سازمان سنجش: دیوان عدالت برای پنج «مردود قطعی» کنکور، حکم بازگشت به تحصیل صادر کرد

By | ۱۴۰۲-۰۵-۲۱

قائم‌مقام سازمان سنجش آموزش در ایران خبر داد که دیوان عدالت اداری بعد از صدور حکم انفصال از خدمت رئیس سازمان سنجش، «پنج دستور موقت» برای بازگشت به تحصیل داوطلبان «شبهه‌دار» آزمون سال ۱۴۰۰ صادر کرده است.

محمدحسین حاجیلو روز شنبه، ۲۱ مرداد، گفت این داوطلبان کنکور در هیئت‌های بدوی و تجدیدنظر رسیدگی به تخلفات آزمون‌های سراسری «رأی قطعی مردود علمی» دریافت کرده بودند.

پس از آن که رئیس سازمان سنجش آموزش کشور خبر صدور حکم «انفصال از خدمت» برای خود را تأیید کرد، دیوان عدالت تکذیب کرد که صدور این رأی به‌ دلیل «عدم اجرای حکم بازگشت موقت به تحصیل تعدادی از داوطلبان شبهه‌دار کنکور» رخ داده است.

حالا قائم‌مقام سازمان سنجش خبر داده «ده‌ها» شکایت از سوی داوطلبان «فاقد صلاحیت علمی» که قبولی آنها در کنکور سراسری به دلیل «تخلف» رد شده به دیوان عدالت اداری داده شده است.

به گفته آقای حاجیلو، هرچند این افراد علاوه بر هیئت‌های بدوی و تجدیدنظر رسیدگی به تخلفات آزمون سراسری و شعب بدوی و تجدید نظر دیوان عدالت اداری محکوم شده‌اند، اما با استناد به «استفساریه ماده ۱۱» مصوب مجلس و «ماده ۷۹ قانون دیوان عدالت اداری» تلاش می‌کنند به تحصیل در رشته‌های پزشکی و دیگر رشته‌ها بازگردند.

به گفته او، تاکنون ۷۰ نفر از داوطلبان که قبولی آنها لغو شده است، با استناد به این دو ماده قانونی دوباره طرح شکایت کرده‌اند، اما سازمان سنجش بار دیگر بر رأی قبلی خود اصرار کرده است.

او نتایج آزمون‌های مجدد این افراد را برای مردم «نگران‌کننده» دانسته و گفته اگر لازم باشد،‌ در روزهای آینده بخشی از آنها منتشر می‌شود.

قائم‌مقام سازمان سنجش برای نمونه به یکی از این داوطلبان اشاره کرده که درس ریاضی او در کنکور سال ۱۴۰۰ نمره ۷۷ درصد داشته، اما در آزمون مجدد به نمره «منفی» رسیده و در درس‌های دیگر هم نتایج مشابه داشته است.

این مقام سازمان سنجش با انتقاد از صدور رای «انفصال از خدمت» برای رئیس این سازمان اعلام کرده او امکان معرفی نماینده برای «ارائه دفاعیات و مستندات لازم» را نخواهد داشت و شخصاً باید طی ده روز در شعبه ۲۸ دیوان عدالت اداری حاضر شود.

دیوان عدالت اداری روز ۱۹ مرداد دلیل رأی صادرشده علیه عبدالرسول پورعباس، رئیس سازمان سنجش را «استنکاف متعدد از اجرای رأی صادره و عدم حضور او جهت دفاع و توضیح علت عدم اجرای دستور موقت» اعلام کرده بود.

عبدالرسول پورعباس روز چهارشنبه، ۱۸ مرداد، خبر برخی رسانه‌ها دربارهٔ صدور حکم انفصالش از سوی دیوان عدالت اداری به دلیل «عدم اجرای حکم بازگشت موقت به تحصیل» تعدادی از داوطلبان شبهه‌دار کنکور را تأیید کرده بود.

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری ایسنا و رادیوفردا/ ع. م./ف.دو/م.ا.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *