بیانیه دانشجویان علامه درباره خشونت حراست؛ از بازداشت و تعلیق تا خشونت علیه «سرها» این‌جا هیچ‌چیز آرام نیست

By | ۱۴۰۲-۰۴-۰۸

دانشجویان دانشگاه طباطبایی در واکنش به برخورد خشن حراست و کوباندن سر یک دانشجو به پله‌های سنگی گفتند: «از بازداشت و تعلیق به خشونت علیه سرها روی آوردید.» دانشجویان علوم‌اجتماعی هم این دانشگاه را «پایگاه امنیتی» و اطلاعیه روابط‌عمومی را درباره توجیه رفتار حراست، ‌«باطل» خواندند.

در بیانیه‌ای که شماری از دانشجویان دانشگاه طباطبایی منتشر کرده‌اند، آمده است: «از شهریور خونین که بر سر ژینا کوبیدند تا پژواک ضربه‌ای که از برخورد سر رفیق‌مان به دیوار برخاست نشانه‌‌ای است از اینکه فهمیده‌اید آن‌جا که کسی “نه” می‌گوید سری است که برخلاف شما در اجاره‌ قدرت نیست.»

این دانشجویان معترض یادآور شدند: «امروز از بازداشت و تعلیق در دانشگاه به خشونت علیه سرها روی آوردید تا امکان تخیل و توان نه‌گویی را از بین ببرید و ما را آدم‌های منضبطی کنید تا در تمنای مدرک، نابینا باشیم… سیاهی بر ما چیره نخواهد شد چرا که در این ظلمت شب، ما سپیده ظفر دیده‌ایم.»

نویسندگان بیانیه به صداهای ماندگار اعتراضات سال‌های گذشته، از نوید افکاری و ‌نیکا شاکرمی تا دانشجویی که گفت: «بچه‌ها کمک» اشاره کرده و گفتند امروز هم «صدای خشونت حراست در دانشکده مدیریت» بلند شده، اما آن‌ها این صداها را همچون «سربداران‌مان و لاله‌های در خون خفته» از یاد نخواهند برد.

در این بیانیه همچنین با تاکید بر ایستادگی تا رسیدن به «دانشگاهی بدون تبعیض‌های جنسیتی، بدون کالایی‌سازی آموزش و بدون حذف به بهانه‌های سیاسی، دینی و عقیدتی، آمده است: «دانشگاهی که زندانی چشم‌اندازش نباشد و بی‌هراس از وجود حراست بتوانیم در هوای آن نفس بکشیم و فکر کنیم و رنجی بکاهیم. ما ابتدا با مردم برای زندگی می‌کوشیم و سپس در دانشگاه برای مدرک.»

دانشجویان معترض در این بیانیه همچنین تاکید کردند: «نیروی زندگی‌خواهی ما در تحقق “نه‌”هایمان، بیش از وابستگی‌های شما برای آری‌گویی‌هاست.»

کانال شوراهای صنفی دانشجویان کشور روز پنجم تیر گزارش داده بود که در نتیجه «ایجاد مزاحمت حراست برای دوتن از دانشجویان دختر به‌دلیل پوشش در دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه طباطبایی» یکی از دانشجویان نسبت به برخورد حراست اعتراض می‌کند؛ اما یکی از مامورین حراست او را مورد توهین و فحاشی قرار داده و سر وی را به «بدترین شکل به پلکان سنگی می‌کوباند».

در پی انتشار این ویدیو، روابط‌عمومی دانشگاه طباطبایی اطلاعیه‌ای منتشر کرد و گزارش این برخورد در رسانه‌ها را «در راستای ایجاد التهاب، تشنج و مخدوش کردن چهره آرام دانشگاه» خواند و نوشت «چنانچه قصوری باشد» اقدامات لازم انجام می‌شود.

اطلاعیه دانشجویان دانشکده علوم‌اجتماعی: این‌جا هیچ‌چیز آرام نیست

روز چهارشنبه، هفتم تیر اما دانشجویان دانشکده علوم‌اجتماعی دانشگاه طباطبایی با انتشار گزارشی، «اطلاعیه باطل روابط عمومی دانشگاه» را رد کردند.

در این گزارش که با عنوان «سرهایی که شکسته می‌شوند و صداهایی که باقی خواهند ماند» در کانال شوراهای صنفی دانشجویان کشور منتشر شده، آمده است: «در طول یک سال گذشته، هیچ روزی در دانشگاه علامه طباطبایی جو آرام حاکم نبوده است.»

به گفته این دانشجویان، هرچند پیش از این نیز حراست در حیاط دانشگاه با «موتور به دنبال دانشجویانی می‌افتاد که از حجاب‌شان راضی نبود» اما حالا تمام اعمال دانشجویان زیر فشار حراست قرار می‌گیرد؛ از شرکت در کلاس‌ها گرفته تا حضور در کتابخانه و سالن غذاخوری.

بر اساس این گزارش، پیش از انتشار ویدیوی «هتک حرمت محمد، دانشجوی دانشکده مدیریت» همین برخورد علیه یکی از دانشجویان در دانشکده‌ای دیگر تکرار شده بود و دانشجوی دختری را در یکی از اتاق‌ها حبس کرده بودند.

دانشجویان دانشکده علوم اجتماعی با تاکید بر رفتارهای خارج از چهارچوب تیم حراست دانشگاه،‌ نوشتد: «در ایام امتحانات پایان‌ترم گزارش‌هایی از دانشکده‌های مختلف راجع به تفتیش بدنی دانشجویان مطرح شده بود، گویی در بندِ مجرمین خطرناک یک زندان امتحان می‌دهیم.»

در این اطلاعیه همچنین به استفاده اعضای حراست دانشگاه از «الفاظ جنسی برای خطاب قرار دادن دانشجویان دختر» و مثال‌هایی از این رفتارها اشاره شده است.

به گفته آن‌ها، پیشتر در یکی از دانشکده‌ها،‌ رییس حراست در مورد دانشجویان دختر گفته «یک‌طور لباس می‌پوشند انگار فلان کاره‌اند» و وقتی کارت دانشجوی دختری را در سلف دانشگاه گرفته است به او گفته «بیا اتاقم هم کارتت را می‌دهم هم ناهارت را».

بر اساس این گزارش، دانشگاه نه تنها در این مدت پاسخ درستی به اعتراض دانشجویان در این زمینه نداده، بلکه شماری از دانشجویان معترض را تعلیق کرده است؛ همانطور که پیش‌تر «بی‌هیچ واهمه‌ای» دانشجویانش را «تقدیم» نهادهای امنیتی کرده و نیروهای حراست، با هل دادن اساتید معترض به وضعیت دانشجویان به آن‌ها گفته بودند «دهان‌شان را ببندند».

نویسندگان این متن با تاکید بر اینکه «علامه طباطبایی» دیگر نه یک دانشگاه که «پایگاهی امنیتی» است، با اشاره به اطلاعیه روابط‌عمومی دانشگاه درباره آرام بودن اوضاع نوشتند: «این‌جا هیچ چیز آرام نیست و تنها کاری که به نحو احسن انجام می‌شود، سرکوب است.»

آن‌ها در پایان بیانیه خود اما خطاب به سرکوبگران تاکید کردند: «هیچ‌کس قرار نیست از شما تمکین کند.»
ایران اینترنشنال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *