ایران بطور رسمی به عضویت سازمان همکاری شانگهای انتخاب شد

By | ۱۴۰۲-۰۴-۱۴

ایران، همزمان با برگزاری بیست و سومین نشست سران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای به میزبانی هند، بطور رسمی به عضویت این سازمان انتخاب شد. ایران سال‌هاست که برای عضویت در این پیمان تلاش می‌کند.

نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند و رئیس دوره‌ای سازمان همکاری شانگهای، روز سه‌شنبه  ۱۳ تیرماه، اعلام کرد: ایران به طور رسمی به عنوان نهمین عضو این سازمان انتخاب شد.

ولادیمیر پوتین و شی‌جین‌پینگ، روسای جمهوری روسیه و چین، از حضور ایران بعنوان عضو رسمی این پیمان ابراز خشنودی نمودند.

سازمان همکاری شانگهای که بطور عمده به مسائل امنیتی و تجاری در آسیای مرکزی تمرکز دارد به منظور ممانعت از نفوذ کشورهای غربی و سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در سال ٢٠٠۱ آغاز به کار کرد.

پیش از ایران، کشورهای روسیه، چین، قزاقستان، تاجیکستان، قرقیزستان، ازبکستان، هند و پاکستان به عضویت این سازمان درآمده بودند.

ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری اسلامی، در نخستین سخنرانی بعنوان عضو رسمی سازمان همکاری شانگهای، «بزرگترین ظرفیت کشورهای عضو این پیمان برای وحدت و صلح‌سازی را ظرفیت تمدنی» آنها برشمرد.

رئیس‌جمهوری اسلامی، با بیان اینکه ایران سیاست «همسایگی و همگرایی» را مبنای سیاست خارجی خود قرار داده است با اشاره به «تجربه بیش از دو دهه مبارزه موفق با تروریسم و افراط‌گرایی»، گفت: ایران آمادگی دارد تا «تجربه و ظرفیت‌های خود را در چارچوب سازوکارهای سازمان همکاری شانگهای به اشتراک بگذارد».

خبرگزاری ایرنا، با اشاره به نهایی شدن عضویت رسمی ایران در سازمان همکاری شانگهای، به نقل از «کارشناسان» نوشت: ایران «با پیوستن رسمی به این سازمان به نقطه کلیدی در تقاطع طرح های کمربند و جاده و شمال-جنوب تبدیل می شود».

طرح کمربند و جاده، یک طرح سرمایه‌گذاری در زیربناهای اقتصادی بیش از ۷۰ کشور جهان و سازمان‌های بین‌المللی و و توسعهٔ دو مسیر تجاری «کمربند اقتصادی راه ابریشم» و «راه ابریشم دریایی» است. اما در حالی که قرار بود در حوزه ریلی بر اساس طرح اولیه جاده‌ ابریشم، ایران در مسیر خط آهن از چین تا آسیای میانه و در نهایت اروپا قرار گیرد از دسامبر ٢٠٢٠، نخستین محموله باری بدون عبور از ایران، با گذشتن از کشورهای آسیای میانه از اروپا به چین رسید.

جمهوری اسلامی، در شهریور ماه سال گذشته، از امضاء اسناد تعهدات برای عضویت رسمی در سازمان همکاری شانگهای خبر داده بود.

بیست و سومین نشست سران کشورهای عضو پیمان شانگهای روز سه‌شنبه ۱۳ تیر به میزبانی هند، به صورت ویدئویی برگزار شد.
ار.اف.ای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *