افتتاح حساب شش بانک خصوصی در قطر برای «دلارهای» کره‌ای؛ پای آلمان در میان است

By | ۱۴۰۲-۰۵-۲۵

خبرگزاری «تسنیم» در تشریح جزئیات آزادسازی منابع ارزی ۶ میلیارد دلاری بلوکه شده در بانک کره جنوبی از مشارکت آلمان و سوئیس برای تحویل این پول به دو بانک در قطر خبر داد.

به نوشته این خبرگزاری منابع ارزی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران ابتدا به حساب بانک مرکزی آلمان در سوئیس واریز خواهد شد تا آنجا فرایند تبدیل «وون» به یورو صورت گیرد.

بر همین اساس اعلام شده است که تبدیل «وون» کره جنوبی به یورو نیز با محدودیت تا سقف هفته‌ای ۵۰۰ میلیون «وون» روبه‌رو است و این فرآیند تا ۶ هفته زمان خواهد برد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، مبلغ نهایی در نهایت حدود ۵/۳ میلیارد یورو خواهد بود که این پول به دو بانک در قطر واریز خواهد شد و بر همین اساس شش بانک خصوصی ایرانی به افتتاح حساب در این دو بانک قطری اقدام کرده‌اند.

بنابر این خبر در فاصله زمانی ۴ الی ۶ هفته آینده دسترسی بانک مرکزی جمهوری اسلامی به طور کامل به این منابع برقرار خواهد شد.

انتشار خبر آزاد شدن شش میلیارد دلار از پول‌های مسدود شده ایران در کره جنوبی در برابر آزادی پنج ایرانی-آمریکایی زندانی در ایران با واکنش‌های مختلف کاربران شبکه‌های اجتماعی روبه‌رو شده است.

در حالی‌که وزیر خارجه آمریکا، آنتونی بلینکن گفته است، ایران تنها قادر است پول‌های آزاد شده را برای اهداف بشردوستانه به مصرف برساند، برخی کاربران این مبادله را با «برنامه‌ نفت در برابر غذای صدام» مقایسه کرده‌ و آن را «تحقیرآمیز» دانسته‌اند.

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی شامگاه پنجشنبه ۱۹ مرداد با صدور بیانیه‌ای دریافت پول‌های بلوکه شده ایران در کره‌جنوبی در قبال آزاد کردن ۵ گروگان ایرانی آمریکایی را تایید، اما سخنان مقامات آمریکا درباره نحوه هزینه‌ کرد این پول‌ها را تکذیب کرده بود.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، تاکید کرد که جمهوری اسلامی هیچ‌گونه «تخفیفی در تحریم‌ها»، به ازای آزادی پنج زندانی دوتابعیتی دریافت نخواهد کرد.

مقامات جمهوری اسلامی آزادی زندانیان دو تابعیتی ایرانی-آمریکایی در قبال آزادسازی پول مسدود شده در کره‌جنوبی را «بی‌ارتباط» به هم دانسته‌اند اما همزمانی این تحولات و سابقه قبلی در جریان توافق‌نامه «برجام» ادعای مقامات جمهوری اسلامی را برای بسیاری از شهروندان غیرقابل باور کرده است.

پنج زندانی دو تابعیتی از هفته گذشته از زندان به یک مکان خارج از زندان منتقل شده‌اند اما هنوز نتوانسته‌اند از کشور خارج شوند. به نظر می‌رسد زمان خروج این افراد از ایران به نهایی شدن نقل و انتقالات مالی پول‌های مسدود شده بستگی دارد. زمانی که به ادعای خبرگزاری تسنیم، وابسته به نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی «۴ الی ۶ هفته» زمان خواهد برد.
صدای آمریکا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *