بیمارستان‌ها تجهیزات پزشکی را نسیه می‌خرند/ صادرات تجهیزات پزشکی به ونزوئلا در اوج کمبود

By | ۱۴۰۲-۰۳-۲۷
تور امریکای لاتین ابراهیم رئیسی به پایان رسید. به گفته وزیر بهداشت یکی از دستاوردهای این سفرها، تفاهم‌نامه صادرات تجهیزات پزشکی به ونزوئلاست. اما ایران چقدر آماده صادرات این تجهیزات است؟
بنا بر اعلام مقامات دولتی، در مجموع ۲۸ سند همکاری به امضای مقامات ایران و سه کشور ونزوئلا، کوبا و نیکاراگوئه رسید. یکی از سندهای همکاری هم در حوزه سلامت امضا شده است.

به گزارش تجارت نیوز، بهرام عین‌اللهی درباره تفاهم‌نامه همکاری میان ایران و کشورهای امریکای لاتین در حوزه سلامت گفت که بازار امریکای لاتین  فرصت خوبی برای صادرات تولیدات سلامت از جمله، دارو، تجهیزات پزشکی و واکسن است.

صادرات تجهیزات پزشکی به ونزوئلا؛ بزرگترین دستاورد نظام
وزیر بهداشت که در تور امریکای لاتین همراه رئیس دولت سیزدهم بود، گفت: «این سفر از بزرگترین دستاوردهای نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در حوزه سلامت بود؛ چراکه در جریان آن تفاهم‌نامه‌های عملیاتی و اثربخشی با کشور ونزوئلا به امضا رسید.»

وزیر بهداشت گفت که شرکت‌های ما به تدریج داروها و تجهیزات پزشکی تولیدشده توسط خود را صادر خواهند کرد. او همچنین از تدوین برنامه‌ای برای صادرات دارو و تجهیزات پزشکی به کوبا خبر داد.اما سوال اینجاست که آیا ایران برای صادرات این تجهیزات به ونزوئلا آمادگی دارد؟ مشخص نیست که دقیقا کدام تجهیزات قرار است به این کشورها صادر شود، اما نگاهی کلی به بازار این تجهیزات در ایران و اظهارات مقامات می‌تواند تصویر بهتری از ادعای وزیر بهداشت به ما دهد.

فاجعه کمبود تجهیزات پزشکی در کشور
کمبود تجهیزات پزشکی در کشور یکی از موضوعات مناقشه‌برانگیز در حوزه سلامت است. اردیبهشت‌ماه سال جاری، حسینعلی شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت در مجلس در دو نامه جداگانه به ابراهیم رئیسی نسبت به کمبود تجهیزات پزشکی در کشور هشدار داد.در بخشی از نامه شهریاری آمده: «عدم پیگیری و سیاستگذاری صحیح وزارت بهداشت در تامین ذخایر استراتژیک، فاجعه کمبود تجهیزات ملزومات پزشکی را کاملا عیان نموده و هشدار متخصصین و روسای هیأت و انجمن‌های علمی سلامت‌محور به وضوح آشکار است.»

همچنین در ادامه این نامه آمده که در بسیاری از کالاهای قلبی، عروقی ارتوپدی، چشم پزشکی، جراحی عمومی و ترمیمی چنان دچار کمبود هستیم که حتی ارگان‌هایی مانند مانند هیأت امنا صرفه‌جویی ارزی در معالجه بیمارات نیز هیچ‌گونه ذخایر استراتژیک کالای مصرفی ندارند. مصرف چند باره کالاهای یکبار مصرف پزشکی در بسیاری از مراکز درمانی بعد از سال‌ها روال گشته که خود موجب گسترش بسیاری از خطرات و آسیب‌ها به بیمار و استاندارد درمان است.

نشست مقامات دولتی برای مشکلات تامین ملزومات پزشکی
فروردین‌ماه سال جاری نیز خبرگزاری فارس در گزارشی به وضعیت کمبود تجهیزات پزشکی در کشور پرداخت. بر اساس این گزارش، در روزهای پایانی سال گذشته نشستی درباره وضعیت تجهیزات پزشکی در ایران برگزار شد. در این نشست اعضای کمیسیون بهداشت مجلس، رئیس سازمان غذا و دارو، مسئولان وزارت صمت، سازمان برنامه و بودجه و اقتصاد و گمرک شرکت داشتند.

زهرا شیخی، سخنگوی کمیسیون بهداشت مجلس گفت: «در این نشست درباره مواد اولیه و تجهیزات پزشکی دپو شده در گمرگ و تخصیص ارز کافی و به مواقع برای واردات مواد اولیه اظهاراتی مطرح شد. ضمن اینکه بر این موضوع تاکید شد که با توجه به افزایش قیمت ارز، تامین سرمایه در گردش صنایع تولیدی با مشکل مواجه شده است.»

این نماینده مجلس گفت: «به طور قطع اگر رئیس جمهور، وزیر اقتصاد و رئیس سازمان برنامه و بودجه در زمان مناسب ارز لازم را به تجهیزات پزشکی ندهند و تصمیم‌گیری درستی در این زمینه نداشته باشند، احتمال کمبود قابل توجه ملزومات پزشکی دور انتظار نیست.»البته از آنجاکه رئیس کمیسیون بهداشت، اردیبهشت‌ماه در زمینه کمبود تجهیزات پزشکی برای ابراهیم رئیسی نامه نوشت، می‌توان گفت که دولت نتوانسته در این زمینه نگرانی‌ها را رفع کند.

بیمارستان‌ها تجهیزات پزشکی را نسیه می‌خرند
سال گذشته نیز نایب رئیس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق بازرگانی تهران از کمبود تجهیزات پزشکی در کشور گفت. ابوالفتح صانعی در واکنش به کمبود تجهیزات پزشکی در بیمارستان‌ها به خبرگزاری مهر گفت: « وزارت بهداشت همواره و از گذشته کمبود اعتبار داشت. قبل از تغییر سیاست‌های ارزی، بدهی بیمارستان‌ها به شرکت‌های تجهیزات پزشکی با تاخیر هشت تا ۱۲ ماهه و حتی بیشتر پرداخت می‌شد. حالا که قیمت کالاها حدود ۶ برابر هم شده و قطعا گرفتاری‌ها هم بیشتر است.»

او همچنین گفت: «۸۵ درصد شرکت‌های تجهیزات پزشکی را بخش دولتی و عمومی تشکیل می‌دهند. این گروه از مشتری‌ها خرید خود را نسیه انجام می‌دهند.»در چنین شرایطی که بارها مسئولان مرتبط از کمبود تجهیزات پزشکی در کشور گفته‌اند، وزیر بهداشت از دستاورد تفاهم‌نامه برای صادرات تجهیزات پزشکی به ونزوئلا می‌گوید. مشخص نیست دولت رئیسی چگونه می‌خواهد در این زمینه صادرات داشته باشد، وقتی برای تامین مواد اولیه تجهیزات پزشکی هم با مشکل مواجه هستند. یعنی همان تجهیزات تولید داخل که قرار است به کشورهای دیگر صادر شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *