ایرانیان مقیم ده‌ها شهر جهان در حمایت از توماج صالحی و دیگر زندانیان سیاسی تجمع کردند

By | ۱۴۰۲-۰۴-۱۸
ایرانیان در ده‌ها شهر از کشورهای مختلف جهان، روز شنبه ۱۷ تیر در حمایت از توماج صالحی، رپر معترض زندانی و دیگر زندانیان سیاسی تجمع کردند.
شماری از ایرانیان مقیم ترکیه، سوئد، دانمارک، نروژ، بلژیک، فنلاند، آلمان، انگلیس، هلند و دیگر کشورها،‌ با برگزاری تجمعاتی، اعتراض خود را به ادامه بازداشت توماج صالحی و دیگر زندانیان سیاسی نشان دادند.
آلمان، هلند، بلژیک
در شهرهای اشتوتگارت، فرانکفورت و برلین، گروهی از ایرانیان مقیم آلمان و شهروندان این کشور در حمایت از توماج صالحی تجمع کرده و پلاکاردهایی را با نام و تصویر او در دست گرفتند.
در فرانکفورت، تجمع اعتراضی ایرانیان مقیم برای آزادی توماج صالحی بر پا شد.
تجمع‌کنندگان در برلین اما علاوه بر اعلام حمایت از توماج صالحی و دیگر زندانیان سیاسی، به انفعال دولت آلمان در مقابل جنایات جمهوری اسلامی اعتراض کردند.
ایرانیان مقیم هلند در شهر خرونینگن و ایرانیان بلژیک هم در شهر بروکسل تجمع کرده و به حمایت از توماج صالحی و دیگر زندانیان سیاسی پرداختند.
انگلیس
ایرانیان مقیم لندن در آستانه سالگرد کوی دانشگاه تهران (۱۸ تیر ۷۸) مقابل وزارت امور خارجه بریتانیا تجمع کردند. آنان در این تجمع که با حضور برخی فعالان سیاسی و مدنی از جمله وحید بهشتی برگزار شد، یاد کشته‌شدگان خیزش انقلابی و زندانیان سیاسی در ایران را گرامی داشتند.
کشورهای نوردیک؛ سوئد، نروژ، فنلاند، دانمارک
شماری از شهرهای کشورهای نوردیک نیز روز شنبه شاهد تجمع ایرانیانی بود که خواهان آزادی توماج صالحی و دیگر زندانیان سیاسی بودند.
ایرانیان مقیم سوئد در شهرهای استکهلم، گوتنبرگ و مالمو با نمایش تصاویر توماج صالحی و سر دادن شعارهایی چون «زن، زندگی، آزادی» همبستگی خود را با معترضان بازداشتی در جریان خیزش انقلابی ایرانیان نمایش دادند.
شماری از ایرانیان در شهر اسلو، پایتخت نروژ هم علاوه بر تجمع، پرفورمنس‌هایی اعتراضی برگزار کردند.
در شهر تورکوی فنلاند و کپنهاگ دانمارک هم گروه‌هایی از ایرانیان با بر پا کردن تجمع اعتراضی، حمایت خود را توماج صالحی و دیگر زندانیان سیاسی اعلام کرده و خواهان سرنگونی رژیم جمهوری اسلامی شدند.
ترکیه
در همسایگی ایران نیز جمعی از ایرانیان مقیم ترکیه در شهر استانبول تجمع کرده و حمایت خود را از توماج صالحی و دیگر زندانیان و معترضان سیاسی در بند نشان دادند.
اواخر اردیبهشت ماه هم ایرانیان معترض تجمع‌های پیوسته‌ای را در سراسر اروپا و آمریکا برای حمایت از توماج صالحی و سایر زندانیان سیاسی ترتیب داده بودند.
برگزاری این تجمعات اعتراضی در سراسر جهان برای آزادی توماج صالحی در حالی است که در داخل ایران هم حمایت از این زندانی سیاسی ادامه دارد. از جمله روز گذشته (۱۶ تیر) شهروندان زاهدانی در چهلمین جمعه اعتراضی خود خواهان آزادی او شدند.
با گذشت چند ماه از دستگیری توماج صالحی به دست نیروهای امنیتی و هم‌زمان با افزایش هشدارهای نهادهای حقوق بشری درباره وضعیت این زندانی سیاسی، درخواست‌ها برای آزادی او در سراسر جهان افزایش یافته است.
روز چهاردهم تیر با وجود اینکه دادگاه این هنرمند زندانی به تازگی برگزار شده، خبرگزاری تسنیم، وابسته به سپاه پاسداران مدعی شد حکم او «به علت همکاری موثر با مسوولان پرونده»، از «اعدام» به حبس تغییر کرده است.
رزا اعتمادانصاری، وکیل توماج صالحی اما در گفت‌وگو با «شبکه شرق» این خبر را تکذیب کرد و گفت: «پرونده توماج هنوز به مرحله انشای رای هم نرسیده و خبرگزاری تسنیم با خبری که منتشر کرده، اخلاق حرفه‌ای رسانه را رعایت نکرده است.»
پیشتر محمد موسویان، دادستان اصفهان اعلام کرده بود توماج صالحی به «فعالیت تبلیغی علیه نظام، همکاری با دولت‌های متخاصم و تشکیل گروه‌ غیرقانونی به قصد بر هم زدن امنیت کشور» متهم شده است.
در آبان‌ سال گذشته، خبرگزاری دانشجو از بازداشت این خواننده رپ اعتراضی و از حامیان خیزش انقلابی علیه جمهوری اسلامی خبر داد.
بازداشت توماج صالحی در میانه اعتراضات در حالی بود که او با پیام‌هایش در شبکه‌های اجتماعی از خیزش انقلابی حمایت قاطع کرده بود.
این خواننده معترض پیش‌تر و در شهریور ۱۴۰۰ بعد از خواندن آهنگ «‌سوراخ موش بخر» در اصفهان بازداشت و بعد از مدتی آزاد شده بود.
او در آثار خود به موضوعاتی چون فساد در جمهوری اسلامی، اعتصابات کارگری، اعدام‌ و زندانی کردن مخالفان جمهوری اسلامی پرداخته است.
ایران اینترنشنال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *