والیبال ایران دوباره در بحرین، قهرمان جوانان جهان شد

By | ۱۴۰۲-۰۴-۲۶

در فینال بیست و دومین دوره رقابت‌های والیبال جوانان جهان به میزبانی بحرین، بازیکنان ایران با پیروزی مقابل ایتالیا، روی سکوی نخست ایستادند.

فقط یک هفته پس از ناکامی تاریخی تیم ملی بزرگسالان در لیگ ملت‌ها که ۱۰ باخت و فقط دو پیروزی را در پی داشت، اعضای تیم ملی جوانان با ۸ برد پیاپی و بدون شکست، نشان طلا را به گردن آویختند.

شاگردان غلامرضا مومنی‌مقدم برای تصاحب جام قهرمانی، ایتالیا را که مدیر فنی‌اش خولیو ولاسکو سرمربی سابق ایران است، ۳-۲ از پیش رو برداشتند. امیرمحمد گلزاده با ۲۰ امتیاز بهترین بازیکن ایران در جدال نهایی بود.

همبازیان گلزاده گرچه ست‌های دوم و سوم را با امتیاز مشابه ۲۵ – ۲۳ واگذار کردند، در ست‌های اول و چهارم پیروز شدند تا کار به ست سرنوشت‌ساز پنجم بکشد، جایی که ایتالیا مدافع عنوان قهرمانی را در امتیاز ۹ متوقف کردند.

عرفان نوروزی، مبین نصری، عرشیا به‌نژاد، پوریا حسین‌خانزاده که در لیگ ملت‌ها نیز حضور داشت، شایان سپهری‌فرد، امیرمحمد گلزاده و سجاد جلوداریان (لیبرو) بازیکنان آغازگر ایران در فینال بودند.

گلزاده علاوه بر عنوان بهترین قطر پاسور مسابقات، جام ویژه ارزشمندترین والیبالیست زیر ۲۱ سال دنیا را هم از آن خود کرد.

لازار بوچکوف (بلغارستان) و فیلیپو بارتولوچی (ایتالیا) بهترین مدافعان رقابت‌ها معرفی شدند. بهترین مهاجمان قدرتی، مبین نصری از ایران و ماتیا اوریولی (ایتالیا) بودند. جایزه بهترین لیبرو هم نصیب گابریل لورنزانو (ایتالیا) شد.

در حالی که پس از خداحافظی سعید معروف، تیم ملی بزرگسالان ایران با مشکل پاسور مواجه است، جایزه بهترین پاسور جوانان جهان به عرشیا به‌نژاد از ایران رسید تا هواداران والیبال ایران را نسبت به آینده این پست کلیدی در تیم ملی امیدوار کند.

ایران پیش از این در سال ۲۰۱۹ نیز با میزبانی بحرین قهرمان جوانان جهان شده و سال ۲۰۰۷ در مراکش روی سکوی سوم ایستاده بود. اما سال ۲۰۰۶ که تهران میزبان بود، عنوانی بهتر از ششمی نصیب این تیم نشد.

بازیکنان ایران برای احراز دومین قهرمانی جوانان جهان، در گروه نخست با برتری مقابل تایلند، تونس و بحرین صدرنشین شدند. جالب اینکه مقابل تونس ۲-۰ عقب افتادند اما با جنگندگی تیمی و درخشش گلزاده که به تنهایی ۲۸ امتیاز گرفت، سه ست بعدی را بردند.

در دور دوم بازی‌ها، ایران ۳-۰ از سد لهستان و تایلند گذشت. بلغارستان را هم ۳-۱ مغلوب کرد تا مجدداً صدرنشین شده و به نیمه نهایی برسد، جایی که با ۲۵ امتیاز کارساز پوریا حسین خانزاده آرژانتین را پشت سر گذاشت و به فینال رسید.

بلغارستان و آرژانتین برگزار کننده دیدار رده‌بندی بودند که بلغارستان با برتری ۳-۰ روی سکوی سوم ایستاد. تایلند با قرار گرفتن در جایگاه هشتم، پس از ایران موفق‌ترین نماینده آسیا بود.

جالب اینکه ایران برای راهیابی به این رقابت‌ها، در بحرین قهرمان جوانان آسیا شد، جایی که تیم‌های معتبر ژاپن و کره جنوبی موفق به کسب سهمیه نشدند و از حضور در مسابقات زیر ۲۱ سال جهان بازماندند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *