حشدالشعبی در دانشگاه‌های ایران؛ سپاه خواهان «جهاد تبیین» در دانشگاه‌ها تا زمان انتخابات شد

By | ۱۴۰۲-۰۵-۰۱

در میانه جنجال‌ها بر سر ورود نیروهای شبه‌نظامی حشدالشعبی به دانشگاه‌های ایران، یدالله جوانی، معاون سیاسی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اعلام کرد که باید تا پیش از انتخابات پیش‌رو در ایران، در دانشگاه‌های کشور «جهاد تبیین» شود.

جوانی در جمع «بسیج اساتید» گفت: «دشمن به ماه‌های آینده تا پایان سال امید دارد. اگر بتوانیم با جهاد تبیین در دانشگاه‌ها ورود کنیم و مردم هم در اسفند ماه حماسه بیافرینند، “همه نقشه‌هایشان شوم می‌شود”.»

او افزود: «حضور حماسی در انتخابات امسال نقشه‌های دشمن را خنثی می‌کند.»

انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی ۱۱ اسفند سال جاری برگزار خواهد شد.

این اظهارات در حالی است که پیشتر مقام‌های دانشگاه تهران در یک جلسه با برخی رهبران گروه حشدالشعبی توافق کردند اعضای این نیرو و دیگر نیروهای نیابتی جمهوری اسلامی در منطقه که «متقاضی تحصیل» هستند، وارد دانشگاه‌های ایران از جمله دانشگاه تهران شوند.

روابط عمومی دانشگاه تهران اعلام کرد در این جلسه که رییس دفتر نمایندگی علی خامنه‌ای در دانشگاه‌ها و معاون تعلیم گروه حشدالشعبی در آن حضور داشتند، «گسترش همکاری‌های علمی و فرهنگی دو کشور و گسترش پذیرش دانشجو از کشور عراق با رعایت استانداردهای کیفی مورد تاکید قرار گرفته است».

همچنین «تقاضای ادامه تحصیل نیروهای حشدالشعبی در دانشگاه تهران» هم مطرح شده است.

رییس دانشگاه تهران در این جلسه درباره تحصیل اعضای این گروه در دانشگاه تهران گفت: «استانداردهای علمی را درباره دوستان خود در حشدالشعبی بیشتر از دیگر دانشجویان خارجی اعمال می‌کنیم زیرا هدف ما ارتقای توانمندی تخصصی مجاهدین مسلمان است.»

در واکنش به پذیرش نیروهای حشدالشعبی به عنوان دانشجو، جمعی از فعالان دانشجویی دانشگاه تهران اعلام کردند حضور این نیروهای نظامی را در دانشگاه نپذیرفته و در برابر آن مقاومت خواهند کرد.

در این بیانیه آمده است: «ما حضور نیروهای نظامی را در دانشگاه چه در لباس رزم و چه در لباس درس نمی‌پذیریم و در برابر آن مقاومت می‌کنیم. اجازه نمی‌دهیم بیش از این نام دانشگاه تهران را حماقت‌ها و بلاهت‌های خودفروختگان طماع و مزدوران دربار لکه‌دار کند.»

این بیانیه افزود: «در این گرگ‌ومیش، ما با مقاومت خود، با ایستادگی و پایداری نوید فردای روشنی را می‌دهیم که در انتظار ماست. پس نمی‌نشینیم و دست روی دست نمی‌گذاریم و به شما اجازه حذف و انکار برابری‌‌طلبان و آزادی‌خواهان را نمی‌دهیم.»

تلاش جمهوری اسلامی برای آموزش نیروهای حشدالشعبی در سطوح عالی در حالی است که در ماه‌های اخیر گزارش‌های بسیاری از همکاری‌های تهران و این گروه شبه‌نظامی منتشر شده است.

یک ماه پیش، ایران‌اینترنشنال اطلاعاتی را درباره نقش جمهوری اسلامی در تاسیس «المهندس»، بازوی اقتصادی حشدالشعبی عراق فاش کرد.

بر اساس این اطلاعات، شرکت «المهندس» در عراق که نامش از «ابومهدی المهندس»، معاون اجرایی کشته شده سازمان مسلح حشدالشعبی عراق گرفته شده، با کمک مستقیم محمد شیاع السودانی، نخست‌وزیر عراق، وارد «پیمانکاری و گرفتن پروژه‌های بزرگ عمرانی» در این کشور شده است.

بر اساس این گزارش، ایجاد این شرکت نیز نه تنها منجر به افزایش نفوذ نظامی و اقتصادی این گروه مسلح در عراق خواهد شد بلکه تکرار تجربه قرارگاه خاتم‌الانبیا است که به بازوی اقتصادی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در ایران تبدیل شده.

هم‌زمان اما در بودجه سه سال آینده عراق، بودجه حشدالشعبی افزایش یافته و مبلغ سه تریلیون و ۷۴۳ میلیارد دینار به این سازمان مسلح اختصاص داده شده است.

ایران اینترنشنال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *