سالگرد ناپدید شدن ۱۱ شهروند بهائی؛ ۴۳ سال بی‌خبری و وضعیت «اعدام شتاب‌زده» احتمالی

By | ۱۴۰۲-۰۵-۳۱

در چهل و سومین سالگرد ناپدیدسازی اجباری ۱۱ تن از اعضای «محفل روحانی ملی» بهائیان در پی حمله سپاه به جلسه آنها، فرزند یکی از آنها می‌گوید از وضعیت آنها در ۴۳ سال گذشته با عنوان «احتمال اعدام شتاب‌زده» یاد می‌شود.

شاهین میلانی، پژوهشگر حقوق بشر، روز دوشنبه ۳۰ مرداد در توییتی یادآوری کرده که ۴۳ سال از بازداشت پدرش به همراه ۱۰ تن دیگر از مسئولان جامعه بهائی ایران می‌گذرد و در این ۴۳ سال، وضعیت او با عبارت «احتمالا به صورت شتاب‌زده اعدام شده است» توصیف می‌شود.

کامبیز صادق‌زاده میلانی، یکی از اعضای «محفل روحانی ملی» معروف به محفل بهائیان است که ۳۰ مرداد ۱۳۵۹ پس از حمله سپاه پاسداران به جلسه آنها در خیابان نفت تهران و بازداشت آنها، همگی ناپدید شدند و تاکنون هیچ نشانی از آنها به دست نیامده است.

بنا بر اطلاعات درج شده در صفحه یادبود او در بنیاد عبدالرحمن برومند، کامبیز صادق‌زاده میلانی شهروند بهائی متولد ۱۳۱۷، در سال ۱۳۴۶ پس از فارغ‌التحصیلی از رشته پزشکی در دانشگاه تهران به آمریکا رفت و در رشته روان‌پزشکی متخصص شد.

او که متأهل و دارای چند فرزند بود، پس از مدتی به ایران بازگشت و در تهران یک مطب روان‌پزشکی افتتاح کرد. بنا بر این گزارش، فرزندانش گفته‌اند که کامبیز میلانی قصد داشته «به مملکتش خدمت کند، اما جمهوری اسلامی نه‌تنها این خدمت را نپذیرفت، بلکه او را کشت.»

اعضای سپاه پاسداران با حمله در بعدازظهر ۳۰ مرداد ۱۳۵۹ به جلسه محفل ملی بهائیان ۱۱ عضو شرکت کننده در آن جلسه را بازداشت کردند.

این ۱۱ تن «عبدالحسین تسلیمی، ابراهیم رحمانی، منوچهر قائم‌مقامی، یوسف قدیمی، کامبیز صادق‌زاده میلانی، هوشنگ محمودی، عطاءالله مقربی، بهیه نادری، حسین نجی، یوسف عباسیان، و حشمت‌اله روحانی» بودند و پس از بازداشت در آن روز، تا کنون نشانی از آنها به دست نیامده است.

در روزهای گذشته فشار بر شهروندان بهائی در ایران افزایش یافته است. از جمله، منابع خبری از بازداشت ۱۰ شهروند بهائی در ایران و انتقال آنها به زندان مرکزی کرج و زندان کچویی برای اجرای حکم خبر داده‌اند.

همچنین، جمال‌الدین خانجانی شهروند بهائی ۹۰ ساله و دخترش ماریا خانجانی، ۲۲ مرداد پس از تفتیش خانه توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند و به زندان اوین انتقال یافتند.

فرهاد ثابتان، سخنگوی جامعه جهانی بهائیان، در روزهای پیشین در گفت‌وگو با صدای آمریکا تأکید کرده که اتهامات انتسابی به شهروندان بهائی در ایران «بی‌اساس» است.

او همچنین به صدای آمریکا گفته که سرکوب بهائیان در ایران «به شدت» افزایش یافته است.

بنا بر گزارش سالانه «آزادی مذهبی بین‌المللی» مربوط به سال ۲۰۲۲ میلادی که دفتر آزادی‌های مذهبی وزارت امور خارجه آمریکا تهیه کرده، سرکوب، خشونت، تبعیض و انگ‌زنی اجتماعی حکومت ایران علیه اعضای جامعه بهائی تشدید شده است.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، با تأکید بر «تعهد پایدار» دولت ایالات متحده به دفاع از حق آزادی مذهبی، اعلام کرده است ایالات متحده در کنار فعالان آزادی مذهبی و مردمی که حقوق مذهبی‌شان نقض می‌شود می‌ایستد.

شهروندان بهائی پس از انقلاب سال ۱۳۵۷ به طور نظام‌مند در معرض تبعیض‌‌‌های گسترده اجتماعی و سیاسی و همچنین برخوردهای غیرقانونی از جمله بازداشت‌های خودسرانه، اعدام، ناپدیدسازی قهری، خاک‌سپاری اجباری، و هتک حرمت به مزارهایشان قرار گرفته‌اند.

بنا بر گزارش پایگاه داده‌های باز ایران، از ابتدای استقرار جمهوری اسلامی تاکنون «دست‌کم ۲۲۵ بهائی به طور مستقیم یا غیرمستقیم توسط جمهوری اسلامی کشته شده‌اند.»

صدای آمریکا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *