حقابه هیرمند؛فدا حسین‌مالکی ,نماینده مجلس ایران: سفارت طالبان را تعطیل کنید

By | ۱۴۰۲-۰۵-۰۲

«روزهای بسیار خطرناکی برای مردم سیستان و بلوچستان در پیش ‌رو داریم و اولین گام برای حل مشکل مردم این است که باید حقابه عملی شود»

فدا حسین‌مالکی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ایران، گفت که در پیوند با حقابه هیرمند، جمهوری اسلامی ایران ابزارهای زیادی در اختیار دارد که می‌تواند از آن‌ها استفاده کند.

او در مصاحبه با «عصر ایران» گفت: «بحث حقابه در دستورکار یکی از کمیته‌های شورای عالی امنیت ملی است که راه‌های غیردیپلماسی داشته باشیم، مثلا سفارت طالبان را در ایران تعطیل کنیم و ارتباطات سیاسی، تجاری و اقتصادی‌مان را که از مسیر چابهار از طرق مختلف است، کاهش دهیم.»

او تاکید کرد که از مدت‌ها پیش به این‌سو، مجلس و دولت ایران پیگیر موضوع حقابه هیرمند بوده‌اند و انتظار داشتند که پس از هشدار ابراهیم رئیسی، رئیس ‌جمهوری اسلامی ایران، اقدامی در این زمینه انجام شود، اما چنین نشد.

ابراهیم رئیسی اواخر اردیبهشت در جریان سفر به استان سیستان و بلوچستان، خطاب به طالبان گفته بود: «دارم اخطار می‌کنم به حاکمان افغانستان که حق مردم سیستان و بلوچستان را سریعا بدهید. حاکمان افغانستان این حرف بنده را بسیار جدی بگیرند و بعدا گلایه نکنند که به ما گفته نشد.»

فدا حسین‌مالکی گفت که جمهوری اسلامی ایران خواسته‌های طالبان را یکی پس از دیگری عملیاتی کرده است، اما طالبان حقابه هیرمند را تامین نمی‌کنند: «الان با این موضعگیری که طالبان دارد، بیش از حد نباید مماشات داشته باشیم. هر آنچه که این‌ها خواستند، ما دادیم. حتی بین دوستان فارسی‌زبان و پشتو زیر سوال رفتیم که خواسته‌های طالبان یکی پس از دیگری توسط ایران عملیاتی می‌شود.»

او با اشاره به بحران شدید کم‌آبی در سیستان و بلوچستان، گفت که روستاهای این استان یکی پس از دیگری از سکنه خالی می‌شوند.

حسین‌مالکی گفت: «روزهای بسیار خطرناکی برای مردم سیستان و بلوچستان در پیش‌ رو داریم و اولین گام برای حل مشکل مردم، این است که باید حقابه عملی شود.»

به گفته حسین‌مالکی، آخرین بررسی‌ها در زمینه حقابه هیرمند، دو روز پیش در کمیسیون امنیت ملی و با حضور حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی، انجام شده است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ایران گفت: «نمایندگان گلایه کردند که چرا بعد از صحبت رئیس جمهوری، برخی از دولتمردان و خود سفیر ایران در افغانستان دنبال این بودند که به نوعی حرف‌های رئیس‌ جمهوری را زیر سوال ببرند، و از آن طرف هم  به گونه‌ای رفتار کردند که بگویند همین حرفی که طالبان می‌زنند، درست است. طالبان می‌گویند آبی نیست، در حالیکه طبق گزارش‌هایی که به ما داده می‌شود، پشت سد کجکی آب وجود دارد.»

حقابه هیرمند، از موارد عمده اختلاف جمهوری اسلامی ایران با طالبان است. طالبان ادعا می‌کنند که آب کافی در سد کجکی وجود ندارد و با بازگشایی دریچه‌ها، آب در مسیر رودخانه هیرمند، جذب زمین‌های خشک و سوزان می‌شود.

طالبان درخواست تهران را برای بازدید هیئت ایرانی از سد کجکی رد کرده‌اند.

بنا به معاهده ایران و افغانستان برای تقسیم آب رودخانه هیرمند که ۱۳۵۱ بین حکومت‌های وقت دو کشور امضا شد، حقابه ایران از این رود سالانه ۸۱۷ میلیون متر مکعب است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *