مناقشه بر سر میدان نفتی در خلیج فارس؛ کویت: ایران مرزهای دریایی خود را تعیین کند

By | ۱۴۰۲-۰۴-۱۹

سعد البراک، وزیر نفت کویت، روز یکشنبه ۱۸ تیر ماه باردیگر تاکید کرد که تنها کویت و عربستان سعودی «حق انحصاری» در میدان گازی «الدره» در خلیج فارس را دارند. او همچنین از ایران خواست با تعیین مرزهای دریایی‌اش ادعای خود درباره این میدان را راستی آزمایی و تعیین کند.

ایران این میدان گازی را آرش می‌نامد و توافقنامه سال گذشته کویت و عربستان سعودی برای توسعه این میدان را «غیرقانونی» دانسته است.

مقام‌های عربستان و کویت طی روزهای اخیر به اظهارات مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران در خصوص آمادگی کامل تهران برای آغاز حفاری در این میدان واکنش نشان داده‌اند.

سعد البراک هم در مصاحبه با تلویزیون دولتی الاخباریه عربستان تصریح کرد: «تا این لحظه کویت و عربستان سعودی در میدان الدره حق انحصاری دارند و هرکس ادعایی دارد باید شروع به تعیین مرزها کند و اگر حقی داشته باشد طبق قواعد حقوق بین الملل آن را خواهد گرفت.»

وزیر نفت کویت پیشتر گفته بود: «میدان گازی الدره یک ثروت طبیعی بین کشورهای کویت و عربستان سعودی است و بخش‌هایی از آن در محدوده آب‌های تعیین حدود نشده بین ایران و کویت قرار دارد و تا زمانی که در مورد تعیین مرزهای دریایی تصمیم‌گیری نشود هیچ طرف دیگری حق تصرف در آن را ندارد».

خبرگزاری دولتی عربستان سعودی هم روز سه‌شنبه به نقل از وزارت خارجه این کشور اعلام کرد منابع طبیعی و میدان گازی مورد مناقشه الدوره به صورت انحصاری متعلق به کویت و عربستان سعودی است.

محسن خجسته‌مهر، رئیس شرکت ملی نفت دو هفته پیش گفته بود: «آمادگی کامل برای آغاز حفاری در میدان مشترک نفتی آرش وجود دارد و منابع قابل‌توجهی را برای اجرای طرح توسعه این میدان در هیئت مدیره شرکت ملی نفت ایران مصوب کرده‌ایم و با آماده‌شدن شرایط، حفاری را در میدان آرش آغاز می‌کنیم.»

بزرگ‌ترین بخش این میدان گازی میان عربستان و کویت واقع شده که در آن مرزبندی مشخصی بین دو کشور وجود ندارد،‌ اما بخشی از این میدان گازی نیز در مرزهای ایران قرار دارد.

اختلاف بر سر این میدان گازی به دهه ۱۹۶۰ باز می‌گردد، زمانی که ایران امتیاز این میدان را به شرکت نفت انگلیس و ایران، و کویت آن را به رویال‌داچ شل، واگذار کردند.

این دو امتیاز در بخش شمالی میدان که ذخایر قابل استخراج آن حدود ۲۲۰ میلیارد متر مکعب تخمین زده می شود، همپوشانی داشتند.

با استفاده از رویترز و الشرق الاوسط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *