهین شهر اصفهان انتقاد کرد و گفت که «به نظر می‌رسد برخی از مدیران طبق سلیقه شخصی یا دستورالعمل ابلاغی خاصی که از آن خبر نداریم، اصرار دارند جهت مدیریت بحران، دانش‌آموزان را در داخل مدرسه نگه دارند.»
او هشدار داده که این مساله برای دانش‌آموزانی که ناراحتی ریوی داشته باشند ممکن است منجر به اتفاقات غیرقابل جبرانی شود و لازم است که مدیران هر چه سریعتر با مراکز امداد و درمان تماس بگیرند.
بی بی سی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *