هشدار یک مقام صنفی؛ صنعت داروسازی در حال «قفل شدن» است

By | ۱۴۰۲-۰۵-۳۱

یک مقام صنفی اوضاع صنایع داروسازی را «بدتر» از حوزه انرژی دانسته و گفته که این صنعت در حال «قفل شدن» است که سلامت مردم را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

محمد عبده زاده، رئیس هیئت‌ مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران، تاکید کرده که براساس اطلاعات بورس نرخ استهلاک در صنایع داروسازی از نرخ سرمایه‌گذاری بیشتر شده و زیرساخت‌های ما در حال فرسوده شدن هستند.

براساس آنچه که عبدزاده از شرایط صنعت دارو در کشور به تصویر کشیده دستگاه‌های دست دوم جایگزین خرید ماشین‌آلات جدید شده و به گفته او این اتفاق هم بر کیفیت محصول و هم سلامت مردم اثرگذار است.

این مقام صنفی تاکید کرده که در لایحه برنامه هفتم نیز برنامه‌ای برای توسعه صنعت داروسازی دیده نشده است.

اردیبهشت ماه سال جاری محمود نجفی عرب عضو هیأت مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران نیز قیمت‌گذاری دستوری را یکی از معضلات صنعت داروسازی کشور دانسته بود.

او تاکید کرده بود که «خجالت آور» است که یک شربت معمولی را به صورت «فوریتی» وارد کنیم.

علی مهرآمیزی یکی دیگر از اعضای هیأت مدیره سندیکا نیز از کاهش سطح ذخایر دارویی کشور سخن گفته و تاکید کرده بود که موجودی مواد اولیه دارویی در انبار شرکت‌های داخلی زیر ۶ ماه و ۳ ماه است و این موضوع، می‌تواند نگران کننده باشد.

روزنامه «تعادل» نیز در چهاردهم مرداد ماه سال جاری از وضعیت نامساعد دارو در کشور خبر داده و نوشته بود که وضعیت دارویی کشور بر خلاف آن چیزی که وزیر بهداشت و درمان می‌گوید اصلا مساعد نیست. در واقع تولید کنندگان داخلی دارو با مشکلات بسیاری مواجه‌اند و این مساله باعث شده تا کیفیت داروهای تولید داخل به‌شدت کاهش پیدا کند.

محمدعلی محسنی بندپی، نماینده مجلس در این باره به روزنامه «تعادل» گفته است که «دولت به وعده‌های خود برای کنترل قیمت دارو بعد از حذف ارز ترجیحی عمل نکرده است.»

این نماینده مجلس تاکید کرده که قیمت‌های دستوری راه‌حل مناسبی برای این مساله نیست و همین امر باعث شده تا بسیاری از داروهای تولید داخل کیفیت پایینی داشته باشند.

شرایط بحرانی صنعت دارو و تامین دارو در نهایت ضمن ایجاد اخلال در تامین نیاز جامعه به مهاجرت صاحبان صنایع در این حوزه نیز منجر شده است. در همین رابطه یک عضو هیئت مدیره سندیکای «صاحبان صنایع داروهای انسانی» خرداد ماه سال جاری از انتقال «چند کارخانه داروسازی» ایران به کشور ترکیه خبر داده بود.

مرتضی خیرآبادی گفته بود که ترکیه در حال تلاش برای «انتقال کارخانه‌های داروسازی ما به کشور خودش است» و تا به امروز «چند کارخانه داروسازی ما را به‌صورت کامل به کشور خود منتقل کرده است.»

پیش‌تر وب‌سایت «خبر‌آنلاین» نیز در یک گزارش میدانی به وضعیت بازار دارو پرداخته و نوشته بود: «این روزها حتی دیگر نمی‌توان به بیمار شدن هم فکر کرد، دارو گران است.»
صدای آمریکا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *