رشد ۴۰ درصدی خودکشی در ۱۰ سال

By | ۱۴۰۲-۰۵-۳۰

یک روزنامه «اصلاح‌طلب» در گزارشی به موضوع خودکشی پرداخت و نوشت که به‌طور متوسط از هر ۱۰۰ هزار ایرانی، ۱۲۵ نفر اقدام به خودکشی می‌کنند.

روزنامه «اعتماد» با استناد به آمارهای رسمی نوشته است که خودکشی در ایران طی یک دهه گذشته، بیش از ۴۰ درصد رشد کرده و از حدود ۳۵۰۰ مورد در سال، به بیش از ۵ هزار مورد افزایش یافته است.

در این گزارش آمده است که بر پایه آمارها روزانه بیش از ۱۳ نفر در ایران خودکشی می‌کنند و بیشتر خودکشی‌ها در میان افراد ۱۵ تا ۳۵ ساله روی می‌دهد.

تازه‌ترین گزارش «شاخص‌های عدالت اجتماعی» نیز نشان می‌دهد که در دهه ۹۰ بیش از ۴۰ هزار مرگ ناشی از خودکشی توسط نیروی انتظامی ثبت و ضبط شده است. این رقم بیش از دو برابر کل آمار قتل در دهه ۱۳۹۰ است که کمتر از ۲۰ هزار نفر گزارش شده است.

نویسنده گزارش تاکید می‌کند که افزایش خودکشی در ایران در شرایطی است که مردم در دهه ۱۳۹۰ در معرض شدیدترین بحران‌های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی قرار داشته‌اند.

بررسی و تحلیل داده‌های منطقه‌ای نشان می‌دهد نرخ خودکشی در استان‌های غربی کشور اختلاف بیشتری با مناطق مرکزی، شمال و جنوب و شرق ایران دارد. به‌طور مشخص نرخ خودکشی در استان‌های کرمانشاه ۱۱/۸ ، ایلام ۱۱/۵ و کهگیلویه و بویراحمد ۱۰/۵ به ازای ۱۰۰ هزار نفر است که بیش از دو برابر متوسط کشوری محاسبه می‌شود. پس از آن استان‌های لرستان، همدان و چهارمحال و بختیاری بالاترین آمار خودکشی به نسبت جمعیت را دارند.

بررسی صدای آمریکا نشان می‌دهد در دهه مورد بررسی در گزارش روزنامه اعتماد؛ نرخ فقر در کشور از ۱۹ درصد به بیش از ۳۰ درصد افزایش پیدا کرده است که با در نظر گرفتن جمعیت ۸۶ میلیونی بیش از ۳۰ میلیون ایرانی به زیر خط فقر مهاجرت کردند.

تامین سرپناه و سبد غذایی از موارد بسیار مهم و ضروری است که گزارش‌ رسانه‌ها از وخامت شرایط مردم در این دو بخش خبر می‌دهند.

در همین رابطه مرکز پژوهش‌‌‌های مجلس، مرداد ماه سال جاری در گزارشی به موضوع افزایش دهک‌‌‌های اخراجی از بازار مسکن اشاره کرد و نوشت که دهک‌های یک تا سه به صورت مطلق و سه تا پنج و حتی بخشی از دهک ششم «نسبتا» قادر به تامین مسکن مورد نیاز برای سکونت خود نیستند.

این مرکز تاکید کرد که جهش‌های مکرر قیمت مسکن در اواخر دهه۹۰ باعث شد «تعداد دهک‌های ناتوان از خرید خانه» به ۲ برابر ابتدای آن دهه افزایش پیدا کند.

روزنامه اینترنتی «فراز» نیز دهم مرداد ماه در گزارشی با استناد به آمار منتشر شده توسط مسئولان نوشت ۳۰ درصد جمعیت کشور زیر خط فقر زندگی می‌کنند و ۲۷ درصد دیگر شرایطی بسیار نزدیک به فقر دارند، بنابراین نزدیک به ۶۰ درصد جمعیت کشور یا فقیر مطلق هستند یا با امکانات اولیه حیات زندگی می‌کنند.

در حوزه معیشت نیز پس از افزایش قیمت‌های مستمر و حذف بسیاری از اقلام ضروری از سبد غذایی مردم، وب‌سایت «اقتصاد۱۰۰» از رواج خرید نان نسیه و نصف نان خبر داد و نوشت بخشی از مردم حتی توان خرید همان نان نصفه را هم ندارد.

واکنش دولت اما به شرایط بوجود آمده بازگرداندن کوپن به اقتصاد کشور بود که به گفته وزیر کار با شکست مواجه شده است.

طرح کالابرگ الکترونیکی از ابتدای تیرماه آغاز شد اما در ابتدای مرداد ماه صولت مرتضوی از شکست طرح ۸۰ هزار تومان یارانه تشویقی به ازای خرید ۷۰ درصدی کالا خبر داد و گفت: «با اختصاص ۵۰ درصد مبلغ یارانه به خرید کالا، ۱۲۰ هزار تومان یارانه تشویقی می‌دهیم.»

صدای آمریکا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *