استقرار دوباره خودروهای گشت ارشاد در خیابان‌های ایران

By | ۱۴۰۲-۰۴-۲۵

سخنگوی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی از استقرار گشت‌های خودرویی و پیاده برای آن چه مقابله با «بی‌حجابی» خواند، خبر داد.

سعید منتظرالمهدی روز یکشنبه ۲۵ تیر اعلام کرد که در نتیجه استقرار این گشت‌ها با کسانی که «پوششِ خارج از عرف» دارند و به گفته او «همچنان بر هنجارشکنی خود اصرار دارند»، برخورد خواهد شد.

او تهدید کرد که پلیس «آنان را به دستگاه قضائی معرفی خواهد کرد.»

رسانه‌های ایران این اظهارات سخنگوی نیروی انتظامی را به معنی «بازگشت گشت‌های ارشاد به خیابان‌ها» دانسته‌اند.

همچنین این اظهارات در حالی بیان می‌شود که گزارش‌های شهروندان در روزهای اخیر در شبکه‌های اجتماعی حاکی از افزایش ون‌های حامل مأموران گشت ارشاد در خیابان‌ها به ویژه در شهرهای بزرگ است.

گشت ارشاد پیشتر از سوی اتحادیه اروپا، آمریکا، بریتانیا و برخی متحدان غرب به دلیل دست داشتن در سرکوب زنان و نقض حقوق بشر تحریم شده است.

از سوی دیگر دو ماه مانده به سالروز مرگ مهسا امینی، شمار ویدئوهایی که پلیس یا کاربران شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌کنند و حاوی تهدید و ارعاب و درگیری با مخالفان حجاب اجباری است، نیز افزایش یافته است.

پس از مرگ مهسا (ژینا) امینی حین بازداشت توسط گشت ارشاد که به اعتراضات «زن، زندگی، آزادی» به عنوان گسترده‌ترین اعتراضات علیه جمهوری اسلامی انجامید، موج فزاینده مخالفت زنان با حجاب اجباری آغاز شد.

با این حال، از ماه‌ها پیش، بسیاری از زنان ایرانی از پوشیدن روسری و مانتو که پوشش مورد تأیید حاکمیت است، خودداری می‌کنند.

همچنین تعدادی از بازیگران زن با وجود تهدیدهای حکومت، از رعایت حجاب اجباری در گردهمایی‌ها خودداری کرده‌اند.

در این شرایط و پس از ناکامی در پلمب اماکن عمومی، صدور انواع حکم زندان و برخوردهای انتظامی و امنیتی در مقابل موج نافرمانی مدنی و سر باز زدن زنان از حجاب اجباری، دستگاه قضایی جمهوری اسلامی در هفته‌های اخیر به احکام «آزاردهنده» و «با اعمال شاقه» روی آورده است.

«شستن میت»، «کار اجباری به عنوان نظافتچی»، «محرومیت از رانندگی» و «مراجعه اجباری به مراکز روانشناسی دولتی» از جمله احکامی است که علیه این زنان به کار گرفته شده و در روزهای اخیر رسانه‌ای شده است.

در تازه‌ترین مورد از این احکام، رئیس شعبه ۱۰۴ دادگاه کیفری ۲ ورامین یک زن را به اتهام «افتادن شال از سر در خودرو» به «یک ماه شستن میت در غسالخانه» علاوه بر جریمه نقدی محکوم کرده است.

همچنین مقام‌های جمهوری اسلامی در ماه‌های اخیر اقدامات دیگری از جمله تهدیدهای مکرر علیه زنان، پلمب مراکز تجاری و تفریحی، محرومیت زنان بدون حجاب از خدمات عمومی، بازداشت و برخورد خیابانی، توقیف خودرو را به اجرا گذاشتند که همه این روش‌ها در مقابل نافرمانی مدنی زنان ایران تاکنون ناکام مانده است.

بر اساس گزارش رسانه های ایران و رادیو فردا؛ م.ت/ پ.پ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *