سازندگان «شکنجه سفید»: مستنداتی درباره حجاب و بهائیان می‌سازیم

By | ۱۴۰۲-۰۴-۱۴

سازندگان فیلم «شکنجه سفید» که به‌تازگی در پارلمان اروپا به نمایش درآمد، به صدای آمریکا گفتند علاوه بر ساخت بخش بعدی این فیلم، مستنداتی درباره حجاب، بهائیان و زندان قرچک در دست ساخت دارند.

گلاره کاکاوند و وحید زارع‌زاده، سازندگان این مستند که بر اساس کتابی به همین نام از نرگس محمدی ساخته شده است، در گفتگو با بخش فارسی صدای آمریکا، با اشاره به این که سال‌ها در ایران درباره نقض حقوق بشر مستندسازی کرده‌اند، تأکید کردند که «پس از بازجویی و تحت فشار قرار گرفتن به خاطر ساخت این فیلم، از ایران خارج شدند تا بتوانند هاردهای مربوط به کارهای‌شان را حفظ کنند.»

به گفته خانم کاکاند و آقای زارع‌زاده، مجموعه مستندسازی آنها شامل روایت‌های عباس امیرانتظام، سخنگوی دولت موقت از دوره زندان خود، روایت معترضان بازداشت‌شده در جریان جنبش سبز در سال ۱۳۸۸، نقض حقوق بهائیان و محرومیت از تحصیل کودکان بهائی، مبارزه با حجاب اجباری و روایت دختران خیابان انقلاب، و نقض حقوق زندانیان از جمله روایتی از زندان قرچک است و بخش‌هایی از تاریخ سیاسی ایران را در بر می‌گیرد.

وحید زارع‌زاده می‌گوید که از سال‌ها پیش، مستندسازی و جمع‌آوری اطلاعات درباره وقایع تاریخی و اجتماعی ایران را شروع کرده بود، چرا که به عنوان یک مستندساز، جمع‌آوری تاریخ شفاهی را وظیفه خود می‌داند.

این مستندساز تأکید می‌کند که «شکنجه سفید» در راستای فیلم‌های قبلی او است، با این تفاوت که این فیلم با «شجاعت» نرگس محمدی، امکان پخش یافت.

او سایر فیلم‌ها را آرشیو کرده است تا زمانی بتواند آنها را بدون مشکل پخش کند

«شکنجه سفید»، روایت ۱۳ زندانی سیاسی و عقیدتی از جمله روزنامه‌نگاران، بهائیان و فعالان دانشجویی در برهه‌های مختلف جمهوری اسلامی است که «متحمل شکنجه و سلول انفرادی» شده‌اند.

این فیلم، تصویری از «شرایط سلول انفرادی، بازجویی‌ها و دوام آوردن زندانیان در پروسه سلول انفرادی» را ارائه می‌دهد و خاطره‌نگاری این راویان از اتفاقاتی است که تجربه کرده‌اند.

این فیلم همچنین نشان می‌دهد که نوع نگاه این زندانیان به سلول، چقدر در زندگی امروزشان و روح و روان‌شان تأثیر داشته است.

آقای زارع‌زاده، با اشاره به این که «با انقلاب زن زندگی آزادی، خیلی اتفاق‌ها در ایران افتاد و صدای خیلی‌ها شنیده شد»، می‌گوید که برای نجات مستندات‌شان از نقض حقوق بشر، مجبور شدند از ایران خارج شوند چرا که نمی‌خواستند فیلم‌هایشان که حاصل سال‌ها تلاش آنها بود، ناکام بماند.

گلاره کاکاوند نیز به صدای آمریکا می‌گوید که در حال حاضر، بر روی تدوین فیلم «شکنجه سفید ۲» بر اساس سومین کتاب نرگس محمدی کار می‌کنند و روایتی از زندان قرچک و همچنین فیلمی درباره زندانیان سیاسی و موضوع حجاب را در دست دارند.

کاکاوند تأکید می‌کند که اکثر راویان فیلم «شکنجه سفید» یا در «زندان هستند و یا حکم دارند» و در انتظار اجرای حکم هستند، اما «با وجود تمام آسیب‌های شکنجه سفید، همچنان این مبارزه را ادامه می‌دهند.»

مستند «شکنجه سفید»، برگرفته از کتاب نرگس محمدی به همین نام، روز دوشنبه پنجم تیر در پارلمان اروپا نمایش داده شد.

نرگس محمدی، زندانی مدافع حقوق بشر در ایران، در پیامی به حاضران در جلسه اکران این فیلم تأکید کرد که «تعرض به زنان در سلول‌های انفرادی بازداشتگاه‌ها اتفاق می‌افتد» و «سلول انفرادی و شکنجه سفید، قابل تقلیل به عناصر برسازنده‌اش نیست.»

به گفته او، «این روزها حکومت استبدادی سرکوب‌گر که با اطمینان و آگاهی از انفکاک کامل خود از جامعه و مواجهه گسترده مردم معترض و خشمگین علیه خود به ناچار در عرصه بین‌المللی به توافقات پنهانی و غیرشفاف با دولت‌ها روی آورده، در عرصه داخلی بر شدت سرکوب‌ها افزوده است.»

این زندانی مدافع حقوق بشر، همچنین تأکید کرد که حتی «اگر انسان در سلول انفرادی» که مسیر اعدام‌ها از آن می‌گذرد، بتواند «مقاومت کند، نشکند و اعتراف اجباری نکند»، اما «از اثرات پایدار و ویرانگر آن گریزی ندارد.»

صدای آمریکا
ساقی لقایی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *