روایت آتنا فرقدانی از دو هفته بازداشت خودسرانه، شکنجه و تلاش برای مسموم کردنش در زندان

By | ۱۴۰۲-۰۴-۱۹

آتنا فرقدانی نقاش، کاریکاتوریست و زندانی سابق در مصاحبه‌ای اختصاصی با ایران اینترنشنال، از بازداشت خودسرانه و دو هفته حبس در زندان قرچک، شکنجه، ضرب و شتم و تلاش برای مسموم کردنش خبر داد.

فرقدانی در این مصاحبه اختصاصی به ایران اینترنشنال گفت مسولین زندان قصد داشتند با وادار کردن او به خوردن ماده ای ناشناخته، این فعال مدنی را مسموم کنند.

این کاریکاتوریست در بخشی از این گفت‌وگو افزود پس از گذشت چند روز، به دلیل احساس بیماری و علایمی از جمله، عدم تعادل، استخوان‌درد، گیجی و تاری دید و تذکر یکی از همبندیانش مبنی بر احتمال مسموم کردن غذای او توسط مسئولین زندان، تصمیم گرفته از خوردن غذا امتناع کند.

به دنبال ادامه اعتصاب غذای این فعال مدنی، ماموران زندان او را به اتاق انفرادی تحت نظر و بدون سرویس بهداشتی فرستاده و به او اجازه خروج از اتاق و استفاده سرویس بهداشتی عمومی را ندادند.

فرقدانی همچنین گفت ماموران تلاش کردند با تهدید، او را برای اعتراف اجباری در برابر دوربین آماده کنند که با مقاومت او روبرو می‌شوند.

در این مصاحبه آمده ۲۶ خرداد چندین نفر شامل زندانیان، افسر نگهبان و زنی با یونیفرم سفید به نام حامد یزدان با فحاشی و کتک‌کاری تلاش کردند ماده ناشناخته موم‌مانندی را وارد دهان او کنند که با مقاومت فرقدانی روبرو می‌شوند.

آتنا فرقدانی پس از این حادثه از نوشیدن آب زندان هم امتناع کرده و به همین دلیل دچار بی‌اختیاری ادرار شده و به دلیل نبود سرویس بهداشتی در اتاق، ناچار شده از تشک خود به عنوان سرویس بهداشتی استفاده کند.

طبق گفته این فعال مدنی، او پس از گذشت چند روز، به دلیل عواقب ناشی از اعتصاب غذا و آب و ضرب و شتم از سوی زندانیان جرایم غیرسیاسی، دچار ضعف و عدم هوشیاری شده است.

ماموران و مسئولین زندان او را برای زدن سرم به بیمارستان برکت برده و به دلیل خودداری او از گرفتن سرم این هنرمند را وادار به امضای رضایتنامه جهت ترخیص از بیمارستان کردند و رییس زندان قرچک پس از خودداری فرقدانی از امضای رضایتنامه، از نگهبان خواسته به جای او امضا کند.

فرقدانی همچنین به ایران اینترنشنال گفت ماموران زندان در تاریخ ۳۰ خرداد او را در حالی که هوشیاری خود را از دست داده بود به بیمارستان منتقل و در بخش مراقبت‎‌های ویژه، رها می‌کنند.

آتنا فرقدانی درپی فشارها و بازداشت‌های گسترده حکومتی، در جریان خیزش انقلابی ایرانیان، در تاریخ ۱۷ خرداد پس از مراجعه به زندان اوین بازداشت و به بند قرنطینه زندان قرچک منتقل شده بود.

این فعال مدنی در سال ۱۳۹۳ نیز به دلیل طرح کاریکاتوری از رییس مجلس و برگزاری نمایشگاه نقاشی انتقادی به حکومت بازداشت و در اردیبهشت سال ۱۳۹۵ آزاد شد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *