قیمت تخم‌مرغ به دانه‌ای «چهار هزار تومان» رسید

By | ۱۴۰۲-۰۲-۱۲

گزارش منابع غیررسمی در بازار ایران حاکی از افزایش شدید قیمت مرغ و تخم‌مرغ در ایران است؛ همزمان یک فعال کارگری گفت که هزینه‌های یک سبد معیشت حداقلی به رقم «۲۱ میلیون تومان» رسیده است.

کانال تلگرامی اعتراض مدنی بازار نوشت گزارش‌های میدانی‌اش حاکی از آن است که تخم مرغ بسته‌بندی شده با افزایش قیمت روبه‌رو شده است.

این کانال هفته گذشته نوشته بود که قیمت یک شانه تخم مرغ به ۱۰۵ هزار تومان تومان رسیده که هر دانه تخم‌مرغ معادل ۴ هزار تومان می‌شود.

دیگر منابع غیررسمی نیز از افزایش قیمت مرغ تا کیلویی ۱۰۳ هزار تومان خبر داده‌اند.

این در حالی است که رسانه‌ حکومتی تسنیم نوشت: «مرغ منجمد تنظیم بازاری با قیمت ۴۵ هزار تومان که ۱۸ هزار تومان زیر نرخ مصوب مرغ است بدون محدودیت در میادین میوه و تره‌بار توزیع می‌شود.»

روزنامه همشهری نیز نوشت که اتحادیه نانوایان سنتی تهران پیشنهاد داده قیمت نان سنتی باید متناسب با نرخ تورم افزایش پیدا کند که این موضوع در حال بررسی است و تا پایان اردیبهشت تصمیم‌گیری و نهایی می‌شود.

از سوی دیگر، فرامرز توفیقی، فعال کارگری و نماینده اسبق کارگران در شورایعالی کار، روز دوشنبه به خبرگزاری ایلنا گفت: «در چهل روز ابتدای سال، قیمت سبد معیشت افزایش چشمگیری داشته است.»

او افزود: «کالاهای خوراکی همه گران شده‌اند از افزایش قیمت مرغ، تخم مرغ و پنیر گرفته تا نان. هزینه‌های مسکن و اجاره خانه به شدت افزایش یافته؛ هزینه‌های حمل و نقل عمومی خیلی بیشتر از میزان افزایش دستمزد –تقریباَ دو برابر آن- بالا رفته. تعرفه‌های پزشکی و خدمات درمانی نیز افزایش یافته؛ اعمال همه‌ی اینها روی سبد معیشت، نشان می‌دهد که سبد معیشت حداقلیِ ۱۸ میلیون تومانیِ ابتدای سال، امروز به رقم ۲۱ میلیون تومان رسیده است.»

به گفته‌ او، گوشت گوساله به قیمت کیلویی ۳۴۵ هزار تومان، «به طور کامل از سبد خرید خانوارهای کارگری حذف شده است.»

در روزهای اخیر کارگران شرکت‌های پیمانکار در سراسر ایران دست به اعتصاب زده‌اند، اما مقام‌های جمهوری اسلامی آنان را تهدید کرده‌اند که با کارگران جدید جایگزین می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *