«جمهوری اسلامی از خشونت‌های جنسی برای سرکوب متهمان استفاده می‌کند»

By | ۱۴۰۲-۰۲-۰۱

کمیسیون آمریکا در امور آزادی‌ مذهبی: حکومت ایران با هدف شکستن متهمان سیاسی-عقیدتی دست به خشونت‌های جنسی و جنسیتی «عامدانه» و «نظام‌مند» زده است

کمیسیون آمریکا در امور آزادی‌ مذهبی در آخرین گزارش خود حکومت ایران را به اعمال خشونت‌های جنسی و جنسیتی علیه معترضان بازداشت‌شده در جریان خیزش انقلابی مردم ایران متهم کرد.

بر اساس گزارش کمیسیون مستقل آمریکا در امور آزادی‌ مذهبی، عوامل وابسته به حکومت ایران از خشونت‌های جنسی و جنسیتی برای سرکوب مستمر شهروندانی که به قوانین «حجاب اجباری» و سایر مقررات مغایر با آزادی‌های مذهبی، اعتراض دارند استفاده کرده‌ است.

به گفته نویسندگان این گزارش، ماموران امنیتی حکومت ایران با هدف شکستن متهمان سیاسی-عقیدتی و با انگیزه کوتاه آمدن آن‌ها از باورهایشان، دست به خشونت‌های جنسی و جنسیتی زده‌اند و این اقدام «عامدانه» و «نظام‌مند» صورت گرفته است.

در طول چهار دهه گذشته، گزارش‌های متعددی منتشر شده است که نشان می‌دهد بازجویان و ماموران زندان‌های جمهوری اسلامی، به‌ویژه در دهه ۱۳۶۰، برای شکستن متهمان سیاسی و گرفتن اعتراف، آن‌ها را به ابراز ندامت، توبه کردن و روی‌گردانی از باورهای اعتقادی-مذهبی، مجبور کرده‌اند.

یافته‌های کمیسیون آمریکا در امور آزادی‌ مذهبی نشان می‌دهد فشارهای روحی و جسمانی علیه معترضان دستگیرشده در بازداشتگاه‌های رسمی و غیررسمی و به دست عوامل مختلف حکومتی، اعم از زن و مرد، اعمال شده است.

در بخش دیگری از گزارش سالانه کمیسیون آمریکا در امور آزادی‌ مذهبی، مسئولان جمهوری اسلامی ایران متهم شده‌اند که از ابتدای قدرت‌گیری نظام جمهوری اسلامی همواره از محدودیت‌های مذهبی و خشونت‌های جنسی و جنسیتی به‌عنوان ابزار و سلاحی در برابر مخالفان استفاده کرده‌اند.

در این گزارش ضمن اشاره به مصاحبه اخیر حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران، با شبکه خبری سی‌ان‌ان، دستگاه وزارت خارجه جمهوری اسلامی و رسانه‌های دولتی در ایران متهم شده‌اند که روی گزارش‌های مربوط به خشونت‌ها و آزارهای جنسی سرپوش گذاشته‌‌اند.

عبداللهیان در گفت‌وگو ماه گذشته خود با کریستین امان‌پور، خبرنگار سی‌ان‌ان، تمامی این گزارش‌ها را دروغ و بی‌‌پایه خواند.

خشونت‌های جنسی و جنسیتی در این گزارش شامل هر نوع فشار روحی، عاطفی یا جسمانی بر‌اساس جنسیت یا هویت‌های جنسی است که می‌تواند به رنج‌ها و آسیب‌های روانی ماندگار منجر شود.

براساس رژیم حقوقی جمهوری اسلامی ایران، غیر از مسلمانان تنها پیروان سه آیین مذهبی دیگر (مسیحیان، یهودیان و زرتشتیان) اجازه فعالیت دارند، در‌حالی‌‌که ده‌ها هزار بهائی از حقوق شهروندی محروم‌اند و ارتداد و خداناباوری نیز می‌‌‌تواند به صدور حکم اعدام منتهی شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *