“جیش‌العدل” مسئولیت حمله به کلانتری ۱۶ زاهدان را برعهده گرفت

By | ۱۴۰۲-۰۴-۱۸

“جیش‌العدل”، گروهی مسلحی که با شعار دفاع از حقوق مردم بلوچستان در جنوب شرقی ایران فعالیت می‌کند، با صدور بیانیه‌ای مسئولیت حمله به کلانتری ۱۶ زاهدان را برعهده گرفت.

گروه “جیش العدل” روز شنبه ۱۷ تیرماه با صدور بیانیه‌ای مسئولیت حمله به کلانتری ۱۶ زاهدان را برعهده گرفت.

این گروه مسلح که با شعار دفاع از حقوق مردم بلوچستان در جنوب شرقی ایران فعالیت می‌کند، در بیانیه خود از کلانتری ۱۶ زاهدان به عنوان “عاملان اصلی رخ دادن فاجعه جمعه خونین زاهدان است” یاد کرده است.

جمهوری اسلامی “جیش العدل”، این گروه سنی‌مذهب را جدایی‌خواه و یک “گروه تروریستی” می‌خواند.

حوالی ساعت ۷ صبح روز شنبه ۱۷ تیر افراد مسلح به کلانتری ۱۶ زاهدان حمله کردند. به گزارش رسانه‌های دولتی ایران در جریان این حمله چهار مهاجم و دو مامور نیروی انتظامی کشته شدند.

روز جمعه هشتم مهر سال گذشته نمازگزارانی که پس از خطبه‌های عبدالحمید در زاهدان در اعتراض به “تجاوز یک فرمانده پلیس به یک دختر نوجوان” دست به اعتراض زده بودند با شلیک مستقیم مأموران حکومت روبرو شدند.

این واقعه که به “جمعه خونین زاهدان” معروف شده به کشته شدن حدود ۱۰۰ نفر منجر شد که حداقل ۱۰ نفر از آنان کودک بودند. دستکم ۳۰۰ شهروند دیگر نیز مجروح شدند.

فرمانده انتظامی سیستان و بلوچستان، دوستعلی جلیلیان ‌گفت: «افراد مسلح به عنوان ارباب رجوع خود را به در کلانتری معرفی کردند.» به گفته او مهاجمان نتوانستند به انبار مهمات و سلاح‌ها نزدیک شوند.

خبرگزاری فارس، نزدیک به سپاه پاسداران تایید کرده که این حمله از سوی “جیش العدل” صورت گرفته است.

شلیک به یک شهروند غیرنظامی

حال‌وش از گلوله خوردن یک شهروند بلوچ در خیابان مهر۵ زاهدان خبر داده است.

بر اساس این گزارش این فرد با شنیدن صدای تیراندازی از داخل منزل به حیاط می‌رود و در داخل حیاط خانه‌اش “مورد اصابت گلوله نیروهای تک تیرانداز مستقر در ارتفاعات کوه مجاور کلانتری ۱۶” قرار گرفته و از ناحیه کلیه مجروح می‌شود.

اخلال در اینترنت

به گزارش حال‌وش دسترسی به اینترنت و شبکه تلفن در برخی شهرهای استان سیستان و بلوچستان از جمله زاهدان، سراوان و ایرانشهر دچار اختلال شده است. بر اساس این گزارش ارتباط تلفنی در این شهرها مدام قطع و وصل می‌شود.
دویچه وله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *