مهدی تاج، مردی که برای سپاه بانفوذ است، برای فوتبال ایران نه

By | ۱۴۰۲-۰۲-۲۵

در حالی که باشگاه‌های فوتبال ایران در خطر حذف از رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا، پیش از حضور در این مسابقات و با دستور کنفدراسیون فوتبال آسیا قرار گرفته‌اند، «مهدی تاج»، رییس فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی، در تازه‌ترین مصاحبه خود به رسانه‌های داخل کشور گفته است: «اینکه فردی نفوذ داشته باشد تا کاری انجام دهد، اینگونه نیست. حذف شدن یا نشدن باشگاه‌های ایرانی، به نماینده‌های ایران در کنفدراسیون فوتبال آسیا ارتباطی ندارد.»

مهدی تاج، عضو سابق اطلاعات سپاه پاسداران در اصفهان، هم‌اکنون نایب‌ رییس کنفدراسیون فوتبال آسیا و از اعضای کمیته برگزاری مسابقات فیفا است. مهدی تاج پیش از انتخاب به‌عنوان رییس فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی برای نشستن دوباره روی صندلی ثروت‌آورترین فدراسیون ورزشی کشور، چه وعده‌هایی به‌خصوص درمورد «حذف نشدن باشگاه‌های فوتبال ایران» داده بود؟

از وعده‌های تاج چه به یاد داریم؟

۱مرداد۱۴۰۱، مهدی تاج پیش از انتخابات ریاست فدراسیون فوتبال، گفته بود: «اخطارهایی روی میز فوتبال ایران است که باید مورد توجه باشد. مساله استقلال و پرسپولیس موضوع کوچکی نیست. هرکسی که در آینده رییس فدراسیون فوتبال شود، باید این دو باشگاه را از خطر حذف از آسیا نجات دهد.»

۴مرداد۱۴۰۱، مهدی تاج بار دیگر در گفت‌وگویی با صداوسیما حکومتی ایران، مسائل و مشکلات مطرح شده در مورد خطر حذف باشگاه‌های ایران از آسیا را، یکی از مهم‌ترین موضوعات برای رییس آینده فدراسیون فوتبال دانست و این بار رسما ادعا کرد که در صورت رسیدن به پست ریاست فدراسیون فوتبال، مشکلات پیش روی این دو باشگاه را رفع خواهد کرد.

مهدی تاج در این مصاحبه گفته بود: «من احساس خطر می‌کنم در خصوص اساسنامه و ورود بانوان به ورزشگاه‌ها، و اطلاعاتی دارم در مورد حذف استقلال و پرسپولیس از آسیا.»

او ادعا کرده بود که «از پتانسیل کافی» برای «متقاعد کردن کنفدراسیون فوتبال آسیا» برخوردار است و می‌داند که می‌تواند مشکلات پیش روی فوتبال ایران را با کمک «مجلس»، «دولت» و «نیروی انتظامی» حل کند.

مهدی تاج به سپاه چه گفته بود؟

این بخشی از شعارهای تبلیغاتی یا شوآف‌های مهدی تاج، مقابل رسانه‌ها به‌نظر می‌رسید. جایی دیگر، او بار خودش را در یک انتخابات نمایشی و فرمایشی برای رسیدن دوباره به ریاست فدراسیون فوتبال بسته بود.

آذر۱۴۰۱ و هم‌زمان با اعتراضات سراسری در ایران، گروه هکری «بلک ریوارد»، خبر از هک خبرگزاری «فارس»، وابسته به سپاه پاسداران داد.

بخشی از اسنادی که این گروه هکری از اطلاعات محرمانه خبرگزاری سپاه پاسداران منتشر کرد، مربوط به لابی‌های پشت پرده مهدی تاج با سپاه پاسداران بود. مهدی تاج با وعده «اجرای منویات رهبر جمهوری اسلامی» و با تضمین «حل موضوع ورود زنان به ورزشگاه‌ها»، با حمایت کامل سپاه پاسداران به ریاست فدراسیون فوتبال رسید.

در بخشی از این اسناد، قید شده بود که مهدی تاج به فرماندهان سپاه پاسداران گفته بوده که «باتوجه به نفوذ در کنفدراسیون فوتبال آسیا»، اگر او پیش از این هم ریاست فدراسیون فوتبال را برعهده داشت، موضوع زنان تا این حد جدی نمی‌شد و او اگر دوباره به این مسند برگردد، «پرونده ورود زنان به ورزشگاه‌ها» را، هم در فیفا و هم در کنفدراسیون فوتبال آسیا خواهد بست.

او اما در شوهای تبلیغاتی‌اش گفته بود که موضوع زنان را از داخل کشور حل می‌کند، اساسنامه فدراسیون فوتبال را بازنویسی خواهد کرد و موضوع حذف استقلال و پرسپولیس را قطعا حل می‌کند.

مهدی تاج برای ریاست بر فوتبال ایران، نه به آرا اعضای مجمع یا همراه شدن افکار عمومی، که دقیقا به همان اهرم سپاه پاسداران نیاز داشت. پس آنچه در صداوسیما گفت، با آنچه در نهادهای اطلاعاتی سپاه پاسداران ارائه داد، متفاوت بود.

از درآمدهای استقلال و پرسپولیس در آسیا چه می‌دانیم؟

حذف استقلال و پرسپولیس، فقط حذف شدن دو باشگاه پرطرفدار از فوتبال ایران نیست.

مهدی تاج با ادبیاتی پوپولیستی و عامیانه، همواره از آنچه «دغدغه هواداران پرشور دو باشگاه» خوانده، به‌عنوان دلیلی برای پیگیری موضوع حذف این دو باشگاه صحبت می‌کند.

استقلال و پرسپولیس نه تنها برای حضور در این مسابقات هیچ هزینه‌ای نباید پرداخت می‌کردند، که حتی هزینه‌های جاری مانند سفر به کشورهای دیگر برای برگزاری مسابقات، اجاره هتل در زمین خود یا خاک میزبان، یا حمل‌و‌نقل داخلی را هم نباید می‌پرداختند.

در حقیقت، کنفدراسیون فوتبال آسیا هزینه‌های جاری باشگاه‌ها را با درصدی بیشتر از آن‌چه باشگاه‌ها پرداخت می‌کنند به آن‌ها می‌پردازد و حتی برای تساوی یا پیروزی در مسابقات نیز، به آن‌ها پاداش می‌دهد.

طی سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۰ میلادی، مجموع درآمد باشگاه‌های فوتبال ایران از حضور در رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا، قابل توجه به‌نظر می‌رسید. طی این چهار سال، «استقلال» یک میلیون و ۷۷۰ هزار دلار، «ذوب آهن» یک میلیون و ۷۰ هزار دلار، «سپاهان» ۴۷۰ هزار دلار، «پدیده» («شهر خودرو» سابق) ۴۲۰ هزار دلار، «استقلال خوزستان» ۳۵۰ هزار دلار، «تراکتور» ۱۱۰ هزار دلار و «سایپا»، ۲۰ هزار دلار از این رقابت‌ها درآمد داشته‌اند.

درآمد پرسپولیس اما به‌صورت چشم‌گیری متفاوت از سایر باشگاه‌های ایرانی بوده است. پرسپولیس طی چهار سال اخیر، دو بار به فینال لیگ قهرمانان آسیا رسید و درآمدش تا زمان آغاز رقابت‌های لیگ قهرمانان در فصل ۲۰۲۱، به عدد هشت میلیون و ۸۸۰ هزار دلار در چهار سال رسیده بود.

فقط درآمد باشگاه پرسپولیس براساس پایین‌ترین نرخ دلار آمریکا در سال ۱۳۹۹، به عددی بیش از ۱۴۶ میلیارد تومان می‌رسد.

چنین بودجه‌ای می‌تواند پرسپولیس یا هر باشگاه ایرانی را از بدهی‌های مالی مبرا کند، اما هر دو باشگاه استقلال و پرسپولیس، دقیقا به‌دلیل پرداخت نشدن بدهی‌های انباشته مالی، در خطر حذف از رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا قرار گرفته‌اند.

باشگاه استقلال به‌دلیل پرداخت نشدن مطالبات انباشته «آندره‌آ استراماچونی»، سرمربی پیشین این تیم، «لئوناردو پادوانی»، بازیکن سابق استقلال، باشگاه «الشباب الاهلی» و «احمد موسوی» پس از تاریخ مورد نظر کنفدراسیون فوتبال آسیا، در خطر جدی حذف از آسیا است. همچنین خبرهایی نیز مبنی‌بر حذف احتمالی باشگاه پرسپولیس به‌دلیل یکی بودن مدیریت دولتی این باشگاه با استقلال و تفکیک نشدن مالکیت آن از سوی وزارت ورزش و جوانان به‌گوش می‌رسد.

پیام یونسی‌پور
ایران وایر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *