فوربس: ریالِ ایران ارزان‌ترین پول جهان است

By | ۱۴۰۲-۰۴-۲۹

ریال ایران در صدر فهرستی از ۱۰ ارز ضعیف جهان در کنار گینه و لبنان قرار دارد

فوربس در گزارشی درباره ضعیف‌ترین یا ارزان‌ترین ارز‌های جهان، ایران را در صدر فهرست ۱۰ کشور با پایین‌ترین ارزش پول رایج قرار داد.

درحالی که بسیاری با دینار کویت، پوند بریتانیا، فرانک سوئیس و دلار آمریکا و یورو در اتحادیه اروپا به عنوان باارزش‌ترین و قدرتمندترین پول‌های جهان آشنایی دارند، فوربس نام ایران را در صدر فهرستی شامل ویتنام، سیرالئون، اندونزی، لبنان،گینه، پاراگوئه، اوگاندا قرار داد.

در این گزارش که داده‌های آن سوم ژوییه گردآوری شده است، آمده است که ارزش هر ریال ایران در بازار جهانی برابر با ۰/۰۰۰۰۲۴ دلار آمریکا است.

به گزارش تجارت‌نیوز در حال حاضر هر دلار آمریکا در مرکز مبادله و صرافی ملی حدود ۴۲ هزار تومان و در بازار آزاد بیش از ۴۸ هزار تومان مبادله می‌شود.

به گزارش فوربس که برآوردهای خود را طبق نرخ دلار در مرکز مبادله و نرخ رسمی دلار در ایران تنظیم کرده است، هر دلار در ایران بیش از ۴۲ هزار تومان معامله می‌شود.

پس از ایران، دونگ ویتنام قرار دارد. هر دلار آمریکا با بیش از ۲۳ هزار دونگ ویتنام معامله می‌شود.

در همین جدول، هر دلار آمریکا در گینه با بیش از هشت هزار فرانک مبادله می‌شود. در اوگاندا نیز هر دلار برابر با بیش از سه هزار شیلینگ است که فاصله قابل توجهی با نرخ برابری دلار و ریال ایران دارد.

در همسایگی ایران، عراق، هر دلار آمریکا با حدود هزار و ۳۰۰ دینار عراق مبادله می‌شود. در این گزارش، حتی لبنان، با یکی از وخیم‌ترین وضعیت‌های اقتصادی در جهان هم در جایگاهی بهتر از ایران ایستاده و پنج پله قبل از ریال ایران است. به گزارش فوربس، پوند لبنان در جایگاه ششم جدول ضعیف‌ترین ارزهای جهان قرار دارد و هر دلار آمریکا بیش از ۱۵ هزار پوند لبنان مبادله می‌شود که همچنان وضعیت بهتری از نرخ برابری ریال ایران در مقابل دلار آمریکا دارد.

ایندیپندنت فارسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *