اعلام آمادگی سراسری نخبگان کنکور سراسری برای فرار از ایران به مقصد آمریکا و کانادا

By | ۱۴۰۲-۰۵-۳۰

۸۰ درصد رتبه‌های برتر از ایران رفتند!

مهاجرت دانشگاهیان از ایران و سکونت دائمی آن‌ها در کشورهای جهان اول، موضوع تازه‌ای نیست. باوجود اینکه آمارهای بسیاری درباره مهاجرت نخبگان ارائه شده، اما هنوز هم این موضوع که در دهه۸۰ از آن به‌عنوان «فرار مغزها» یاد می‌شد، جامعه را بی‌حس نکرده است و هر خبر تازه دراین‌باره، یک افسوس تازه هم دارد.

در سال‌های اخیر بسیاری از فارغ‌التحصیلان دانشگاهی با ویزای تحصیلی روانه کشورهای دیگر شدند و رفته‌رفته با پیدا کردن شغل یا تشکیل خانواده، مهاجرت خود را دائمی کردند. وضعیت دانشجویان سال‌های دهه۸۰ یا ابتدای۹۰ چگونه است؟ بررسی‌ها نشان می‌دهد که از میان رتبه‌های یک تا ۱۰رشته ریاضی و فیزیک در سال‌های ۱۳۸۰ تا ۱۳۹.۱۱۴نفر، دیگر در ایران حضور ندارند.

داده‌های گزارش سیاستی اندیشکده هاتف که یک نهاد پژوهشی است و در سال ۹۷ ایجاد شده است، نشان می‌دهد که از میان ۱۰رتبه برتر سال ۸۰ رشته ریاضی و فیزیک، فقط دو نفر از آن‌ها در ایران مانده‌اند. یک‌نفر دانشیار مهندسی برق دانشگاه صنعتی شریف است و دیگری استادیار گروه مهندسی برق دانشگاه صنعتی امیرکبیر. از میان چندنفر باقیمانده ۵نفر مقیم آمریکا هستند و دونفر مقیم کانادا.

فیلم زیر: اعلام آمادگی سراسری نخبگان کنکور سراسری برای فرار از ایران؛ برجسته‌ترین نخبگان ایران در آزمون سراسری دانشگاه‌‌ها، در نخستین گفتگوی خود اعلام کردند پس از پایان تحصیلات خود، ایران را به مقصد آمریکا، کانادا و اروپا ترک خواهند کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *