هشدار مقامات حوزه سلامت؛ «متخصص‌ها مهاجرت می‌کنند و سهمیه‌ای‌ها می‌آیند!»

By | ۱۴۰۲-۰۵-۱۵

سازمان نظام پزشکی ایران می‌گوید ۲۰ هزار پزشک عمومی دیگر فعالیت نمی‌کنند

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد در نامه‌ای به وزیر بهداشت جمهوری اسلامی، درباره «احتمال بروز فاجعه تربیت نامناسب پزشک‌ها» به‌دلیل افزایش ناگهانی ظرفیت پذیرش در این رشته، هشدار داده است.

هم‌زمان، رئیس سازمان نظام پزشکی ایران نیز در گفت‌وگو با تجارت‌نیوز از مهاجرت گسترده پزشکان عمومی و متخصص به خارج از کشور به‌دلیل افزایش مشکلات معیشتی، انتقاد و اعلام کرد که ۲۰ هزار پزشک عمومی دیگر فعالیت نمی‌کنند.

این درحالی است که خردادماه امسال نیز رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی از آماری تکان‌دهنده در این مورد پرده برداشته و گفته بود که طی دو سال اخیر، نزدیک به ۱۰ هزار پزشک متخصص و دارای فوق‌تخصص، گواهی گوداستندینگ (عدم سوء‌پیشینه) دریافت کردند تا از ایران بروند.

همچنین پیش از آن، رئیس بیمارستان فیروزآبادی در تهران، اردیبهشت‌ماه سال جاری‌، خبر داده بود که در راستای فقر افسارگسیخته حاکم بر جامعه ایران، نیمی از تخت‌های این بیمارستان به‌دلیل مهاجرت پزشکان و پرستاران به خارج کشور تعطیل شده‌اند.

اکنون در نامه محمدعلی کیانی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد، به بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت دولت رئیسی، که تصویر آن روز ۱۴ مرداد ۱۴۰۲ منتشر شده، آمده است: «با توجه به افزایش ۴۷ درصدی دانشجویان پزشکی در سال تحصیلی ۱۴۰۱ که بیش از دو برابر افزایش مصوب عالی انقلاب فرهنگی بوده، افزایش یک‌ونیم برابری ورودی‌های این رشته در سال ۱۴۰۲ در شرایط فعلی، غیرممکن است.»

این نامه در روز سوم مردادماه ۱۴۰۲ و هم‌زمان با افشای «لو رفتن دو فایل نتایج آزمون دستیاری» در رشته پزشکی نوشته شده و رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد در ادامه آن اعلام کرده است: «زیرساخت‌های مورد درخواست شامل افزایش زیربنای آموزشی، رفاهی و تجهیزات و مخصوصا هیئت‌علمی، متناسب با ظرفیت پذیرش اعلامی نیست و تامین این منابع به زمان زیادی نیاز دارد.»

این مقام ارشد نظام پزشکی ایران همچنین با هشدار درباره «پیامدهای ناگوار فاجعه تربیت نامناسب شاغلین حرفه پزشکی»، از بهرام عین‌اللهی درخواست کرد تا «از هرگونه افزایش دانشجو در سال تحصیلی ۱۴۰۲» جلوگیری شود.

در سال‌های گذشته و هم‌زمان با شدت گرفتن موج گسترده مهاجرت پزشکان و نیروهای کادر درمان به خارج ایران، بسیاری از متخصصان این حوزه درباره بروز فاجعه انسانی ناشی از این اتفاق هشدار دادند.

در همین رابطه، محمد رئیس‌زاده، رئیس سازمان نظام پزشکی ایران، روز ۱۳ مردادماه، به تجارت‌نیوز گفت: «گزارش مفصلی از مهاجرت پزشکان برای مسئولان فرستادیم. هم در مرکز پژوهش‌های مجلس جلساتی تشکیل شد و هم شورای عالی امنیت ملی به موضوع ورود کرد. چند میلیارد هزینه آموزش یک پزشک می‌شود، اما به‌دلیل مشکلات معیشتی یا از کشور مهاجرت می‌کنند یا به شغل دیگری روی می‌آورند. تعداد مهاجرت‌های شغلی بیشتر از مهاجرت از کشور شده است. ۲۰ هزار پزشک عمومی دیگر کار نمی‌کنند.»

همچنین ایرج خسرونیا، رئیس‌ جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران، خردادماه امسال گفته بود که مشکلات اقتصادی سبب شده است تا برخی پزشکان به مسافرکشی روی بیاورند. خسروپناه افزایش هزینه‌های جاری مطب را از‌جمله عواملی دانسته که موجب کاهش رغبت پزشکان برای طبابت در ایران شده است. به گفته رئیس‌ جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران، هر پزشک برای اداره یک مطب ماهانه باید ۵۰ تا ۶۰ میلیون تومان برای اجاره مطب، هزینه آب و برق، مالیات، بیمه و حقوق منشی و مستخدم پرداخت کند، در حالی که چنین درآمدی ندارد.

این درحالی است که طی هفته‌های گذشته، انتشار یک فایل از اسامی پزشکانی که از‌طریق سهمیه‌های حکومتی در آزمون‌های تخصصی پذیرفته شدند‌، با انتقادهای فراوان شهروندان، جامعه پزشکی و دانشجویان علوم‌پزشکی که از رانت‌های حکومتی استفاده نمی‌کنند، مواجه شده بود.

از جمله علی شریفی زارچی، استاد تمام دانشگاه شریف که با اشاره به گذشت ۳۵ سال از پایان جنگ ایران و عراق، ادامه‌ سهمیه‌ خانواده‌ ایثارگران را «رانت» و «تبعیض» توصیف کرد.

روزنامه اعتماد نیز در گزارشی درباره همین اتفاق، خبر داد که «در حال حاضر ۳۰ درصد از ظرفیت هر کد رشته» به ایثارگران اختصاص یافته است. این یعنی که افرادی که از این سهمیه استفاده می‌کنند، در صورت کسب تنها ‌‌۷۰‌ درصد نمره از نمرات آخرین فرد قبولی در یک کد رشته، پذیرفته می‌شوند و فرد بدون سهمیه با داشتن نمراتی به مراتب بالاتر، از حضور در دانشگاه‌های دولتی محروم می‌شوند.

ایندیپندنت فارسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *