قوه قضاییه کشته شدن موسی اسماعیلی و پیمان گلوانی در زندان را تکذیب کرد

By | ۱۴۰۲-۰۴-۲۱

مردم مهاباد در اعتراض به مرگ مشکوک پیمان گلوانی به خیابان‌ها آمدند و علیه حکومت شعار سر دادند

در حالی‌ که گزارش‌ منابع خبری و حقوق بشری کردستان از مرگ مشکوک و مبهم موسی اسماعیلی و پیمان مام‌احمدی گلوانی در زندان ارومیه حکایت دارند، دستگاه قضایی جمهوری اسلامی کشته شدن این دو نفر در زندان را تکذیب می‌کند.

خبرگزاری قوه قضاییه مدعی شده که موسی اسماعیلی هنگام درگیری با ماموران کشته شده و مهراب پوراکبر، دادستان عمومی و انقلاب اسلامی مهاباد، نیز ادعا کرده که پیمان مام‌احمدی گلوانی به اتهام کلاهبرداری بازداشت شده و در اثر بیماری در یکی از مراکز درمانی ارومیه فوت کرده است.

دادستان عمومی و انقلاب اسلامی مهاباد به خبرگزاری فارس، وابسته به سپاه پاسداران گفت که گلوانی تا ۱۴ تیر در زندان بود و پس از آن به مرکز درمانی منتقل شد و روز ۱۸ تیرماه درگذشت. پوراکبر بازداشت و شکنجه پیمان گلوانی به دلیل مسائل امنیتی را انکار کرد و مدعی شد که او در شهرهای ایلام، تهران، گرگان، ارومیه و خمینی‌شهر، «پرونده‌های متعدد کلاهبرداری اینترنتی» داشت و از سوی مراجع قضایی این شهرها تحت تعقیب بود.

دادستان عمومی و انقلاب اسلامی مهاباد در ادامه ادعاهایش افزود که پس از تفهیم اتهام، برای پیمان گلوانی قرار وثیقه ۳۰۰ میلیون تومانی تعیین شد ولی بستگانش برای تامین وثیقه مراجعه نکردند. به گفته این مقام قضایی، پیمان گلوانی در پی عوارض مربوط به پلاسمای خون به بیمارستان منتقل شد.

در خبری دیگر، خبرگزاری قوه قضاییه درباره مرگ موسی اسماعیلی هم ادعای مشابهی را مطرح کرد و نوشت این فرد در صحنه درگیری کشته شد و حتی بازداشت هم نشده بود. ارگان خبری قوه قضاییه گزارش‌های مربوط به کشته شدن موسی اسماعیلی زیر شکنجه را «ادعای رسانه‌های معاند» خواند و مدعی شد که این فرد در تلاش برای «ضربه زدن به نیروهای حافظ امنیت» بود.

بر مبنای این خبر، موسی اسماعیلی سال ۱۳۹۷ به اتهام عضویت در حزب دموکرات کردستان دستگیر و یک سال بعد آزاد شده بود.

به‌رغم ادعاهای قوه قضاییه، گزارش‌ منابع حقوق بشری کردستان از مرگ مشکوک و به‌شدت مبهم موسی اسماعیلی و پیمان گلوانی ظرف مدت کمتر از یک روز در زندان ارومیه حکایت دارد. سایت کردپا، پیش‌تر درباره پیمان گلوانی نوشته بود که این فرد در پی وخامت حالش از زندان ارومیه به بیمارستان منتقل شده است و ماموران امنیتی فقط به مدت ۲۰ دقیقه به خانواده این شهروند اجازه داده‌اند که در بیمارستان با او دیدار کنند.

در این گزارش آمده بود که دست ‌و پای پیمان به تخت بسته شده بود و روی بدنش هم آثار زخم و کبودی وجود داشت. خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر، نیز به نقل از گروه‌های حقوق بشری کردستان نوشت که مرگ این زندانی عقیدتی به دلیل اعمال شکنجه در زمان بازداشت بوده است.

سازمان حقوق بشری هه‌نگاو نیز بازداشت پیمان گلوانی به دلیل مسائل سیاسی را تایید کرد و نوشت که ماموران امنیتی روز چهارم تیرماه با حضور در منزل شخصی این فرد، او را بدون حکم قضایی بازداشت و به زندان مرکزی ارومیه منتقل کردند.

پیمان گلوانی ۲۴ ساله بود و از آغاز زندگی مشترکش تنها هفت ماه می‌گذشت. در روزهای گذشته، ویدیو‌هایی از مراسم عروسی این فرد در رسانه‌های اجتماعی منتشر شده است. مراسم خاکسپاری او روز دوشنبه ۱۹ تیر با حضور گسترده مردم معترض مهاباد و سر دادن شعارهای اعتراضی برگزار شد.

موسی اسماعیلی، اهل پیرانشهر، نیز ۳۱ ساله  داشت و پدر دو فرزند بود. شبکه حقوق بشر کردستان، پیش‌تر زمان دستگیری موسی اسماعیلی را اردیبهشت‌ماه اعلام کرده بود. بر مبنای این خبر، پدر او روز ۱۷ تیر به ستاد خبری اداره اطلاعات ارومیه احضار شد و ماموران امنیتی به او اعلام کردند که فرزندش در بازداشتگاه جان خود را از دست داده است.

شبکه حقوق بشر کردستان همچنین نوشت که ماموران امنیتی از تحویل پیکر این فرد به خانواده‌اش خودداری و آن‌ها را تهدید کرده‌اند که حق برگزاری مراسم ختم ندارند. بر مبنای این گزارش، موسی اسماعیلی از زمان بازداشت از حق دسترسی به وکیل و ملاقات با خانواده محروم بود و به‌رغم اینکه خانواده‌اش بارها به دادگاه و نهادهای امنیتی در شهرهای پیرانشهر و ارومیه مراجعه کردند، هیچ پاسخی روشنی به آن‌ها داده نشده بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *