اورژانس تهران ۱۸۰۰ نیرو کم دارد

By | ۱۴۰۲-۰۵-۲۲

رئیس اورژانس تهران می‌گوید به‌دلیل نبود بودجه، امکان رفع بحران کمبود نیرو وجود ندارد

محمد اسماعیل توکلی، رئیس اورژانس تهران، روز شنبه ۲۱ مردادماه، در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا خبر داد که این سازمان حیاتی در حوزه سلامت، با کمبود ۱۸۰۰ نیرو در کادر اورژانس مواجه است و به‌دلیل کمبود بودجه، امکان رفع این بحران وجود ندارد.

محمد اسماعیل توکلی با بیان اینکه در استخدام‌های جدید وزارت بهداشت ایران قرار است ۳۰۰ نیرو به اورژانس تهران اضافه شود، تاکید کرد که این میزان جذب نیرو کمک چندانی به معضل کمبود کادر اورژانس در تهران نخواهد کرد و پاسخگوی نیازهای شهروندان تهرانی نیست.

او همچنین با اشاره به طرح اورژانس ریلی در کشور که در مرحله طرح باقی ماند و اجرایی نشد، افزود: «همکاران ما در برخی از پایگاه‌ها در طول ۲۴ ساعت بیش از ۲۰ ماموریت می‌روند. متوسط زمان هر ماموریت نیز ۸۰ دقیقه است و فشار زیادی روی همکاران ما است. سختی نوع کار و تعداد بالای ماموریت‌ها، باعث شده است برخی از همکاران ما تصمیم به جدایی بگیرند. خروج نیروها از اورژانس، باعث افزایش بار مالی حوزه سلامت خواهد شد و از همین رو، باید انگیزه‌ها را برای نیروهای اورژانس بالا برد.»

رئیس اورژانس پایتخت ایران در ادامه تاکید کرد: «با توجه به شرایط اقلیمی و جغرافیایی شهر تهران و گسل‌هایی که وجود دارد، مستلزم این است که حتما در پایتخت محل‌هایی برای تخلیه اضطراری جمعیت وجود داشته باشد.»

سرپرست وقت سازمان اورژانس ایران، مردادماه ۱۴۰۰، اعلام کرده بود که «در اورژانس تهران بالغ بر ۵٠ درصد کمبود نیرو داریم و چارت اورژانس تهران ۴٠ سال است که تغییر نکرده است.»

اما به نظر می‌رسد در حالی‌که ارگان‌های حیاتی کشور مانند وزارت بهداشت، سازمان بهزیستی، سازمان محیط‌زیست یا وزارت آموزش‌وپرورش به‌دلیل مشکلات فزاینده بودجه‌ای و مالی، از انجام اصلی‌ترین وظایف خود ناتوان‌اند، رهبران جمهوری اسلامی در اختصاص دادن بودجه، اولویت را به دستگاه‌های سرکوب و تبلیغاتی در داخل و گروه‌های نیابتی در خارج از کشور داده‌اند.

در همین حال محمد آقامیری، عضو شورای شهر تهران، نیز طی روزهای گذشته درباره احتمال مرگ نیم میلیون نفر در صورت وقوع زلزله در پایتخت هشدار داده و بافت فرسوده را عامل مهمی در مرگ‌ومیر شهروندان خوانده بود.

رئیس اورژانس تهران، ۱۵ مردادماه، در یک نشست خبری، با بیان این مطلب که «حال اورژانس استان تهران اصلا خوب نیست»، گفته بود: «نیازمند ۷۰۰ پایگاه در استان تهران هستیم، اما ۴۰۷ پایگاه کم داریم. کمبود ناوگان آمبولانس بسیار جدی است، به‌طوری که فقط ۸۰ دستگاه آمبولانس سالم داریم. ما باید به‌ ازای هر پایگاه اورژانس، ۱۵ نیروی عملیاتی داشته باشیم که در حال حاضر فقط شش نیرو به‌ ازای هر پایگاه داریم.»

همچنین یحیی صالح طبری، رئیس پیشین اورژانس تهران، سال ۱۳۹۹، با تایید کمبود ۵۰ درصدی نیروی مرکز اورژانس تهران، به ایسنا گفته بود که برخی از پایگاه‌های اورژانس در تهران به دلیل کمبود نیروی انسانی تعطیل شده‌اند و برای سرپا نگه داشتن این پایگاه‌ها، به ۵۰۰ کارشناس جدید نیاز است.

هم‌زمان، مجتبی خالدی، سخنگوی وقت سازمان اورژانس ایران، اعلام کرده بود که در ایران برای هر ۵۰ هزار نفر یک آمبولانس وجود دارد، درحالی‌که بر اساس استانداردها، برای هر ۱۲ هزار نفر باید یک آمبولانس حاضر باشد. این در حالی است که طی یک سال گذشته و از زمان آغاز خیزش سراسری مردمی علیه جمهوری اسلامی، بارها تصاویر و ویدیوهایی از استفاده حکومت ایران از آمبولانس‌های مراکز درمانی برای جابجایی نیروهای سرکوبگر یا انتقال بازداشت‌شدگان، در رسانه‌های اجتماعی منتشر شده است.

 محمدرضا حیدرهایی، سرپرست امور آسیب‌دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور، نیز آبان سال گذشته اعلام کرده بود که اورژانس اجتماعی ایران با مشکل کمبود بودجه شدید مواجه است و به همین دلیل در ۱۳۰ شهر ایران فعال نیست.

ایندیپندنت فارسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *