واکنش‌ روزنامه‌ها به تبادل دلار با چند زندانی دوتابعیتی؛ اصولگراها: پیروزی بدون باج؛ منتقدان دولت: توافق از سر ناچاری

By | ۱۴۰۲-۰۵-۲۱

روزنامه‌های اول هفته در ایران واکنش‌های متفاوتی به توافق ایران و آمریکا برای تبادل چند زندانی‌ دوتابعیتی در برابر دسترسی به دلارهای بلوکه شده در کره جنوبی داشتند. روزنامه‌های «اصولگرا» از آن بعنوان «پیروزی بدون باج» یاد کردند و روزنامه‌های منتقد دولت آن را توافق از «سر ناچاری» دانستند.

روزنامه جوان وابسته به سپاه پاسداران در این رابطه نوشت در حالی که مذاکرات هسته‌ای به دلیل زیاده‌خواهی آمریکا همچنان پا در هواست، در موارد دیگر گشایش‌هایی در شرف اجراست که می‌تواند گره توقف گفتگو‌های برجام را باز کند.

این روزنامه با نقل برخی از موضع‌گیری‌های سیاست‌مداران حزب جمهوریخواه آمریکا آن را «پیروزی بزرگ برای جمهوری اسلامی» عنوان کرده است.

مراد طاهباز، سیامک نمازی و عماد شرقی

روزنامه جوان معتقد است که مقامات واشنگتن به این باور رسیدند که نمی‌توانند با کمک «اغتشاشگران» برنامه‌های «شوم» خود را در داخل ایران محقق کنند و «ناگزیر مسیر دیپلماسی را در پیش گرفتند.»

روزنامه هم‌میهن، نزدیک به حزب کارگزاران اما رویکرد دیگری دارد و به نارسایی و درک نادرست سیاستگذاران ایرانی از ماهیت روابط بین‌الملل پرداخته است. به نوشته این روزنامه ادامه این روند قطعاً ایران را با مشکلات بیشتری مواجه خواهد کرد.

هم‌میهن می‌نویسد که همچنان که در ماجرای عربستان و بهبود روابط با آنها، شاهد هیچ تحول جدی نشدیم، ۶ میلیارد دلار نیز هیچ گره مهمی از کشور را باز نمی‌کند.

نویسنده مطلب بر این باور است که کشوری که به قول وزیر نفت آن فقط به ۲۴۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در صنعت نفت و گاز نیاز دارد؛ ۶ میلیارد دلار هیچ دردی از آن را درمان نمی‌کند.

روزنامه کیهان نیز در «تیتر یک» خود به این موضوع پرداخته و نوشته است که عصبانیت «جریان غربگرای داخلی» و برخی «مقامات دولت سابق» از آزاد‌سازی ۶ میلیارد دلار دارایی ملت ایران «بدون برجام و FATF و بدون واگذاری و به باد دادن دستاوردهای هسته‌ای کشور»، بیش از هر چیز ناشی از شکست گفتمانی آنهاست که روز به روز آشکارتر می‌شود.

روزنامه شرق نیز به این موضوع پرداخته به نقل از سعید محمدوند، تحلیلگر حوزه بین‌الملل، نوشته است که «اقتضائات داخلی ایران به واسطه بحرانی‌شدن وضعیت سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و معیشتی، آن‌هم در آستانه انتخابات مجلس و نزدیک‌شدن به [سالگرد] وقایع سال گذشته، تهران را به این جمع‌بندی رسانده که برای عبور از مسائل داخلی دست به یک توافق بزند.»

روزنامه همشهری نیز در شماره امروز خود به این موضوع پرداخته است. این روزنامه در مطلبی تحت عنوان «تسلیم بدون برجام» نوشته است که «توافق‌های انجام شده آن‌هم بدون برجام و «اف.ای.تی.اف» از تحقق دستاورد مهم دیگری در حوزه سیاست‌خارجی از سوی دولت‌سیزدهم حکایت دارد؛ موضوعی که تا پیش‌از این برخی منتقدان بر «محال» بودن آن تأکید می‌کردند.»

روزنامه خراسان اما در بخشی از گزارش خود پیرامون این موضوع به انتقادات مطرح شده به رفتار ایران که منتقدان آن را «گروگانگیری» می‌دانند واکنش نشان داده و در توجیه آن نوشته است «عنصر جاسوس پس از دستگیری عملا یک مهره سوخته محسوب می‌شود و نگهداری وی در زندان سودی ندارد، اما می‌تواند همچون زمان جنگ در تبادل زندانی و اسیر ارزشمند باشد.»

این روزنامه مدعی شده است که این موضوع همیشه وجود داشته و کشورهای غربی نیز خود بارها از این دست تبادلات داشته‌اند و دارند.

روز جمعه ۱۱ ماه اوت، یک‌روز پس از انتشار خبر انتقال ۵ زندانی آمریکایی از زندانهای جمهوری اسلامی به «خانه امن»، در ازای آزادسازی ۶ میلیارد دلار پول بلوکه شده ایران در کره‌جنوبی، آمریکا تاکید کرد که جمهوری اسلامی حق دسترسی آزاد به این پول‌ها را نخواهد داشت.

جان کربی، هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید، روز جمعه گفت که پول‌های آزاد شده ایران مشمول محدودیت‌هایی است و فقط برای مقاصد «غیر نظامی» مانند « خرید غذا و دارو» هزینه خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، جان کربی تصریح کرد که ایالات متحده از نزدیک بر چگونگی استفاده از دارایی‌های آزاد شده ایران که حدود ۶ میلیارد دلار تخمین زده می‌شود، «نظارت» خواهد کرد و از هزینه کردن این وجوه برای «مقاصد نظامی» جلوگیری می‌کند.

برخی از جمهوری‌خواهان همزمان با انتقال وجوه ایران از کره جنوبی به قطر، ابراز نگرانی کردند تا جمهوری اسلامی با این پول‌ها به طور غیرمستقیم از «برنامه هسته‌ای» یا «گروه‌های شبه‌نظامی» پشتیبانی مالی کند.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا تاکید کرد که این توافق «هیچ‌گونه کاهشی در تحریم‌ها» به جمهوری اسلامی نمی‌دهد.

پیش‌تر نیز آنتونی بلینکن پیشرفت مثبت در توافق مبادله زندانیان را تایید کرد و تاکید کرد که این گونه تلاش‌های دیپلماتیک، «اراده مقابله» با «اقدامات بی‌ثبات کننده» جمهوری اسلامی در منطقه را «کاهش» نمی‌دهد.

صدای آمریگا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *