جمهوری اسلامی سفیر جدید سوئد را نمی‌پذیرد

By | ۱۴۰۲-۰۴-۳۱

پس از اعتراضات نماز جمعه و بسیجیان در صبح جمعه، امیرعبداللهیان اعلام کرد سفیر جدید سوئد را نمی‌پذیرد

پس از قرآن‌سوزی به دست سلوان مومیکا، عضو ارشد سابق یکی از زیرشاخه‌های حشدالشعبی در عراق، مسلمانان بسیاری در سراسر دنیا تجمع اعتراضی بر پا کردند. اما در ایران روز جمعه شعار «مرگ بر سوئد» نیز به فهرست شعارها علیه دیگر کشورهای جهان اضافه شد؛ شعاری که پس از نماز جمعه در شهرهای مختلف شنیده شد.

حامیان جمهوری اسلامی در اهواز با سردادن شعار «مرگ بر سوئد آمریکایی»، به این اقدام مسئول گردان‌های عیسی بن مریم وابسته به گردان‌های امام علی در عراق، واکنش نشان دادند.

جمعی از بسیجی‌ها نیز عصر روز جمعه در تهران، مقابل سفارت سوئد، حضور پیدا کردند و علیه کشور سوئد شعار سر‌دادند. آن‌ها قرآن‌سوزی را «زیر پا گذاشتن تمام اصول انسانی با ادعای آزادی بیان» عنوان کردند و خواستار اخراج سفیر سوئد از ایران شدند.

هم‌زمان شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی در بیانیه‌ای خواستار آن شد که دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی با همکاری سایر کشورهای اسلامی در روابط دیپلماتیک خود با کشور سوئد تجدیدنظر کند.

این شورا در بیانیه خود آورده است: «این اقدامات نابخشودنی و اهانت به قرآن کریم، یک ستیز سازمان‌یافته از سوی قدرت‌های استکباری و صهیونیست بین‌الملل بوده است که با حمایت سخیف دولت سوئد صورت گرفته و با هدف تخریب اسلام انجام یافته و هرگز با تعالیم ادیان الهی قابل‌جمع نبوده و قابل‌تحمل نیست.»

هم‌زمان شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی نیز با صدور بیانیه‌ای از وزارت خارجه جمهوری اسلامی خواست تا سفیر سوئد را از خاک ایران اخراج کند. بسیج دانشجویی در بخشی از این بیانیه نوشته است: «از دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران درخواست داریم بدون هیچ ملاحظه‌ای اقدامات حقوقی لازم در پاسخ به دولت سوئد را به عمل آورد، مسئولان دستگاه دیپلماسی باید بدانند صرف احضار سفیر تنبهی در دولتمردان سوئد ایجاد نمی‌کند، با این اقدامات دولت سوئد و تاکیدشان بر حماقت خود، اخراج سفیر سوئد می‌تواند پاسخ محکمی در قبال نابخردی آنان باشد.»

خبرگزاری فارس نیز با اعلام خبر تشکیل کمپین اخراج سفیر سوئد از ایران، اعلام کرد که جمعی از کاربران این خبرگزاری این کمپین را در «فارس من» راه‌اندازی کرده‌اند.

امامان جمعه در تریبون‌های نماز جمعه نیز به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم خواستار برخورد تندتر وزارت خارجه با کشور سوئد شدند. درحالی‌که جمهوری اسلامی در تلاش است تا روابطش را با کشورهای غربی سامان بخشد، اقدامات تندتر می‌تواند آن‌‌ها را از متحدان احتمالی‌اش دورتر کند.

احمد خاتمی در نماز جمعه تهران به‌صورت غیرمستقیم و با تمجید از اقدام کشور عراق در اخراج سفیر سوئد، به‌طور تلویحی به وزارت امور خارجه گفت که چه اقدامی برای آن‌ها رضایت‌بخش است. احمد خاتمی در خطبه‌های نماز جمعه گفت: «برای فراخواندن سفیر کشور سوئد از دولت ممنونم، از مردم و دولت عراق تجلیل ویژه دارم، چراکه جانانه در مقابل این دهن‌کجی ایستادند. باید بدانند بازی با دین، بازی با دم شیر است، باید بدانند بازی با قرآن هزینه‌های سخت دارد.»

پیش‌ازاین بیانیه‌ها و شعارها، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه، روز پنجشنبه، در واکنش به قرآن‌سوزی دوباره در سوئد، سفیر این کشور در تهران را احضار کرد. پس از احضار شبانه سفیر سوئد، خبرگزاری‌های داخل ایران اعلام کردند که در‌پی این احضار «مراتب اعتراض شدید جمهوری اسلامی ایران نسبت به این اقدام موهن» به او ابلاغ شده است.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه، نیز همان شب در توییتر نوشت: «‏تکرار اهانت به ساحت مقدس ‫قرآن کریم و رفتار غیرمسئولانه دولت سوئد در همراهی با این اقدام نفرت‌‌انگیز به‌شدت محکوم است.»

اما این اقدامات برای حامیان نظام کافی نبود و به همین علت، ساعاتی بعد امیرعبداللهیان به توصیه‌ نهادهای حکومتی و نیروهایش، مواضعی تندتر اتخاذ کرد. او اعلام کرد که سفیر جدید سوئد را نخواهد پذیرفت و سفیری نیز به سوئد معرفی نمی‌کند.

وزیر امور خارجه در حاشیه گفت‌وگویش با خبر ساعت ۲۱‌، گفت: «سفیر سوئد در تهران ماموریتش پایان یافته و به دستور رئیس‌جمهوری تا زمانی که دولت سوئد اقدام موثری برای حفظ حرمت کتب آسمانی و قرآن مجید صورت ندهد و برخورد جدی با فرد یا جریانی که چنین اهانتی را برای دومین بار در سوئد تکرار کرده، نداشته باشد، سفیر جدید سوئد را که قرار بود طی روزهای آینده وارد ایران شود، نخواهیم پذیرفت.»

امیرعبداللهیان پس‌ازاین مصاحبه نیز با حسین ابراهیم طه، دبیرکل سازمان همکاری اسلامی، تماس تلفنی برقرار و اعلام کرد که کشورهای اسلامی در واکنش به این اقدام باید پاسخ قاطعی بدهند. او در این تماس تلفنی خواستار نشست اضطراری شورای وزیران خارجه سازمان همکاری اسلامی در اولین فرصت ممکن شد.

مجلس شورای اسلامی نیز، روز شنبه، به اقدام دولت سوئد برای مجوز دادن برای قرآن‌سوزی اعتراض کرد. یکی از نمایندگان مجلس با اعتراض به این اقدام دولت سوئد، دعای ختم قرآن را در صحن علنی مجلس خواند و پس‌ازآن نیز نمایندگان شعارهای «مرگ بر آمریکا» و «مرگ بر انگلیس» سر دادند.

محمدباقر قالیباف نیز در صحبت‌هایش خطاب به دولت سوئد اعلام کرد که جریحه‌دار کردن احساسات و توهین به عقاید مسلمانان بی‌هزینه نیست. محمدباقر قالیباف در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی در نطق پیش از دستور خود گفت: «دولت سوئد در ادعای خود پیرامون مخالفت با این اقدام صادق نیست و هیچ اقدام عملی موثری برای جلوگیری از این قبیل اقدامات به عمل نیاورده است.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *