تهران به عنوان «نماد کارآمدی نظام اسلامی» روز به روز شلخته‌تر می‌شود

By | ۱۴۰۲-۰۴-۰۶

مشاهدات طیف‌‌‌های مختلف شهروندان از کارشناسان و ناظران تا ساکنان پایتخت و نیز آمار رسمی از سامانه موسوم به «۱۳۷پلاس» که اطلاعات نارضایتی شهروندان را مبتنی بر تماس‌‌‌های آنها پایش و منتشر می‌‌‌کند، حکایت از آن دارد که مدیریت شهری تهران نسبت به دو سال قبل «شلخته‌‌‌تر» شده است.

به گزارش «دنیای‌اقتصاد»، چهره شهر در نظر شهروندان به‌سامان نیست. تهران در حوزه نگهداشت در دوره‌‌‌های مختلف بالا و پایین‌‌‌هایی داشته است اما از نگاه شهروندان تیزبینی که تحولات شهر را با دقتی فراتر از روزمرگی شهروندی دنبال می‌‌‌کنند، اکنون یکی از ضعیف‌‌‌ترین دوره‌‌‌های شهر در حوزه نگهداشت را سپری می‌‌‌کنیم.

بر اساس این گزارش، فهرست طولانی از مصادیق این آشفتگی در شهر وجود دارد که طیف‌‌‌های مختلف شهروندان هر روز با تمام یا برخی از آنها مواجه می‌‌‌شوند. از «خرابی روشنایی معابر و خاموشی» آنها گرفته تا «مشکلات روکش آسفالت» که برخی از آنها هفته‌‌‌ها و ماه‌‌‌ها در یک حد بی‌توجهی مسئولان شهری باقی می‌‌‌ماند و این اواخر هم خرابی تجهیزات شهری مانند «پله برقی در سطح شهر و همین‌‌‌طور در شبکه مترو» که حادثه‌‌‌ساز نیز شده است.

اکنون مسئله مهم این است که چرا چهره تهران «آشفته‌‌‌تر» و «شلخته‌‌‌تر» از قبل شده است؟ واقعیت این است که بخش قابل توجهی از بودجه‌‌‌های سالانه همواره به مساله نگهداشت اختصاص پیدا می‌‌‌کند اما با این حال روند رو به بهبودی در حوزه نگهداشت در دوره مدیریت شهری زاکانی شکل نگرفته است.

حسین ایمانی‌‌‌جاجرمی، جامعه‌‌‌‌‌‌شناس و صاحب‌نظر شهری در گفت‌‌‌وگو با «دنیای‌اقتصاد»، درباره علت افزایش تماس‌‌‌‌‌‌ها و پیگیری‌‌‌‌‌‌ها از سوی مردم از طریق سامانه نظارت همگانی «۱۳۷پلاس» این طور نتیجه‌‌‌گیری کرده که افزایش تماس‌‌‌‌‌‌ها و گزارش‌‌‌های اعلام اشکال بیشتر توسط شهروندان نشان‌‌‌دهنده تسری «آنتروپی شهری» در تهران است.

او توضیح داد: آنتروپی در شیمی توصیف‌‌‌‌‌‌کننده نوعی به‌‌‌هم‌‌‌ریختگی است و این اصطلاح وارد ادبیات شهری شده تا توصیف‌‌‌‌‌‌کننده اختلال و آشفتگی در اداره شهر باشد؛ وقتی یک سیستم سامان لازم را نداشته باشد و مسائل اصلی آن حل نشود، رفته‌‌‌رفته از حالت تعادل خارج می‌‌‌شود و به سمت آنتروپی حرکت می‌‌‌کند.

فردین یزدانی، صاحب‌نظر ارشد اقتصاد شهری نیز با انتقاد از «رهاشدگی شهر» در حوزه نگهداشت، به وجه اقتصادی اهمیت نگهداشت شهر به عنوان ماموریت اصلی شهرداری و به «پیامد‌های» غفلت از این ماموریت در پایتخت پرداخت.

یزدانی در گفت‌‌‌وگو با «دنیای‌اقتصاد»، با بیان اینکه در یک نگاه کلی شهرداری دو وظیفه اصلی و کلیدی دارد که باید به آنها بپردازد، گفت: وظیفه اولیه مدیریت شهری «نگهداشت زیرساخت‌‌‌های شهری» است و وظیفه دوم نیز «توسعه زیرساخت‌‌‌های شهری» به تناسب نیازهای شهر و شهروندان است که به نوعی دارایی‌‌‌های شهر و شهروندان به شمار می‌‌‌آید.

پیش‌تر زاکانی، مسوول سابق «سازمان بسیج دانشجویی» و شهردار فعلی تهران گفته بود که در آینده نزدیک چهره شهر در حوزه زیباسازی، نظافت، نوسازی و بهسازی تغییر خواهد کرد.

علیرضا زاکانی پیش از این در همایش ائمه جماعات مساجد تهران اظهار داشت: «در شهرداری به دنبال پیاده‌سازی اهداف انقلاب اسلامی در شهر هستیم؛ به عنوان مثال، اگر عدالت یکی از شعارهای انقلاب است ما نیز تلاش کردیم در تهران از تبعیض کاسته و فاصله خدماتی شمال تا جنوب تهران را کم کنیم.»

زاکانی، مسوول سابق «سازمان بسیج دانشجویی»، تاکید کرد: «رهبر انقلاب، تهران را به مثابه یک کشور می‌دانند که «نماد کارآمدی نظام اسلامی» است‌.»
صدای آمریکا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *