نیمی از جامعه ایران دچار فقر مسکن هستند

By | ۱۴۰۲-۰۴-۱۱

بررسی آمارهای منتشر شده نشان می‌دهد بطور متوسط بیش از ۵۰ درصد خانوارهای کشور دچار فقر مسکن هستند و تداوم روند رو به رشد تورم؛ جمعیت بیشتری را به زیر خط فقر مسکن سوق می‌دهد.

گزارشی که وب‌سایت «اکو ایران» منتشر کرده نشان می‌دهد که در حال حاضر ۹۰ درصد از خانوارهای تهرانی با فقر مسکن مواجه هستند و استان‌های البرز و گیلان نیز به ترتیب با فقر ۸۵ و ۷۵ درصد از خانوار در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

بر اساس آمار منتشر شده در استان‌های اصفهان، قزوین، یزد، همدان، فارس، قم، خراسان رضوی، سمنان، کرمانشاه و زنجان نیز ۵۰ تا ۷۰ درصد خانوارها دچار فقر هستند که متوسط فقر مسکن برای خانوارهای ایرانی را به بالای ۵۰ درصد رسانده است.

فقر مسکن در حالی است که دولت به دنبال سیاست‌گذاری در حوزه مسکن اقدام به افزایش میزان وام مسکن کرده اما آنطور که رسانه‌های ایران گزارش کرده‌اند یک زوج در تهران باید برای دریافت ۹۶۰ میلیون تومان وام مسکن چیزی در حدود ۱۵۷ میلیون تومان هزینه کنند.

عضو هیأت‌مدیره اتحادیه املاک تهران درباره تاثیر افزایش وام مسکن بر خانه‌دار شدن مردم به روزنامه «همشهری» گفته است که این تسهیلات هیچ تاثیری بر بازار مسکن پایتخت ندارد؛ چرا که اگر شما مبلغ این وام را با قیمت متوسط مسکن در تهران مقایسه کنید می‌بینید که با این مبلغ بیشتر از ۱۷ متر مسکن در این شهر نمی‌توان خرید.

خبرگزاری «ایسنا» نیز نوشته است که با مصوبه اخیر شورای پول و اعتبار وام مسکن تا ۹۶۰ میلیون افزایش پیدا کرد اما متاهل‌های ساکن تهران برای اخذ این وام باید بیش از ۱۶۷ میلیون تومان بابت برگه تسهیلات مسکن پرداخت کنند.

یک نماینده مجلس نیز هفتم تیرماه با انتقاد از سیاست‌های پولی و مالی در حوزه مسکن گفته بود که «نماینده مجلس هم نمی‌تواند اقساط ۱۹ میلیونی وام مسکن را بپردازد چه برسد به کارمند و کارگر.»

رحمت‌اله فیروزی به خبرگزاری «ایلنا» گفته بود که «مطمئن هستم کسی نمی‌تواند اقساط ۱۹ میلیون تومانی را پرداخت کند چرا که در حال حاضر میانگین حقوق کارمندان ۱۲ میلیون تومان است، اما بسیاری از متقاضیان مسکن و اقشاری که صاحب خانه نیستند، از قشر کارگر هستند یا اینکه شغلی ندارند بنابراین دریافت این وام برای اغلب مردم نشدنی است.»

صدای آمریکا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *