سخنرانی مولوی عبدالحمید در روز عاشورا: یزید به فکر بقای حکومت خود بود

By | ۱۴۰۲-۰۵-۰۶

مولوی عبدالحمید رهبر سنی‌های ایران در یک سخنرانی همزمان با مناسبت مذهبی عاشورا، در اظهاراتی کنایه‌آمیز گفت که «یزید» به دنبال «بقای حکومت خود بود».

عبدالحمید اسماعیل‌زهی امام جمعه اهل سنت زاهدان روز جمعه ششم مرداد در سخنرانی هفتگی خود در مراسم نماز جمعه این شهر به ماجرای تاریخی «عاشورا» اشاره کرد و گفت: «یزید همه جنایت‌ها را برای بقای حکومت خود کرد… برای بقای حکومت نباید مردم کشته شوند.»

او که پیشتر بارها به کشتار معترضان به دست نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی اعتراض کرده، این بار بدون اشاره مستقیم به جمهوری اسلامی گفت: «حکومت ارزش ندارد که به خاطرش انسان‌ها کشته شوند.»

در جریان اعتراضات روز «جمعه خونین زاهدان» در مهرماه سال گذشته حدود صد معترض به دست نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی کشته شدند و با وجود درخواست چندین باره مولوی عبدالحمید برای محاکمه عاملان این کشتار، هنوز پرونده‌ای برای آن گشوده نشده است.

اشاره مولوی عبدالحمید به تلاش یزید برای «بقای حکومت» در حالی است که شعار «حفظ نظام» یکی از شعارهای اصلی جمهوری اسلامی است.

روح‌الله خمینی رهبر پیشین جمهوری اسلامی گفته بود که حفظ نظام جمهوری اسلامی «از اوجب واجبات است.»

مولوی عبدالحمید همچنین در سخنرانی خود اضافه کرد که «یزید اهل گفت‌وگو و انتقاد هم نبود و قابل اصلاح هم نبود» و این نشاندهنده آن است که او «مدیر ناتوانی» بوده است.

این اظهارات در حالی است که این چهره مذهبی سنی‌های ایران در ماه‌های گذشته بارها خواستار گفت‌وگوی حکومت با گروه‌های مختلف مردم و آزادی زندانیان سیاسی شده است.

مولوی عبدالحمید بار دیگر تاکید کرد که «حق مردم است» که در جمهوری اسلامی صدای آنان شنیده شود.

او گفت: «حاکم نباید در مقابل مردم تکبر کند و نباید با مردم مقابله کرد و همه چیز را به دشمن نسبت داد.»

علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی بارها اعتراضات مردمی را به «دشمن» نسبت داده و در جریان اعتراضات سراسری «زن، زندگی، آزادی» نیز بار دیگر اسرائیل و آمریکا را به تحریک معترضان متهم کرده است.

اعتراض مولوی عبدالحمید به خرافه‌های دینی

همچنین مولوی عبدالحمید در واکنش به اظهارات اخیر برخی از روحانیون شیعه گفت: «آرزوهای بیجا را کنار بگذارید.»

او گفت: «یکی می‌گوید اگر مردم در مشهد بمیرند به بهشت می‌روند و یکی دیگر می‌گوید اگر در قم کسی بمیرد مستقیم به بهشت می‌رود. عده دیگری هم از مدینه و بهشت می‌گویند. نه مکه نجات می‌دهد نه مدینه. نه قم نجات می‌دهد و نه مشهد»، بلکه «عمل» هر شخص نجات‌دهنده اوست.

مولوی عبدالحمید اضافه کرد: «چرا سر خودمان کلاه بگذاریم؟ چرا سر مردم کلاه بگذاریم؟»

او با این حال گفت که این هشدارش مختص به شیعیان نیست و به اهل سنت و پیروان دیگر مذاهب نیز مربوط می‌شود.

در روزهای اخیر، جواد فاضل لنکرانی از مدرسان حوزه علمیه قم گفته است: «افرادی که در قم مدفون می‌شوند همان قبورشان محشرشان هست و از آنجا به بهشت هدایت می‌شوند.»

این اظهارات با واکنش گسترده در شبکه‌های اجتماعی مواجه شد و بسیاری از کاربران این اظهارات را محکوم کردند.

بر اساس گزارش شبکه‌های اجتماعی و رادیوفردا/ م. ت./ ف. دو.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *