علی خامنه‌ای به فرماندهان ارشد سپاه درباره «لغزش» و «زمین خوردن» احتمالی هشدار داد

By | ۱۴۰۲-۰۵-۲۶

علی خامنه‌ای در اولین دیدارش با فرماندهان عالی‌رتبه سپاه پاسداران پس از اعتراضات سراسری اخیر، آنان را از «لغزش» و «به زمین خوردن» احتمالی برحذر داشت.

رهبر جمهوری اسلامی روز پنجشنبه ۲۶ مرداد در جمع کسانی که «اعضای مجمع عالی فرماندهان سپاه پاسداران» خوانده شدند، مسئولان رتبه‌های مختلف این نهاد نظامی را موظف کرد «در این زمینه‌ها فعال باشند».

او گفت: «همه‌ انسان‌ها در معرض لغزشند، همه‌ سازمان‌ها در معرض لغزشند. همه‌ رؤسا، همه‌ مدیران، همه‌ رهبران، همه‌ فرماندهان، همه‌ ماها، همه‌ ماها در معرضیم».

آقای خامنه‌ای افزود: «هر انسانی در درون شخصیت خودش یک ضعفی دارد. گاهی غافلیم از اینها. یکجا یک موقعیتی به وجود می‌آید این بروز پیدا می‌کند، اگر مبارزه نکنیم ما را مغلوب خودش می‌کند، ما را زمین می‌زند، باید پاسداری کنیم از خودمان.»

رهبر جمهوری اسلامی با این حال درباره این که منظور او از «به وجود آمدن موقعیت‌» برای «لغزش» احتمالی فرماندهان سپاه چیست، توضیح نداد.

اما در جریان اعتراضات سراسری «زن زندگی آزادی»، ویدئویی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که در آن، حمید اباذری، مشاور فرمانده کل سپاه، اذعان می‌کند که فرماندهان ارشد و «مسئولان درجه یک نظام» مقابل رهبر جمهوری اسلامی «ایستادند».

بر اساس این ویدئو که اصالت آن از سوی سپاه رد نشد، این فرمانده ارشد سپاه پاسداران گفته بود: «امروز داریم می‌بینیم چه بزرگانی، چه خواصی کم آوردند.»

پیشتر هم در بخشی از بولتن‌های محرمانه خبرگزاری فارس که به دست بلک‌ریوارد هک شد، در خبرنامه مورخه ۱۹ آذرماه، آمده بود که رهبر جمهوری اسلامی در دیدار با غلامعلی حدادعادل، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و یکی از نزدیک‌ترین افراد به خود، گلایه کرده است «که چرا برخی خواص سکوت کردند؟»

خامنه‌ای در ادامه اظهاراتش همچنین این ادعا را مطرح کرد که «در طول تاریخ کشور تا آنجایی که بنده اطلاع دارم نمی‌شناسیم هیچ مجموعه‌ نظامی را که تا این حد برخوردار باشند از سلامت معنوی و اخلاقی و سیاسی.»

این در حالی است که پیشتر رادیو فردا به یک فایل صوتی حدود ۵۰ دقیقه‌ای دست یافته بود که بخش اعظم آن به جلسه محرمانه و گفت‌وگوی محمدعلی (عزیز) جعفری، فرمانده وقت کل سپاه پاسداران و صادق (میرزاحسن) ذوالقدرنیا، معاون سابق اقتصادی و سازندگی سپاه پاسداران در سال ۹۷ درباره فساد نیروهای مرتبط با نیروی قدس سپاه، بنیاد تعاون سپاه و شهرداری تهران اختصاص داشت.

رهبر جمهوری اسلامی با این حال، سپاه و بسیج را «جذاب» توصیف کرد و علیرغم همه انتقادهای حتی برخی سیاستمداران جمهوری اسلامی علیه این نهاد نظامی، از آن دفاع کرد و مدعی شد: «امروز سپاه بزرگترین سازمان ضدّ تروریستی در همه‌ دنیاست.»

اعتراضات سراسری در ایران در روز ۲۶ شهریورماه پس از جان باختن مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد آغاز شد و به سرعت ماهیتی ضدحکومتی به خود گرفت.

سپاه پاسداران با نیروهای شبه‌نظامی خود فوراً در کنار دیگر نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی به سرکوب این اعتراضات پرداخت و به گزارش سازمان‌های حقوق بشری، بیش از پانصد معترض به دست نیروهای امنیتی کشته شدند.

نقش مستقیم سپاه در سرکوب‌ها موجب شد که کشورهای غربی و برخی متحدانشان تحریم‌هایی را علیه سپاه پاسداران وضع کنند و درخواست‌ها در بریتانیا و اتحادیه اروپا برای تروریستی اعلام شدن سپاه افزایش یابد.

پیشتر وزارت خارجه آمریکا در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ، سپاه را در فهرست گروه‌های تروریستی خارجی قرار داد.

منتقدان سپاه در درون جمهوری اسلامی معتقدند که سپاه حتی برخلاف قانون اساسی جمهوری اسلامی با ورود به عرصه‌های سیاسی و اقتصادی، برخلاف منشور اولیه خود عمل می‌کند.

در خارج از ایران نیز گزارش‌های متعدد و مختلفی از دست داشتن سپاه در حملات تروریستی منتشر شده است.

هفته‌نامه ساندی‌تایمز، چاپ لندن، روز یک‌شنبه ۱۵ مرداد گزارش داد که سوئلا براورمن، وزیر کشور بریتانیا، عقیده دارد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، «بزرگ‌ترین تهدید» علیه امنیت ملی این کشور است.

بر اساس گزارش وبسایت علی خامنه‌ای و رادیو فردا؛ م.ت/ب.ب/م.ا.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *