تلاش زاکانی و معاونانش برای دوشغله شدن شهردار تهران

By | ۱۴۰۲-۰۴-۲۰

دو نفر از معاونان زاکانی پیش از آنکه حکم رئیسی برای حضور زاکانی در دولت صادر شود، از آن پرده برداشتند

گمانه‌زنی در مورد حضور زاکانی در دولت چند روزی‌ است که قوت گرفته و برخی خبر داده‌اند که زاکانی از شهرداری تهران استعفا خواهد کرد و برای حضور در دولت به کمک ابراهیم رئیسی می‌رود. تعدادی هم این خبر را تکذیب کردند و سرانجام اعلام شد زاکانی بدون ترک منصب شهرداری به دولت اضافه خواهد شد.

عبدالمطهر محمدخانی، سخنگوی شهرداری تهران، در  توییتر در مورد این شایعات نوشت: «آقای زاکانی به دولت نمی‌رود بلکه دو سال است که به دولت رفته! شهردار تهران هم‌اکنون عضوی از کابینه و همراه رئیس‌جمهوری است. خبری هم که منشا شایعه رفتن دکتر زاکانی از شهرداری شد، تصمیم خوب دولت در حوزه کاهش آسیب‌های اجتماعی پایتخت است که پس از بررسی‌ها از سوی دولت اعلام می‌شود.»

اشاره او به حضور شهردار تهران در جلسات هیئت دولت است که از زمان ریاست‌جمهوری حسن روحانی شروع شد اما حضور زاکانی در پاستور قرار نیست نه تنها به عنوان شهردار تهران باشد، بلکه سمتی جدید در حد دستیار ویژه رئیس‌جمهوری در انتظار او است.

زاکانی که به عملکردش در شهرداری تهران انتقادهای بسیاری وارد می‌شود، حالا قرار است به عنوان نماینده ویژه ریاست جمهوری در حوزه متکدیان، کودکان کار و معتادان متجاهر معرفی شود؛ عنوانی تازه برای دومین شغل زاکانی که مدعی‌ است توانسته است در آن زمینه فعالیت‌های مثبتی انجام دهد.

احمد احمدی‌صدر، مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران، با اشاره به اقدام‌های شهرداری در این زمینه اعلام کرد: «ریاست‌جمهوری دستور داد که شهردار تهران به عنوان نماینده ریاست‌جمهوری در مورد متکدیان، کودکان کار و معتادان متجاهر وارد شود. این دستور تایید شده و کلیات نیز به تصویب رسیده است.»

او همچنین اعلام کرد که پس از تایید و ابلاغ جزئیات این حکم، علیرضا زاکانی هم‌زمان با تصدی شهرداری تهران، نماینده ویژه ریاست‌جمهوری در این سه بخش خواهد بود. او در مورد مسئولیت زاکانی در سمت جدیدش گفت: «تاکنون ۱۴ دستگاه به وزارتخانه خود پاسخگو بودند اما با این حکم، هم‌افزایی تقویت می‌شود. اعتبارات به نهادهای مسئول واگذار شده است اما شهرداری حق نظارت و سوال خواهد داشت و به ریاست‌جمهوری گزارش خواهد داد.»

محمدامین توکلی‌زاده، معاون اجتماعی فرهنگی شهرداری تهران، نیز روز دوشنبه با تایید این خبر گفت: «ریاست‌جمهوری با پیشنهاد شهرداری مبنی بر تفویض اختیارات به شهردار تهران در حوزه کودکان کار، متکدیان و معتادان متجاهر موافقت کرده و کلیات این موضوع در جلسه بررسی شده است. هر دستگاه کار خود را انجام می‌دهد اما فرماندهی واحدی برای آسیب‌های اجتماعی در تهران ایجاد خواهد شد و در این زمینه به مدیریت واحد می‌رسیم.»

نام شهردار تهران در روزهای گذشته با تلاش برای تعطیل کردن خانه اندیشمندان علوم انسانی به صدر خبرها آمده بود. کمی پیش‌ از آن هم سفر او به بلژیک و فیلمبرداری همراهانش از مخالفان جمهوری اسلامی هزینه سنگینی برای دولت بلژیک تراشید. او اکنون مدعی‌ است که می‌تواند مسئله متکدیان، کودکان کار و معتادان متجاهر در ایران را حل کند.

دو معاون زاکانی برای آنکه از صدور این حکم برای زاکانی مطمئن شوند، تصمیم گرفتند این خبر را اعلام عمومی کنند. علیرضا زاکانی هم دست‌به‌کار شد و برای آنکه نشان دهد در این زمینه فعال است، روز دوشنبه با برگزاری «جشن فرزندان غدیر» که مدعی شد با حضور هفت هزار کودک کار برگزار شده است، فعالیت‌هایش در زمینه ساماندهی کودکان کار را در آستانه صدور حکم رئیسی به رخ کشید. او البته دقیقا اشاره نکرده که در این راستا چه فعالیت‌هایی انجام داده است.

زاکانی به جای توضیح در مورد برنامه‌هایش برای کودکان کار گفت: «خدا به ما این توفیق را داده است که در کلان‌شهر تهران خدمتگزار بهترین‌ها باشیم. چرا که کسانی که به آن‌ها توجه نمی‌شد و عملا شهروند دست‌دوم محسوب می‌شدند، امروز نوردیده‌اند و سعی داریم در مدارسمان علاوه بر آموزش، برای استعدادیابی آن‌ها و حرفه آموزیشان اقدام کنیم و امیدواریم این کار که با جدیت آغاز شده است، تداوم یابد.»

این در حالی‌ است که علیرضا زاکانی ۲۵ آذر ۱۴۰۰ وعده داده بود «تا دو ماه آینده معتاد متجاهر در تهران نخواهیم دید» اما نه تنها معتادان از سطح شهر جمع نشدند که شهردار منطقه ۱۲ پایتخت اردیبهشت امسال بعد از گذشت ۱۵ ماه از این وعده، گفت که این معتادان گهگاه با سرنگ و چاقو به ماموران شهرداری حمله می‌کنند. اتحادیه آزاد کارگران هم چندی پیش در گزارشی از آوارگی ۴۰۰ زن کارتن‌خواب در پی سوءمدیریت در شهرداری تهران خبر داد. بر اساس این گزارش، در پی تعطیلی دو مرکز حمایت از زنان کارتن‌خواب واقع در منطقه ۱۲ شهرداری تهران پس از انتصاب زاکانی، زنان تحت حمایت آن مرکز بی‌سرپناه شدند و دست‌کم ۴۰۰ زن بی‌پناه که مکانی برای دریافت حمایت ندارند، در معرض انواع آسیب‌های اجتماعی قرار گرفتند.

هرچند معاونان زاکانی در مورد سمت جدید او صحبت کرده بودند، زاکانی در مراسم یادشده این‌گونه وانمود کرد که تا قطعی نشدن این اتفاق نمی‌توان در موردش حرف زد. او گفت: «این موضوع مطرح شده و در کمیسیون‌های تخصص در حال بررسی است اما تا زمانی که در جلسه هیئت دولت تصویب و ابلاغ نشود، نمی‌توان در مورد آن صحبت کرد.» وقتی هم یکی از خبرنگاران از زاکانی در مورد ایرادهای برخی اعضای شورای شهر به انتصاب اخیر او سوال پرسید، زاکانی تنها گفت: «اطلاعاتتان نادرست است.»

انتصاب‌های زاکانی طی چند سال گذشته هم همواره با انتقاد اعضای شورای شهر، متخصصان و روزنامه‌نگاران مواجه بوده است. به طوری که امانی، عضو شورای شهر تهران، فروردین‌ گذشته اذعان کرد که داماد زاکانی در برخی تصمیم‌گیری‌های شهرداری دخالت می‌کند.

امانی درباره موضوع‌های مطرح‌شده درباره نقش داماد شهردار تهران در تصمیم‌گیری برای مدیریت شهری پایتخت گفت: «یکی از مهم‌ترین اعتراض‌های ما به شهردار محترم این است که متاسفانه داماد ایشان در برخی تصمیم‌گیری‌های شهرداری دخالت دارد. این در حالی است که وقتی آقای زاکانی حکم انتصاب ایشان به عنوان مشاور را لغو کرد، ایشان حتی نباید به شهردار مشاوره بدهد، چه رسد به اینکه در برخی تصمیم‌ها دخالت کند، اما آقای زاکانی هم در رسانه‌ها و هم در جلسه هم‌اندیشی با اعضای شورا تاکید کرده است که با افتخار از داماد خود مشورت می‌گیرد.»

سازمان بازرسی کل کشور نیز پیش از این اعلام کرده بود که چندین مورد از انتصاب‌های زاکانی غیرقانونی است. رصد روز با اعلام این خبر نوشت که بر اساس اسناد و مدارک موجود، سازمان بازرسی کل کشور به زاکانی در خصوص رعایت نکردن شرایط عمومی و اختصاصی در انتصاب مدیران  اعتراض کرده و در مکاتبه با معاون وقت برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری تهران خواستار توضیح و پایبندی شهرداری به مقررات در انتصاب مدیران شده است.

اشاره سازمان بازرسی به استفاده از افراد غیرمتخصص در سمت‌های مهم مدیریتی در بخش‌های فاوا، سازمان میادین میوه و تره‌بار، سازمان ورزش، امور اجتماعی و فرهنگی مناطق ۱۹ و ۲۱، معاونت فرهنگی و اجتماعی، مرکز ارتباطات، سامانه ۱۳۷، بازرسی شهرداری، برنامه‌ریزی سازمان بازرسی شهرداری، حوزه ریاست حراست‌کل، امور بین‌الملل مرکز ارتباطات، سازمان بهشت‌زهرا، مرکز نوسازی و تحول اداری، مرکز ارتباطات شهرداری، سازمان خدمات و رفاه شهرداری و حراست سازمان میادین میوه و تره‌بار است.

جعفر تشکری هاشمی، دیگر عضو شورای شهر تهران، نیز با اشاره به این گزارش سازمان بازرسی در یکی از جلسات شورای شهر گفته بود: «انتخاب‌ها و انتصاب‌های غلط یعنی ترویج فساد در مجموعه و در شهرداری تهران، تعداد افراد انگشت‌شماری هستند که وضعیت ثابت و مشخصی داشته باشند. همچنان می‌بینیم که افراد نسبی و سببی و داماد و پسر و دختر علی‌رغم اینکه پستی در شهرداری ندارند، در تصمیم‌های شهرداری تهران تاثیرگذارند و دخالت می‌کنند.»

اکنون زاکانی با وجود ابهام‌های بسیاری که در مورد توانایی‌هایش وجود دارد، قرار است هم در خیابان بهشت سکان شهرداری تهران را در دست نگه دارد و هم در پاستور با سمتی جدید به کمک دولت برود و بودجه‌ها و پروژه‌های دیگری را دست بگیرد. با توجه به سوابق او چندان دور از انتظار نیست که پای آشنایان و نزدیکان او به پاستور و وزارتخانه‎‌‌ها نیز باز شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *