موج تازه دستگیری چهره‌های سیاسی در ایران؛ عبدالله مومنی هم بعد از علیرضا بهشتی شیرازی و کیوان صمیمی بازداشت شد

By | ۱۴۰۲-۰۲-۰۷

موج جدید دستگیری چهره‌های سیاسی در ایران که به بهانه شرکت آنان در یک نشست مجازی آغاز شده، همچنان ادامه دارد و پس از کیوان صمیمی و علیرضا بهشتی شیرازی، نیروهای امنیتی، عبدالله مومنی سخنگوی سازمان ادوار تحکیم وحدت و از سخنرانان در این نشست را هم بازداشت کردند.

بر اساس گزارش‌ منابع حقوق بشری، مومنی روز پنج شنبه هفتم اردیبهشت به دست نیروهای امنیتی در خانه خود بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.

وبسایت هرانا به نقل از یک منبع نزدیک به خانواده مومنی نوشت که ماموران امنیتی خانه او را تفتیش و برخی از وسایل شخصی‌اش را نیز ضبط کردند.

عبدالله مومنی از سخنرانان نشست مجازی «گفت‌وگو برای نجات ایران» بود که با حضور چهل فعال سیاسی داخل و خارج ایران روز جمعه اول اردیبهشت در کلاب هاوس برگزار شد.

این‌ فعال سیاسی در همایش «نجات ایران» گفته بود: «دلیل طرح راهکار نجات ایران از طریق تدوین یک قانون اساسی جدید این واقعیت است که هیات حاکمه کنونی ایران از هرگونه صلاحیت و کارآیی، نه فقط برای اداره امور مملکت یا اندکی توسعه، بلکه حتی از تمشیت امور روزمره خود نیز عاجز است.»

اردشیر امیرارجمند در توییتی در واکنش به بازداشت عبدالله مومنی نوشت که همایش «گفت و گو برای نجات ایران» با مشارکت «گسترده اپوزیسیون داخل کشور، به ویژه از داخل زندان، حول پیشنهاد سه مرحله‌ای میرحسین موسوی برای تاسیس مجلس موسسان و تدوین قانون اساسی جدید موجب خشم شدید نظام» شده است.

پیشتر موسوی در بهمن‌ماه، با انتشار بیانیه‌ای خواستار برگزاری یک همه‌پرسی برای گذار از نظام جمهوری اسلامی شده بود. پس از این بیانیه، محدودیت‌ها علیه موسوی افزایش یافت.

پیش از بازداشت مومنی، علیرضا بهشتی شیرازی و کیوان صمیمی از دیگر سخنرانان این نشست مجازی هم بازداشت شده بودند.

بهشتی شیرازی نیز در همایش «گفت‌وگو برای نجات ایران» گفته بود: «به نظر می‌رسد دیر یا زود تغییر قطعی است. مهمترین چیز که مانع از هزینه بزرگ در این تغییر می‌شود رساندن جامعه به یک اجماع است. رسیدن به اجماع نیاز به از خودگذشتگی دارد.»

پس از یک هفته از بازداشت کیوان صمیمی هیچ اطلاعی از وضعیت و محل نگهداری او وجود ندارد.

کیوان صمیمی نیز در پیامی برای این همایش گفت: «ایرانیان مقیم داخل و خارج کشور – با نظرات فکری و سیاسی مختلف – باید با روحیه دیگر پذیری و پذیرش این تکثر باهم همراهی کنند و همه دموکراسی‌خواهان با هر مرام و مسلکی که هستند هول یک ائتلاف فراگیر دموکراتیک و حول یک جبهه واحد شروع به همکاری کنند.»

وزارت خارجه آمریکا بازداشت دوباره این روزنامه‌نگار را نشان‌دهنده میزان «ترس مقام‌های ایرانی از مردم و حقیقت» خواند و نوشت: «بازداشت آقای صمیمی یادآور میزان ناتوانی رژیم ایران در پایبندی به اساسی‌ترین استانداردهای بین‌المللی حقوق بشر و تلاش مقام‌های آن برای ساکت کردن روزنامه‌نگاران است.»

هر سه این فعال سیاسی، پیشتر نیز سابقه بازداشت از سوی نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی به دلیل فعالیت‌ها و اظهارات سیاسی خود را دارند.

سایت روزنامه جام‌جم نیز از تعقیب قضایی قربان بهزادیان‌نژاد، رییس ستاد انتخاباتی موسوی در سال ۸۸، در ارتباط با همایش مجازی «گفت‌وگو برای نجات ایران» خبر داده است.
ایران اینترنشنال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *