تعداد بازداشت‌شدگان گیلان به ۱۲ تن افزایش یافت؛ تسنیم آنها را به «ارتباط با عناصر بیگانه» متهم کرد

By | ۱۴۰۲-۰۵-۲۶

شمار فعالان بازداشت‌شده در استان گیلان طی ۲۴ ساعت گذشته با دستگیری سارا جهانی، فعال امور زنان، و هومن طاهری، فعال سیاسی، به ۱۲ تن رسید.

مأموران امنیتی جمهوری اسلامی روز چهارشنبه ۲۵ مرداد، ۹ فعال حقوق زنان شامل متین یزدانی، فروغ سمیع‌نیا، یاسمین حشدری، جلوه جواهری، زهرا دادرس، زهره دادرس، نگین رضایی، شیوا شاه‌سیاه و واحده خوش سیرت را در شهرهای رشت،‌ فومن، انزلی و لاهیجان بازداشت کرده بودند.

همچنین کانال تلگرام وب‌سایت «بیدارزنی»، که اخبار فعالان حقوق زن را پوشش می‌دهد، در خبر جداگانه‌ای از بازداشت آزاده چاووشیان، فعال حقوق زنان ساکن رشت، در روز ۲۵ مرداد خبر داده بود.

رادیوفردا مطلع شده بود که بازداشت همه این افراد صبح روز چهارشنبه در منزل شخصی آنها رخ داده است.

سایت «بیدارزنی» همچنین از بلاتکلیفی خانواده‌های بازداشت‌شدگان در دادسرای عمومی و انقلاب رشت در روز پنجشنبه خبر داد.

بر اساس این گزارش، دادسرای رشت از ارائه توضیح درباره نهاد بازداشت‌کننده و محل نگهداری آنها خودداری کرده و از خانواده‌ها خواسته که روز شنبه به دادسرا مراجعه کنند.

در پی بازداشت چند فعال حقوق زنان، منصوره شجاعی که خود فعال حقوق زنان است روز ۲۵ مرداد به رادیوفردا گفت که دلیل بازداشت این فعالان حقوق زن، «نزدیک شدن به سالگرد کشته‌ شدن مهسا امینی است».

او افزود: نهادهای جمهوری اسلامی «مدت‌هاست در این زمینه نقشه می‌کشند که برای سالگرد باید چه کارهایی بکنند و در مورد آن تصمیم گرفته‌اند.»

خانم شجاعی در این زمینه گفت: «تمام این افراد فعالان جنبش زنان، جنبش کارگری و دانشجویی هستند و برخی از آن‌ها مانند خانم جواهری،‌ سمیع‌نیا و یزدانی نام‌های شناخته شده‌ای در جنبش زنان هستند و بیش از ۲۰ سال است که سابقه فعالیت در این زمینه را دارند.»

همچنین نرگس محمدی، فعال حقوق بشر، در نامه‌ای از زندان اوین که روز پنج‌شنبه ۲۶ مرداد منتشر شد، با اشاره به نزدیک شدن سالگرد جان باختن مهسا امینی در شهریورماه، از «افزایش آزار و اذیت فیزیکی و ضرب‌و‌شتم زنان زندانی طی سه ماه اخیر» خبر داد.

ادعای خبرگزاری تسنیم علیه بازداشت‌شدگان

از سوی دیگر، خبرگزاری تسنیم، نزدیک به سپاه پاسداران روز پنجشنبه مدعی شد: «یک تیم مرتبط با عناصر بیگانه که در حال برنامه‌ریزی و اقدام برای دامن زدن به آشوب و خرابکاری در سالگرد اغتشاشات پاییز گذشته بودند شناسایی و تمام اعضای آن بازداشت شدند.»

این خبرگزاری، تعداد بازداشت شدگان را «۱۲ نفر» اعلام کرد و مدعی شد که آنها «در حال فراهم‌آوردن مقدمات اغتشاش و ناامنی در سطح استان گیلان و برخی شهرستان‌های استان کردستان» بودند.

این خبرگزاری نزدیک به سپاه نام این افراد را اعلام نکرده اما به نظر می‌رسد به همین ۱۲ فعال سیاسی و حقوق زنان اشاره کرد که خبر دستگیری آنها در روزهای ۲۵ و ۲۶ مرداد منتشر شده است.

تسنیم همچنین ادعا کرد که دو تن از بازداشت‌شدگان «در دوره‌های براندازی نرم» در خارج از ایران آموزش دیده بودند و «مبالغ قابل توجهی» از «سرویس‌های اطلاعاتی دشمن» دریافت کرده‌اند.

رسانه‌های وابسته به جمهوری اسلامی سال‌ها است که فعالان سیاسی و اجتماعی مستقل را به ارتباط با کشورهای خارجی و دریافت پول از آنها متهم می‌کنند، اما این اتهام‌ها که بر اساس اعتراف‌های اجباری یا ادعای مقام‌های قضایی و امنیتی مطرح می‌شوند، هرگز به شکل شفاف و در دادگاه‌های عادلانه اثبات نشده‌اند.

فشار به فعالان حقوق زنان همزمان با گزارش‌هایی درباره احضار دانشجویان و افزایش فشار در دانشگاه‌های ایران و تهدید خانواده‌های کشته شدگان اعتراض‌های سال گذشته نشان می‌دهد جمهوری اسلامی به شدت از اوج‌گیری دوباره اعتراض‌ها در سالگرد جان باختن مهسا امینی هراس دارد.

فرمانده سپاه پاسداران روز ۱۰ مرداد نسبت به ازسرگیری اعتراضات پاییز ۱۴۰۱ در سالگرد آن ابراز نگرانی کرده و گفته بود که آن اعتراضات، «قوی‌ترین، خطرناک‌ترین، جدی‌ترین، نابرابرترین و وسیع‌ترین پیکار» بر ضد نظام جمهوری اسلامی بود.

حسین سلامی همچنین مدعی شد که «دشمن قصد دارد در سالگرد حوادث پاییز ۱۴۰۱ بار دیگر فتنه‌انگیزی کند» و راهکار مقابله با آن را «پیشگیری» دانست.

در اعتراضات سال گذشته که در شهرهای متعدد جریان داشت، معترضان ضمن «خون‌خواهی» برای جان‌باختن مهسا امینی، علیه مقام‌های جمهوری اسلامی بویژه آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، شعار داده و سیاست‌های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی حکومت را رد کردند.

با استفاده از گزارش‌های بیدارزنی، تسنیم، شبکه‌های اجتماعی و رادیو فردا/ع.م/ک.ر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *