برگزاری دادگاه توماج صالحی پشت درهای بسته و بدون اطلاع‌رسانی رسمی

By | ۱۴۰۲-۰۴-۰۳

دادگاه توماج صالحی روز یکشنبه ۲۸ خرداد در «پشت درهای بسته» برگزار شد. توماج صالحی، خواننده رپ معترض از هشت ماه پیش و با آغاز اعتراضات ایران در بازداشت به سر می‌برد.

وکلای سیاسی توماج صالحی در پارلمان اروپا روز چهارشنبه ۳۱ خرداد با انتشار ویدئویی خبر دادند که با گذشت ۲۳۰ روز از بازداشت او دادگاه رسیدگی به اتهاماتش پشت درهای بسته و بدون پوشش رسانه‌ای یا اطلاع‌رسانی رسمی برگزار شد.

نمایندگان پارلمان‌های آلمان، اتریش، نیوزیلند و ایتالیا که کفالت سیاسی توماج صالحی را برعهده دارند همچنین از عدم «شفافیت» در پرونده او ابراز نگرانی کرده و گفتند که «هیچ‌چیز» در این پرونده «قانونی پیش نمی‌رود.»

این وکلا با ابراز بی‌اطلاعی از روند دادگاه و تاریخ دادگاه آتی و همچنین زمان اعلام حکم، خواستار «شفافیت کامل و دسترسی مستقیم» به پرونده توماج صالحی شدند.

آنها همچنین اعلام کردند که در صورت ادامه این روند، هیچ حکمی را علیه موکل خود «قانونی» و «معتبر» نمی‌دانند.

توماج صالحی که در زمان فعالیت به عنوان خواننده رپ، ترانه‌های انتقادی مختلفی اجرا کرده بود، چند هفته پس از آغاز اعتراضات زن، زندگی، آزادی در روز هشتم آبان گذشته در روستای گردبیشه از توابع چهارمحال و بختیاری در حالی بازداشت شد که از مدتی پیش از آن به صورت مخفیانه زندگی می‌کرد.

امیر رئیسیان، وکیل توماج در اردیبهشت ماه گذشته اعلام کرد که پس از مراجعات مکرر، دادگاه وکالت او را در پرونده نپذیرفته است.

وی همچنین از بازگشت پرونده به دادسرا خبر داد و گفت که از آن زمان «مجددا به پرونده دسترسی نداریم.»

به گفته رئیسیان، توماج صالحی به افساد فی‌الارض، تبلیغ علیه نظام، همکاری با دولت متخاصم، دعوت مردم به کشتار و اغتشاش و همچنین توهین به رهبری متهم شده است.
ار.اف.ای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *