گزارش‌ها از وضعیت شکننده بنزین در ایران؛ صف‌های طولانی مقابل پمپ بنزین‌ها

By | ۱۴۰۲-۰۵-۲۴

سانه‌های ایران از «افزایش» مصرف بنزین در اوج تابستان، ناترازی ذخیره بنزین در کشور و تشکیل صف‌های طولانی مقابل پمپ‌بنزین‌ها خبر می‌دهند.

روزنامه همشهری چاپ تهران می‌گوید علت تشکیل صف‌های طولانی مقابل پمپ بنزین‌ها «داغ بودن شایعات گرانی بنزین» و بی‌توجهی به اظهارات مقام‌های دولتی است که می‌گویند بنزین گران نمی‌شود. همشهری می‌گوید مقابل برخی از پمپ بنزین‌های پایتخت، حتی نیمه شب هم صف‌های طولانی بر قرار است.

جواد اوجی، وزیر نفت ایران، اخیرا گفته است که دولت ابراهیم رئیسی هیچ برنامه‌ای برای افزایش قیمت بنزین ندارد. علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت، هم تاکنون چند بار وجود هر طرحی برای افزایش قیمت بنزین را رد کرده و از مردم ایران خواسته به شایعات توجه نکنند.

مصرف روزانه بنزین در ایران به گفته وزارت نفت این کشور ۱۱۰ میلیون لیتر است اما توان تولید بنزین حداکثر به ۱۰۴ میلیون لیتر در روز است. دولت ایران اعلام کرده در ماه‌های اخیر دست به افزایش ظرفیت برخی پالایشگاه‌ها زده تا به میانگین روزانه ۱۱۰ میلیون لیتر در روز برسد.

رسانه‌های ایران می‌گویند که مصرف و تولید بنزین در «وضعیتی شکننده و به‌شدت نگران‌کننده» قرار دارد.

استهلاک پالایشگاه‌ها و مجتمع‌های پتروشیمی ایران و نبود سرمایه گذاری کلان مورد نیاز به دلیل سوءمدیریت‌های دولتی و مصرف بالای خودروهای عمدتا قدیمی و غیربرقی از جمله دلایل وضعیت جاری سوخت در ایران است.

روزنامه اعتماد چاپ تهران به تازگی گزارش داده با توجه به تکذیب‌های دولتی درباره قیمت بنزین، به نظر می‌رسد که دولت «راه‌حل میانه‌ای را برای معضل افزایش مصرف سوخت» در کشور انتخاب کرده و آن نوعی محدودیت برای سوختگیری خودروهاست.

تایید کاهش عرضه بنزین با کارت سوخت شخصی در تهران

این روزنامه به اظهارات رضا نواز، سخنگوی صنف جایگاه‌داران سوخت یا پمپ بنزین‌ها اشاره کرده که گفته است در تهران «اگر کسی یک بار با کارت سوخت شخصی سوختگیری انجام دهد، ۶۰ لیتر بعدی را بلافاصله نمی‌تواند سوختگیری کند و این امکان با ۳ تا ۸ ساعت تاخیر در اختیار صاحبان خودرو قرار می‌گیرد».

بر اساس این گفته‌ها، ناوگان عمومی که سوخت آن بنزین‌ است تا دو بار در روز می‌تواند سوختگیری کند اما اگر از شهر خارج شود محدودیت زمانی ندارند.

شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی اجرایی شدن این روش را تایید کرده و گفته دلیل آن جلوگیری از تعطیلی جایگاه‌های سوختگیری است. شرکت ملی پالایش و پخش گفته محدودیت فعلی عرضه بنزین باعث می‌شود با توجه به فصل تابستان و شلوغی جاده های کشور که در نتیجه آن نفتکش‌های سوخت‌رسان دیرتر به جایگاه می رسند، ذخیره بنزین در جایگاه ها حفظ شود.

رسانه های ایران می‌گویند توزیع بنزین در شهرهای مرزی، با کندی انجام می شود. برخی از ویدئوهای منتشر شده در شبکه های اجتماعی هم حاکی از گلایه شهروندان از نبود و یا تاخیر عرضه بنزین است اما اتحادیه صنف جایگاه داران سوخت گفته است که هیچ مشکلی در زمینه عرضه بنزین وجود ندارد.

مقام‌های دولت ایران کمتر هفته‌ای است که در آن وجود هر طرحی برای افزایش قیمت بنزین را تکذیب نکنند. رسانه‌های ایران می‌گویند که درباره افزایش احتمالی قیمت، میان شهروندان نگرانی وجود دارد.

در آبان ۱۳۹۸ با وجود تکذیب های پی در پی برنامه افزایش قیمت بنزین که در سطح وزیر نفت هم عنوان می‌شد، قیمت سوخت به طور ناگهانی افزایش یافت. اعتراضاتی که به افزایش قیمت سوخت از جمله بنزین، آغاز شد تا آن زمان کم سابقه بود.

واکنش جمهوری اسلامی ایران سرکوب گسترده معترضان بود به شکلی که وزارت کشور ایران تایید کرد که بین ۲۰۰ تا ۲۲۵ نفر در جریان سرکوب اعتراضات کشته شدند. سازمان عفو بین الملل که یک نهاد غیردولتی ناظر بر وضعیت حقوق بشر است تعداد کشته شدگانی که هویت آن محرز شده را بیش از ۳۰۰ نفر عنوان کرد.

تصمیم به افزایش قیمت بنزین در آبان ۹۸ از سوی شورای هماهنگی اقتصادی سران سه قوه گرفته و زمان اجرای آن به دولت سپرده شده بود. حسن روحانی رئیس جمهور وقت ایران پس از افزایش قیمت بنزین گفته بود که او هم صبح روزی که این افزایش عملی شده، از آن مطلع شده است.

بی بی سی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *