فاجعه زیست‌محیطی در دشت ارژن؛ قطع گسترده درختان و تخریب حیات وحش منطقه

By | ۱۴۰۲-۰۵-۰۱

در پی تخریب گسترده مناطقی از «دشت ارژن» در استان فارس طی پروژه‌ای زیر نظر دولت جمهوری اسلامی، این زیست‌کُره‌ حساس جنگلی با خطر نابودی مواجه شده است.

به گزارش خبرگزاری «ایلنا»، موارد پر خطری همچون «جاده کشی، قاچاق چوب، آتش‌سوزی و تصرفات غیر قانونی در مناطق جنگلی و حفاظت شده» دشت ارژن، بارها موجب نگرانی‌هایی شده و در این میان فعالان محیط زیست هر بار سعی در مخالفت و مقابله با این دست از آسیب‌ها را داشته‌اند.

از سوی دیگر، سال گذشته محور برگشت «شیراز – بوشهر» در محدوده دشت ارژن – تنگ ابوالحیات به‌عنوان «محور ترانزیتی» به بهره‌ برداری رسید و زیر بار ترافیک رفت. به گفته فعالان و مسئولان محیط زیست استان در این پروژه بنا بود تنها «۶۰۰ درخت» قطع شود و بر این اساس، مجوزهای زیست محیطی صادر شده بود اما در نهایت «۶ هزار» درخت قطع شد.

دشت ارژن، دشتی وسیع در محدوده استان فارس ایران است که میان شهرهای شیراز و کازرون و کوه‌چنار و کنار ارتفاعات جنوبی زاگرس قرار دارد. دشتی که با تنوع زیست محیطی، ذخیره‌های مهم گونه‌های مختلف گیاهی و جانوری است.

این منطقه ویژه زیست‌محیطی، دارای «تالاب ارزن» نیز است که با معضل ساخت و سازهای فراوان باغ‌شهرهای غیرمجاز در محدوده خود روبه‌رو شده است.

در این حال، به رغم فاجعه تخریبی سال گذشته برای ایجاد محور ترانزیتی، هنوز زمان زیادی از آن موضوع نگذشته بود که ایجاد «دوربرگردان» جدید در این محور و «آسفالت جاده محلی در باغستان ابوالحیات» در دل منطقه حفاظت شده، موجب نگرانی‌های جدی برای فعالان این حوزه به‌سبب تخریب بیشتر درختان و از بین بردن زیستگاه حیوانات منطقه شده است.

این اقدامات غیر اصولی در محیط زیست ایران با وجود آن صورت می‌گیرد که نهادهایی همچون سازمان حفاظت محیط زیست، سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور یا دادستانی کل کشور مدعی مراقبت از این منابع و دارایی‌های سرزمینی هستند‌.

در این ارتباط، کیان یزدان‌پور، عضو انجمن میراث زاگرس و فعال محیط زیست با اشاره به دغدغه‌های موجود در حوزه محیط زیستی به‌دلیل جاده محلی و دوربرگردان در منطقه حفاظت شده ارژن، گفته است: پروژه آسفالت جاده خاکی تنها برای ۲۰ خانوار است که به صورت «فصلی و موقت» در باغستان‌های تنگ ابوالحیات برای «برداشت محصول» رفت و آمد دارند.

او در ادامه تاکید کرد: این جاده‌سازی جدید، در حالی است که جاده قبلی دسترسی به این باغستان‌ها، با «هزینه‌های زیاد» و ایجاد پل تاسیس شده، همچنان مورد استفاده است.

به گزارش رسانه‌های ایران، جانشین دادستان کوه چنار در ارتباط با احداث «جاده محلی» در این منطقه، از موافقت سازمان محیط زیست با آن «مشروط به حداقل تخریب» خبر داده است.

این مقام قضایی جمهوری اسلامی همچنین اظهار داشته است: «دوربرگردانی» که در مسیر این جاده نیز تعریف شده، براساس «استعلام‌‌ها» در نقشه‌های اولیه «وجود نداشته» و اگر این دوربرگردان ۲ کیلومتری ایجاد شود «بیش از ۷۰۰ درخت قطع می‌شود.»

بر این اساس، در حال حاضر با ورود سازمان‌‌های «مردم‌نهاد» و فعالان محیط زیست منطقه، پروژه ایجاد دوربرگردان، متوقف شده است.

اعظم بهرامی از کارشناسان حوزه انرژی و محیط زیست پیش از این به بخش فارسی «صدای آمریکا» گفته است که نگاه حکومت جمهوری اسلامی به محیط زیست ایران، نگاهی «مصرف گرایانه» است.

صدای آمریکا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *