تجمعات بازنشستگان در ۱۷ شهر ایران

By | ۱۴۰۲-۰۴-۰۸

بازنشستگان و کارگران ارگان‌ها، ادارات و شرکت‌های مختلف، در دو روز گذشته در شهرهای ایران، به‌دلیل آنچه «اعتراض به عدم اجرای قانون همسان‌سازی حقوق بازنشستگان [اجرا نشدن ماده ۳۰ قانون برنامه ششم توسعه] اعلام شده، تجمعات اعتراضی برگزار کردند.

این تجمعات اعتراضی در دست‌کم ۱۷ شهر ایران برگزار شد.
خوزستان
امروز چهارشنبه ۷تیر۱۴۰۲، کارگران رسمی و تعدادی از کارگران قراردادی شرکت «نیشکر هفت‌تپه» برای چندمین بار نسبت به عدم اجرای صحیح و بازنگری طرح طبقه‌بندی مشاغل در مقابل دفتر مدیریت شرکت تجمع اعتراضی برگزار کردند.
در این تجمع کارگران بر لزوم پاسخگویی مدیران شرکت به مطالبات کارگران تاکید کردند، اما هیچ‌یک از کارفرمایان این مجموعه تاکنون در مقام پاسخگو در میان کارگران حاضر نشده است.
کارگران می‌گویند این اعتراضات تا وقتی نتیجه مورد قبولشان حاصل نشود تداوم خواهد یافت.
این دومین روز از تجمع شماری از کارگران رسمی نیشکر هفت‌تپه است. این کارگران روز دوشنبه۵تیر، در اعتراض به «عدم اجرای کامل طرح طبقه‌بندی مشاغل»، مقابل دفتر مدیریت این شرکت تجمع کردند. آن‌ها در ادامه با مراجعه به دفتر مدیریت اداری، خواستار پاسخگویی مقامات شرکت شدند.
براساس گزارش ‌های منتشر شده توسط منابع کارگری آن‌ها نسبت به «کاهش مزد مبنا»، «کاهش گروه شغلی» و «کاهش رتبه» و نیز «عدم محاسبه سنوات خود در احکام کارگزینی» اعتراض دارند.
یکی از این کارگران گفته است که دستمزد او و همکارانش با احتساب افزایش مزد سالیانه و طرح بازنگری مشاغل، از دستمزد سال قبل آن‌ها هم کمتر محاسبه شده است.
 سندیکای کارگران نیشکر هفت‌تپه همچنین از برگزاری دادگاه چهار تن از بازنشستگان این مجموعه صنعتی به نام‌های «محمد علی برون»، «داریوش زراسوند»، «علیرضا اکبری بیرگانی» و «فرهاد راهدار» خبر داده و نوشته است که آن‌ها از اتهامات انتسابی تبرئه شده‌اند.
در عین حال دو تن دیگر از بازنشستگان به نام‌های «بهرام گرگان» و «جهانشاه اسدی نیا» به یک سال حبس تعزیری محکوم شدند، اما دادگاه حکم حبس تعزیری آن‌ها را به «پرداخت شش میلیون تومان جزای نقدی» تبدیل کرده است.
«فرزانه زیلایی» در واکنش به حکم صادر شده، آن را طنزی تلخ خوانده و گفته است: «طنز تلخ این دادنامه آنجاست که بازنشستگان از تورم و وضعیت طاقت فرسا معیشتی‌شان به تنگ آمده‌اند. اما پاسخ‌شان پرداخت جزای نقدی است که یا باید بپردازند، یا باید به زندان بروند. بر کدام آیین و مسلک هستید که حق بازنشسته کهن‌سال را نمی‌دهید و کشان‌کشان به بازداشتگاه‌های امنیتی‌تان برده و حالا از نان بخور و نمیر سفره‌شان نمی‌گذرید؟»
محاکمه بازنشستگان در خوزستان
دادگاه انقلاب اسلامی اهواز روز شنبه۳تیر، احکام صادر شده تعدادی از بازنشستگان تامین اجتماعی را اعلام کرد. این بازنشستگان به اتهام شرکت در تجمعات بازنشستگان این شهر، به «فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی» و «اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم علیه امنیت» محاکمه شده‌اند. فرزانه زیلایی یکی از وکلای متهمان این پرونده، اتهامات این گروه از بازنشستگان و حکم دادگاه را به طنز تلخی تشبیه کرده و درباره این حکم اعلام کرد: «در متن دادنامه یکی از موکلان را برای خواندن “زیر بار ستم نمی‌کنیم زندگی، جان فدا می‌کنیم در راه آزادگی، مرگ بر این بندگی، مرگ بر این زندگی” به فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی محکوم کرده‌اند.»
اردبیل
بازنشستگان اردبیلی در تجمع سه‌شنبه ۶تیر۱۴۰۲خود، با سردادن شعارهای: «تورم گرانی، ننگ بر این زندگی»، «معلم زندانی ، آزاد باید گردد»، اعتراض خود را بیان کردند. این بازنشستگان وعده‌ داده‌اند تا گرفتن نتیجه روز سه‌شنبه هر هفته مقابل صندوق بازنشستگی استان اردبیل تجمع خواهند کرد.
در روزهای گذشته و در سایر استان‌های کشور هم تجمعات اعتراضی بازنشستگان برگزار شده است. روز ۵تیر، «بازنشستگان مخابرات اصفهان» در تجمع خود به روسای بنیاد تعاون سپاه هشدار دادند: «تا رسیدن به حق خود از پای نخواهند نشست.»
کارگران بازنشسته فولاد اصفهان
یکشنبه۴تیر هم، «کارگران بازنشسته فولاد اصفهان» در ادامه تجمعات اعتراضی خود، این‌بار در مقابل ساختمان صندوق فولاد در شهر اصفهان تجمع کردند. اعتراض آن‌ها به «سطح نازل معیشت خود»، «عدم پرداخت مطالبات معوقه» و «بیمه درمانی ناکارآمد» اعلام شده است.
تجمعات اعتراضی فرهنگیان بازنشسته
فرهنگیان بازنشسته استان یزد هم، روز یکشنبه۴تیر، در اعتراض به «عدم اجرای هم‌سان سازی حقوق بازنشستگان» مقابل ساختمان استانداری تجمع کردند و خواستار پاسخگویی مسئولان شدند.
هم‌زمان با یزد، فرهنگیان بازنشسته در استان‌های اردبیل، فارس،کرمانشاه هم تجمع اعتراضی خود را برگزار کردند. روز چهارشنبه۳۱خرداد هم، فرهنگیان بازنشسته در استان‌های اردبیل، فارس،کرمانشاه، یزد نیز اعتراض خود را اعلام کردند.
«دولت ورشکسته، دشمن بازنشسته»، «نه وعده، نه بازی اجرای همسان سازی» از جمله شعارهای بازنشستگان در تجمعات برگزار شده بوده است.
بازنشستگان شرکت مخابرات
بازنشستگان شرکت مخابرات هم روز دوشنبه۵تیر، در استان‌های مرکزی، ایلام، لرستان، هرمزگان، لرستان، مازندران، کردستان، اصفهان و چارمحال و بختیاری؛ مقابل دفاتر استانی شرکت مخابرات تجمع کرده و خواهان رسیدگی به مطالبات خود شدند.
این گروه از بازنشستگان مخابرات نسبت به «عدم اجرای کامل آیین‌نامه پرسنلی و استخدامی توسط شرکت مخابرات»، «حذف ملحقات مزدی چون بن خواروبار» و «عدم دسترسی کامل به بیمه تکمیلی» اعتراض‌ دارند. این گروه بازنشسنگان از ابتدای سال جاری هر دوشنبه در مراکز استان‌ها و مقابل اداره مخابرات تجمع کرده‌اند اما مقامات هنوز پاسخی به آن‌ها نداده‌اند.
ایران‌وایر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *