بیانیه بیش از ۲۰۰ کنشگر مدنی در محکومیت بازداشت‌های گیلان

By | ۱۴۰۲-۰۶-۰۵

حدود ۳۰۰ تن از کنشگران مدنی موج بازداشت‌های اخیر در گیلان را “هراس [حکومت] از نزدیک شدن به سالگرد خیزش ژینا” خوانده و هشدار داده‌اند “پرونده‌سازی‌های جدید نیز جوش و خروشی را که به نام ژینا برپا شده، خاموش نخواهد کرد”.

نزدیک به ۳۰۰ تن از کنشگران مدنی و فعالان حقوق زنان با انتشار بیانیه‌ای بازداشت‌ فعالان سیاسی و مدنی در گیلان در روزهای اخیر را محکوم کرده و آن را “انتقام‌جویی” حکومت علیه “خیزش درون‌زای زن زندگی آزادی” خواندند.

امضاکنندگان این بیانیه این بازداشت‌ها و همچنین فشارهای اخیر بر فعالان مدنی را با نزدیک شدن به سالگرد قیام مهسا (ژینا) امینی مرتبط دانسته و نوشته‌اند: «حاکمیت تمامی ابزارهای سرکوبگری خود را در جهت جلوگیری از برگزاری مراسم برای جان‌های عزیز از دست رفته و ممانعت از گرامیداشت یاد و نام آن‌ها در خانه‌ها و خیابان‌ها به کار گرفته است.»

در این بیانیه به “پرونده‌‌سازی‌‌ها و صدور و تایید احکام حبس طولانی‌مدت و اجرای احکام برای تعدادی از بازداشت‌شدگان خیزش ژینا” اشاره و گفته شده است که نیروهای امنیتی در روزهای اخیر “سناریوسازی‌های خود” را با یورش به منازل فعالان سیاسی و مدنی، شکستن در خانه و تفتیش و ضبط لوازم الکترونیکی آنها به پیش برده‌اند.

هفته گذشته دست‌کم ۱۳ تن از فعالان سیاسی و حقوق زنان در جریان “موج بازداشت‌ها” در گیلان توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکانی نامعلوم منتقل شدند. اداره کل اطلاعات استان گیلان بازداشت‌شدگان را “اعضای یک تیم تشکیلاتی” خواند.

خبرگزاری تسنیم، وابسته به سپاه پاسداران نیز این افراد را به “ارتباط با عناصر بیگانه و سابقه‌دار” متهم کرد و مدعی شد، آنها قصد داشته‌اند در سالگرد مرگ مهسا دست به اعتراض بزنند.

کنشگران مدنی در بیانیه خود نوشته‌اند: «بازداشت جمعی از فعالان حقوق زنان و فعالین سیاسی در گیلان (متین یزدانی، جلوه جواهری، شیوا شاه‌سیاه، نگین رضایی، زهره و زهرا دادرس، یاسمین حشدری، فروغ سمیع‌نیا، آزاده چاوشیان، واحده خوش‌سیرت، سارا جهانی و هومن طاهری) و تکرار سناریوهای بی‌اعتبار درباره آن‌ها توسط وزارت اطلاعات و رسانه‌های وابسته به نهادهای امنیتی، از جمله فشارهای اخیر بر فعالان مدنی است که به وضوح از هراس نزدیک‌شدن به سالگرد خیزش ژینا نشات می‌گیرد.»

در این بیانیه گفته شده است، خانواده‌های بازداشت‌شدگان گیلان به مدت چندین روز از محل نگهداری آنها‌ “بی‌خبر‌و سرگردان و بلاتکلیف نگه داشته شده بودند.”‌

طبق این بیانیه طی این مدت تنها واحده خوش‌سیرت و نگین رضایی با تودیع وثیقه به طور موقت از زندان آزاد شده‌اند. در همین حال شامگاه شنبه (چهارم شهریور / ۲۶ اوت) تصویری از شیوا شاه‌سیاه در شبکه‌های اجتماعی منتشر و گزارش شد که او “به وقید وثیقه از زندان آزاد شده است”.

کنشگران مدنی با محکوم کردن موج بازداشت‌های اخیر تأکید کرده‌اند: «همان‌طور که بازداشت‌ها و کشتار گسترده پس از آغاز خیزش، موجب عقب‌نشینی مردم و به‌ویژه زنان از خواسته‌هایشان نشد، بدیهی است که پرونده‌سازی‌های جدید نیز جوش و خروشی را که به نام ژینا برپا شده، خاموش نخواهد کرد.»

امضاکنندگان این بیانیه خواستار توقف “پرونده‌سازی، سناریوبافی و آزادی بی‌قید و شرط” تمامی فعالان بازداشتی شده و گفته‌اند “تا روز رهایی آن‌ها را نام می‌بریم و صدایشان هستیم”.

آتنا دائمی، پرستو فروهر، باربد گلشیری، بنفشه جمالی، پروین اردلان، ترانه علیدوستی، دنیا راد، زینب پیغمبرزاده، روشنک روزبهانی، ژیلا بنی‌یعقوب، شیوا نظرآهاری و عالیه مطلب‌زاده از جمله امضاکنندگان این بیانیه هستند.
دویچه وله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *