یک فعال محیط زیست: قالیباف، حامی سرمایه‌گذار پروژه میانکاله است

By | ۱۴۰۲-۰۴-۲۹

در حالیکه نزاع میان فعالان محیط زیست و علاقمندان به «میراث طبیعی» ایران با مقامات جمهوری اسلامی بر سر تخریب منطقه حفاظت شده میانکاله به بهانه ساخت مجتمع پتروشیمی بالاگرفته است، یک فعال محیط زیست می‌گوید «سرمایه‌گذار میانکاله از حمایت رئیس مجلس برخوردار است.»

محمد درویش، پژوهشگر و کنشگر محیط زیست درباره وضعیت میانکاله به «دیدارنیوز» گفت: «واقعیت این است که این منطقه، بهره اقتصادی عجیب و غریبی را نصیب سودجویان می‌کند و عجیب‌تر اینکه سرمایه‌گذار آن، یک ابربدهکار بانکی است اما همین فرد توسط محمد باقر قالیباف، رئیس مجلس حمایت می‌شود.»

محمد درویش کنشگر محیط زیست قالیباف را به حمایت پشت پرده از سرمایه‌گذار مجتمع پتروشیمی میانکاله متهم کرده است.

به گفته او، «برخورداری از این رانت و حمایت سبب شده که سرمایه‌گذار نه تنها از خواسته خود کوتاه نیاید بلکه حمایت بخش‌های دیگر حاکمیت مانند امام جمعه بهشهر و استاندار مازندران را هم جلب کرده است.»

این فعال محیط زیست با بیان اینکه «دولت هم محیط زیست را دور می‌زند»‌ اضافه کرد: «با اینکه سازمان محیط زیست با تمام قدرت جلوی این ماجرا ایستاده اما با وجود این فشارها بیشتر از این نمی‌شود انتظار مقاومت داشت و جالب است بدانید سازمان آنقدر که برای میانکاله جنگید برای سد چمشیر مقاومت نشان نداد.»

از حدود یک سال و نیم پیش، موضوع احداث مجتمع پتروشیمی مازندران در میانکاله‌، با واکنش منفی دوست‌داران محیط زیست، مردم محلی و بسیاری از رسانه‌ها همراه شد.

هر چند با افزایش مخالفت‌ها به نظر می‌رسید ساخت این کارخانه متوقف شده باشد اما به‌تازگی انتشار ویدئویی نشان داد که اجرای پروژه لغو نشده است و خطر ساخت مجتمع پتروشیمی همچنان میانکاله را تهدید می‌کند.

پیش از این، دستور توقف این پروژه،‌ عصبانیت و انتقاد شخص رئیس مجلس را برانگیخته بود.

محمدباقر قالیباف روز چهارشنبه ۲۴ فروردین در صحن علنی مجلس ضمن اظهار نگرانی بابت فضای ایجاد کسب و کار و امنیت اقتصادی گفت: «به عنوان مثال در بیست روز گذشته در یک سرمایه گذاری که مسیر اداری حل شده و تا بالاترین سطوح رفته و در دولت مجوز گرفته و زمین به او واگذار شده و چند ده میلیارد سرمایه گذاری کرده، بعد یکی پیدا می‌شود و می‌گوید که فلان موضوع دوباره بررسی شود و کار متوقف می‌شود.»

او همچنین ضمن حمایت کامل خود از سرمایه‌گذار بخش خصوصی پروژه پتروشیمی میانکاله افزود: «این چه معنی دارد؟ کدام سرمایه گذار در چنین شرایطی می‌آید همه مراحل را طی می‌کند و بعد بگوییم کار متوقف شود؟ اگر مشکلی بوده چرا زمین پروژه را به نام او کرده‌اید؟ چرا سند به او دادید؟ جریان‌هایی بحث را به صورت سیاسی دنبال می‌کنند.»

کارشناسان می‌گویند احداث پتروشیمی در میانکاله باعث نابودی جامعه کشاورزان و دامداران منطقه می‌شود و از آنجا که صنعت پتروشیمی، صنعتی آب‌بَر است این منطقه از شمال ایران را با کمبود شدید آب روبرو خواهد کرد.

صدای آمریکا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *