«طرفداران مقتدی صدر» سفارت سوئد در بغداد را به آتش کشیدند

By | ۱۴۰۲-۰۴-۲۹

شاهدان و منابع آگاه می‌گویند «صدها طرفدار» مقتدی صدر، روحانی تندرو شیعه عراقی، در ساعات اولیه پنجشنبه ۲۹ تیر به سفارت سوئد در بغداد یورش بردند و آن را به آتش کشیدند.

رویترز به نقل از منابع مطلع می‌نویسد که هیچ یک از کارکنان سفارت آسیب ندیده‌اند، اما در عین حال آنها از ارائه جزئیات بیشتر خودداری کردند.

مقامات سفارت سوئد در بغداد هنوز به گزارش‌ها در خصوص حمله به این سفارت‌خانه واکنشی نشان نداده‌اند.

رویترز می‌گوید٬ تجمع مقابل سفارت سوئد به دعوت طرفداران مقتدی صدر برگزار شده است.

در همین حال، تصاویری از حضور تظاهر کنندگان عراقی در داخل محوطه سفارت سوئد منتشر شده است.

ویدئوهایی نیز از به آتش کشیدن شدن بخشی‌هایی از سفارت سوئد در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است. رادیو فردا به طور مستقل نمی‌تواند اصالت این ویدئوها را تایید کند.

خبرنگار بخش عربی العربیه نیز می‌گوید ساعاتی پس از حضور طرفداران مقتدی صدر در سفارت سوئد نیروهای امنیتی آنها را از ساختمان سفارت بیرون کردند.

واکنش دولت عراق

وزارت خارجه عراق بامداد پنجشنبه در بیانیه‌ای به آتش کشیدن شدن سفارت سوئد در بغداد توسط تظاهرکنندگان را محکوم کرد و از نیروهای امنیتی خواست تا عاملان این حمله را شناسایی کنند.

در این بیانیه آمده است که دولت عراق به نهادهای امنیتی دستور داده است تا تحقیقات فوری انجام دهند و تمام اقدامات لازم را برای شناسایی عاملان این حادثه انجام دهند.

سلوان مومیکا، ۳۷ ساله و پناهنده عراقی که از چند سال پیش در سوئد اقامت دارد، هفتم تیر ماه در بیرون مسجد اصلی استکهلم یک کتاب قرآن را زیر پا لگد کرد و چند صفحه آن را به آتش کشید.

پلیس استکهلم بر اساس قانون دفاع از آزادی بیان به او اجازه داد که تحت تدابیر امنیتی این عمل اعتراضی را انجام دهد ولی بعد اعلام کرد که او به دلیل «رفتار تحریک­‌آمیز علیه یک اقلیت» مورد بازجویی قرار گرفته است.

این اقدام واکنش گسترده کشورهای مسلمان را درپی داشت و شماری از کشورهای مسلمان سفرای سوئد را احضار کردند.

در همین زمینه، گروهی از معترضان عراقی روز پنجشنبه هشتم در برابر سفارت سوئد در بغداد تجمع کردند و بخشی از سفارت را برای مدتی به اشغال خود درآوردند.

معترضان که در پی فراخوان مقتدی صدر، روحانی تندرو شیعه، تجمع کرده بودند شعارهایی مانند «آری به قرآن» سردادند و پرچم دگرباشان جنسی را آتش زدند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *