بازداشت و اعتراف‌گیری اجباری از زن مخالف حجاب اجباری در کرج؛ «دوران ترسیدن از شما تمام شد»

By | ۱۴۰۲-۰۴-۳۱

پس از انتشار ویدیویی از مزاحمت مردی در یک هیات مذهبی برای زن جوانی که با پوشش اختیاری در حال عبور از خیابان است، مرکز اطلاع‌رسانی قوه قضاییه از بازداشت او با عنوان «زن حرمت‌شکن مقابل موکب امام حسین» کرج خبر داد.

شماری از کاربران شبکه‌های اجتماعی می‌گویند فرد بازداشت شده همان زنی است که پیش‌تر بیسیم‌چی‌مدیا، ‌وابسته به بسیج، ویدیوی او را منتشر کرده بود.

در این ویدیو، مردی سد راه این زن می‌شود که حجاب اجباری بر سر ندارد و به او می‌گوید: «از جلوی موکب امام حسین این‌طوری رد شدی، حرمت‌شکنی کردی.»

مردی که دوربین به دست دارد در ادامه، این زن جوان را «مجرم» خوانده و می‌گوید: «علاوه بر کشف حجاب،‌ به ضابط قضایی فحاشی و تشویش اذهان عمومی هم کردی.»

روز جمعه ۳۰ تیر، مرکز اطلاع‌رسانی قوه قضاییه از بازداشت «زن حرمت‌شکن در مقابل موکب امام حسین در شهرستان کرج» خبر داد و ویدیویی کوتاه از «اعتراف اجباری» او منتشر کرد.

به گزارش مرکز رسانه قوه قضاییه، این فرد روز چهارشنبه مقابل «موکب امام حسین در خیابان فاطمی کرج اقدام به حرمت‌شکنی کرده بود» و عصر روز پنج‌شنبه ۲۹ تیر با دستور قضایی، در استان البرز بازداشت شد.

کیانوش سنجری، روزنامه‌نگار، در واکنش به انتشار ویدیوی «اعتراف اجباری» این زن در توییتی تاکید کرد: «ذره‌ای اهمیت ندارد که به زور ببرید و بنشانیدش مقابل دوربین و وادارش کنید که بگوید عصبانی بوده و چه و چه.»

او در ادامه نوشت: «مهم این است که خواستید به رویش بیاورید میهن او تحت اشغال شماست که هست. اما او در پاسخ به شما می‌گوید: تمام شد دورانی که از شما می‌ترسیدیم.»

محبوبه مرادی، کنشگر سیاسی نیز به بازنشر ویدیوی سخنان این زن پرداخت که در آن می‌گوید: «من یک زنم؛ من رو از هیچی نترسون. من تا رگ گردنم پای اعتقاداتم ایستاده‌ام …. تمام شد آن دورانی که از شما می‌ترسیدیم.»

بازداشت این زن مخالف حجاب تحمیلی و پخش اعترافات اجباری او در شرایطی است که طی هفته‌های گذشته خودروهای ون گشت ارشاد دوباره به خیابان‌های ایران بازگشته و قوه قضاییه نیز احکامی عجیب و نامتعارف مانند شستن میت در غسالخانه و مراجعه به مراکز روان‌درمانی برای زنان صادر می‌کند.

باوجود این فشارها و تلاش حکومت برای سرکوب مخالفان حجاب اجباری اما نافرمانی مدنی زنان در سراسر ایران گسترده شده است.

ایران اینترنشنال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *